Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Eksamen i religion VKII


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Eksamen var veldig grei. Forbedringsdelen gikk ut på å fortelle kort om selve bibelen (lage en oversikt), så sammenligne de to skapelsesberetningene for så å snakke om forskjellige syn man kan tolke bibelen på.

 

Den andre delen gikk ut på å fortelle om buddhismen, hvem buddha var og hva buddhistene sto for.

 

Hvordan gikk det med deg?

Lenke til kommentar
Eksamen var veldig grei. Forbedringsdelen gikk ut på å fortelle kort om selve bibelen (lage en oversikt), så sammenligne de to skapelsesberetningene for så å snakke om forskjellige syn man kan tolke bibelen på.

 

Den andre delen gikk ut på å fortelle om buddhismen, hvem buddha var og hva buddhistene sto for.

 

Hvordan gikk det med deg?

wow så enkle oppgaver :)

 

fikk vite at jeg kommer opp i relgion, skal ha eksamen på tirsdag. fikk eksempel oppgaver av læreren da, men får ikke vite den egentlige oppgaven før på dagen 40 min før(30+10 pga dyseleksi)

 

her er eksempeloppgavene vi fikk:

 

1. se på bilde nattverden bruk det du vet om det kristne synest på frelse og den kristne kulten til å tolke de utdelte bildene, samenlikn videre hovedtrekkene i den kristen kulten med jødedommens kult og forklar de viktigste forskjellene.

 

2. les benares talen, tolk det og forklar med bakgrunn i talen budhismens oppfatning av mennesket og frelsen, samanlikn vidare buddhismen med hinduhismen(menneskesyn og frelse)

 

3. Bruk diktet av Rolf Jacobsen si det og diktet spør igjen til å fortelle kva slags ulike erkjennelsesformer der er. gjer også greie for hvordan forholdet mellom tro og viten har blitt forstått i kristendommen og profanhumanismen.

 

gruer meg

Lenke til kommentar
Uff, håper jeg slipper å sammenlikne religioner oO

 

læreren vår sa vi MÅ samenlikne religoner og at vi ikke får 6 med mindre vi bruker relgionsvitenskaplige omgreper.

 

*stress*

 

hvordan leser dere? Jeg har laget en lese plan slik:

 

Fredag: relgiøseomgreper(lag en oversikt med betydninger), Islam(skriv momentliste med viktige momenter menneskesyn, gudsyn frelse osv) og etikk(lag en grei oversikt over ulike etiske tenkemåter

 

Lørdag: Jødedommen(momentliste ala Islam), Kristendommen(momentliste + kort om ulike typer kristendom), humanisme(liste over moment som er viktige, om ulike typer profanhumanisme), Naturalisme(menneskesyn,kort)

 

Søndag: Buddhisme(momenter som er viktige), Hinduisme(momentliste), Marxisme(kort innføring), Nyrelgiøsitet( kort generelet + notater om fordypningsoppgaven)

 

Måndag: gjøre muntlige samenlikninger med bakgrunn i momentlistene, lese gjennom listene en siste gang. Delta på diskusjonsgruppe med andre religionselever.

 

glemte si grattulerer med 6 til deg som fikk det

Lenke til kommentar
Kan jeg få spørre om hva du mener med momentliste og momenter?

 

Ja en monmentliste kan vel samenlignes med en stikkordsliste, jeg skriver fks slik:

 

ISLAM

 

1. Truslæra

- trusvedkjenninga:er sentral meinar du den er du muslim.Det er ingen gud utan Allah, og Muhammed er profeten hans --> sterk monoteisme,

- 114 surer i koranen, Kvar og ein trur på Gud englane hans skriftene hans og sendebodhans(englelæra er viktig!)

- Grunleggjande trusaningar:

* læra om ein Gud

* profetlæra, læra om Gud sendebod

- Gud er den eine allvitande herre, herskar over verda skapar over menneska og dommar--> gudsbiletet omfattar både allmakt og kjærleik

 

fortsetter videre på liknende måte med menneskesyn, profetlæra, Hellige skrifter, Leveregler, osv

 

skjønner?

 

noen steder skriver jeg stikkord andre steder skriver jeg lengre forklaringer.

Lenke til kommentar
"Litt treigt" :p Har sittet og lest samme side sånn 150 ganger i dag hehe, ikke bra å ha en laptop i nærheten.

 

 

*skjerpe seg*

 

hehe min taktikk er å finne på alt mulig annet å gjøre.*burde jeg ikke vaske opp* *hm jeg har litt lite brød må nok gå på butikken**hm nå skulle vel hunden hatt en lufte tur*

 

men skal skjerpe meg også, får ikke legge meg før jeg er ferdig med alt, og skal opp klokken 8 i morgen får å lese, så kanskje det øker tempoet :p

Lenke til kommentar
jeg kom opp i religion muntlig i dag og skal ha den på tirsdag, jeg var glad for at det ble religion, men jeg sitter fast. Jeg fikk temaet "etniske utfordringer i norge i dag", og jeg klarer ikke å komme på en problemstilling, noen som kan hjelpe meg i gang?

 

 

du akn si noe om ekteskap på tvers av relgionene. Foreksempel er det svært mange menn som gifter seg med utenlandske kvinner de er ofte katolske og har en sterk tro.

 

eller du kan si noe om hijab debatten, hvordan kan et så lite tøystykke lage så mye debatt? hav er galt med å vise at man tror?

 

KRL faget? relgions opplæring i en klasse der etnisitet og relgion er splittet

 

utfordringene ved å være muslim i et samfunn som er preget av frykt for Islamske fundamentalister

Lenke til kommentar

Ja, det høres ikke dumt ut! Jeg har også tenkt på å ta for meg den nye ekteskapsloven, og de andre religonenes syn på slikt osv. Læreren min mente at jeg bør ta for meg to etniske utfordringer, men jeg aner ikke hvordan jeg skal bygge det opp. Jeg har ikke vært oppe i muntlig før, noe som faktisk ikke er noe positivt akkurat nå:/ Noen som har flere tips til meg?

Lenke til kommentar

Jeg har heller ikke vært oppe i muntlig før :p Men tar det som det kommer. Virker som at du har fått den "moderne" muntlig eksamen, hvor du får vite et tema.

Jeg, og Drago?, har fått en pensumliste som bare skal pløyes gjennom hehe.

 

Du kan starte med å fortelle litt om hvilke typer religioner og etniske samfunn som finnes i Norge, kanskje med utgangspunkt i Oslo?

Så kan du jo bare bygge på det, ved å forteller om "problemer" som Drago nevner i posten over her.

Endret av EvenruD
Lenke til kommentar

 

Jeg, og Drago?, har fått en pensumliste som bare skal pløyes gjennom hehe.

 

stemmer eller liste og liste hele boken faktisk:P

 

hvor lenge skal du snakke 20 min?

dette kan være en ide:

 

Inledning

- kort om hva rlegion har å si for identiteten og etnisiteten, at et samfunn med flere etnisiteter ofte blir et flerrelgiøst samfunn. Kort innføring i ulike relgioner event de relgionene du nytter problemområdene til.

 

Hovdudel

- problemområde 1: Når relgionen kommer i konflikt ved regelverket(omskjering? ganske dagsaktuvelt) evnt ekteskapsloven, snakk om problemområdet og hvilke konflikter det kan skape

- problemområde 2: diskriminering i arbeidslivet, Islam--> når en muslim trenger å be 5 ganger om dagen konflik med arbeidsgiver? eller noe annet spennende

 

avslutning:

samenlikn de to problemene og forklar hvordan man bets mulig kan løse problemenr på bakgrunn av etnisitet og relgions forskjeller.

 

pass på å få med rikelig med fagkunskaper om relgioner osv.

 

At du ikke har hatt muntlgifør er ikke noe å tenke på, pyst dypt jobb hardt så går det bra:)

 

jeg har hatt muntlig 4 ganger før, synest det er veldig okei.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...