Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Eksamen i religion VKII


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvilken oppgave fikk dere?

 

 

Jeg fikk:

 

3. Hinduisme og Buddhisme

 

1 Hvorfor kan det virke som hinduismen er en religion, men også mange religioner? Drøft hva du mener gjør den til en enhetlig tradisjon, og hva som gjør at den kan sees som flere religioner/tradisjoner.

 

2 Buddhismen og hinduismen deler en rekke begreper. I hvilken grad mener du buddhismen er en videreutvikling av hinduismen?

 

Ut fra dette, gjør en sammenligning av de to religionene hvor du problematiserer forholdet mellom dem ut fra begreper som gjenfødsel, karma, dharma atman og anatman. Presenter til slutt dine egne konklusjoner.

 

Ganske grei oppgave, men jeg sliter litt med den første...

Lenke til kommentar

Kom også opp i religion, men vi fikk veldig åpne tema. Dette var de fire tema vi skulle trekke fra:

1. Etikk

2. Bønn

3. 2 religioner (eller 1 religion og et livssyn)

4. Det hellige

 

Så veldig åpne tema.

 

Jeg trakk ut 2 religioner. Så jeg skal sammenligne viktige personer i samisk religion og i buddhismen. Altså se på sjamanen og buddha, likheter, forskjeller osv.

Lenke til kommentar
What, har dere fått utdelt oppgaver eller temaer? Og dere går VKII Allmenn?

 

Vi fikk beskjed om å lese hele boka vi, uten å få utdelt ett tema. :thumbdown:

 

Samme her. Men ærlig talt, det er ikke så forbanna mye å lese sammenliknet med historie og norsk.

Jeg er sinnsykt lettet over å komme opp i religion, fordi det kan man faktisk lese seg til.

 

Vi fikk også vite at man skal ta overflaten i et tema, og ikke gå opp i detaljer.

Så fikk vi vite at vi får 4 temaer på "den store dagen", og det skal holdes på 20min. Så 5min per tema funker ^^

 

Noen som har tips til noen gode sider å lese på?

Andre som har "Religionsboka" skrevet av Josten Gaarder og noen andre?

Lenke til kommentar
Samme her. Men ærlig talt, det er ikke så forbanna mye å lese sammenliknet med historie og norsk.

Jeg er sinnsykt lettet over å komme opp i religion, fordi det kan man faktisk lese seg til.

 

Vi fikk også vite at man skal ta overflaten i et tema, og ikke gå opp i detaljer.

Så fikk vi vite at vi får 4 temaer på "den store dagen", og det skal holdes på 20min. Så 5min per tema funker ^^

 

Noen som har tips til noen gode sider å lese på?

Andre som har "Religionsboka" skrevet av Josten Gaarder og noen andre?

Sant nok! I norsk er det ufattelig mye å lese. Jeg er glad jeg kom opp i religion i forhold til norsk.

 

Vi har fått beskjed om at vi må lese på alle de ordene som står i margen på boka. Må f.eks kunne forklare hva apokryfe betyr, og sette dem i sammenligning med de apokalyptiske skriftene.

 

Ja, har den samme boken som deg. Hvor lang har du lest hittil?

Lenke til kommentar

Har komt opp i gruppe eksamen i religion.VK2. Skal ha powerpoint og munnlig eksaminasjon.

 

Oppgaven er : Ulike religioner og livssyn er i dag representert i Norge. En god del lever og utan å tilhøre et bestemt trus- eller livssynssamfunn. Hva kjennetegner Norge som et pluralistisk samfunn? Hvilke utfordringer stiller dette oss overfor, og hvordan kan vi løse de? Hvilke kunnskaper er det viktig at innbyggerene i Norge har om andre religioner og livssyn for å kunne forstå hverandre og samhandle.

 

De må også drøfte omgrep som normgrunnlag og etikk. Bruk aktuelle døme fra samfunnsdebatten den siste tida, og gjerne egne erfaringer.

 

Noen innspill?

Lenke til kommentar
Jeg skal opp i morgen ja. Dere trakk i dag? Så dere skal ikke opp før på mandag eller?

 

Ja, det hadde vært kjempefint å fått de sammendragene. :)

 

Vi trakk i dag ja, og kommer opp på Mandag!

 

Det kommer en melding om at opplastingen feilet når jeg prøver å legge dem ut her :hmm:

Kan prøve å finne et annet sted og legge dem ut.

 

Prøv å se om det går ann å få ut noe av den Zip'n der..

Arkiv.zip

Endret av EvenruD
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...