Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hva vil dette koste ca? Reparasjon for EU-godkjenning [løst]


Anbefalte innlegg

Fikk to toerfeil samt par enerfeil på EU-kontrollen som må fikses. Det "verste" var vel at brekket er slapt, så det må strammes. I tillegg var det et par pærer som skal byttes + en liten sprekk i glasset forran ene lykta som må fikses.

 

Noen ideer i det hele tatt på hva sånt koster? Jeg er veldig lite "into" bil, klarer ikke bytte pærer selv. Haha. Tror jeg såvidt får opp panseret om jeg gjør en innsats.

Er det håpefullt å tro at det kommer under 4000,-?

Endret av Juliess
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Håndbrekken kan du fikse selv uten problemer.

Er bare en vaier.

 

Pærer kan du også bytte selv, samme med glasset til lyset fremme. Grunnen til du fikk feil på det er at ved sprekker får du spredningsfeil.

 

Hvis ikke du greier det selv, så har du sikkert en bekjent som kan hjelpe deg. Trenger bare grunnleggende bilforståelse for å fikse dette.

 

Totalt kan jeg ikke tenke meg mer en 1000-1500kr.

Glasset til billyset som er dyrest.

Lenke til kommentar

Men hallo, det hjelper ikke meg at DERE hadde klart det eller kunne finne ut av det :p

 

Aner ikke hvor denne vaieren er hen.

Skifte pærene forran får jeg ikke til fordi det er et plastlokk som må bendes opp, og det får jeg ikke til.

Og hvordan i all verden tar man av glasset forran, og ikke minst setter det på??

 

Trodde det kanskje holdt å si at jeg såvidt får opp mitt eget panser. Så foreslår dere at jeg begynner å stramme brekkvaieren selv, jeg bare ser det for meg :!:

 

Edit: Men skal vri hjernen etter noen som kan hjelpe meg, såklart.

Endret av Juliess
Lenke til kommentar
Skifte pærene forran får jeg ikke til fordi det er et plastlokk som må bendes opp, og det får jeg ikke til.

Og hvordan i all verden tar man av glasset forran, og ikke minst setter det på??

 

Les i instruksjonsboken din. Jeg tviler sterkt på at du må ta av selve glasset, alle biler jeg har byttet pærer på blir dette gjort via baksiden på lykten. Tar ett minutt såfremt det ikke er snakk om xenon-pærer.

Lenke til kommentar

Vel, Julie. Det er egentlig bare småtteri du må fikse på for å få bilen din EU-godkjent. Derfor folk råder deg til å gjøre det selv, kontra verksted. La oss si du setter den på verksted. 95% av regningen du får da, er timebetalingen deres.

Du kjenner garantert en som har litt peiling på bil. En onkel, bror, nabo whatever. Jeg regner med du må ut med 4-5 tusen hos et merkeverksted.

Lenke til kommentar
Les i instruksjonsboken din. Jeg tviler sterkt på at du må ta av selve glasset, alle biler jeg har byttet pærer på blir dette gjort via baksiden på lykten. Tar ett minutt såfremt det ikke er snakk om xenon-pærer.

Grunnen til at det må av, er jo fordi det er en sprekk der :) Var visstnok en toerfeil sånn som jeg forstod det?

Da vi byttet pære sist, stoppet vi først på en Shell-stasjon for å få hjelp. Vi fant ut at det var på baksiden, under et sånt plastlokk. Men hverken jeg, kjæresten eller Shell-fyren klarte å få det opp! Vi stod 20 min i snøføyka og sleit :p Ente med at min svigerfar fikk bendt det opp med et skrujern, hvordan vet jeg ikke. Så det er sikkert egentlig lett, jeg er bare redd for å knekke av hele stasen og ende opp med å kjøpe ny.

 

Vel, Julie. Det er egentlig bare småtteri du må fikse på for å få bilen din EU-godkjent. Derfor folk råder deg til å gjøre det selv, kontra verksted. La oss si du setter den på verksted. 95% av regningen du får da, er timebetalingen deres.

Du kjenner garantert en som har litt peiling på bil. En onkel, bror, nabo whatever. Jeg regner med du må ut med 4-5 tusen hos et merkeverksted.

Ja, jeg skjønner at det er småtteri. Misforsto jeg da jeg trodde han lenger oppi her mente at på VERKSTED ville jeg betale en 1500-2000?

Merkeverksted skal jeg ikke ha den på, der hadde jeg EU-godkjenningen og ble flådd.

Mente ikke å være sinna eller noe, jeg bare ser for meg at jeg skal begynne å klå på bilen selv, og ser for meg veldig liten suksessrate på det prosjektet :) Skal som sagt prøve å finne noen som kan gjøre det. Familien er uaktuell, de sender sine egne biler på verksted for sånne ting selv.

 

Hva slags bil er det?

Er en VW Caddy!

 

Edit: Hvis jeg finner manualen og prøver å bytte noe selv..får jeg LITT status for det da? :p Hvor kjøper man bildeler??

Endret av Juliess
Lenke til kommentar

Pærer finner du nokk på din nermeste bensin stasjon.

 

Glasset er jeg usikker på, men hør med de på Mekonomen eller Bilxtra, de kan skaffe det meste, viss ikke kontakter du et verksted og bestiler det der ifra.

 

 

 

reidar

Endret av TroReidar
Lenke til kommentar

Hva tar verkstedet du bruker i timen? Kan ikke se for meg at de skal bruke noe særlig mer enn 1-2 timer på det. Verkstedet jeg bruker tar 600 kr i timen. Altså 1 200 kr for arbeidet og sikkert ikke mer enn 1 000 for deler.

 

1'er-feil trenger du ikke å vise, så de har du god tid på å finne noen som kan hjelpe deg.

Endret av Arbakadarba
Lenke til kommentar

Sprekken i glasset føkker opp lysbildet. Skulle engentlig fått feil på det også, men er ikke lov og gi følgefeil lenger.

 

Står det bare brekket er slapt på eu seddelen? Da er det bare og stramme det isåfall.. Trenger ikke bytte noe da. Har du fått på forskjell, dårlig virkning ellerno må du demontere og se på det.

 

Du får justert det rett under/bak brekkspaken med to 10mm fastnøkkler. Må vel løsne 2 stjerneskruer for og få vekk plastikken rundt brekket.

 

Version 2. Ta av en hjulbolt på hvert bakhjul og dra selvjusteringa ned.

Lenke til kommentar

De pærene kan jeg kanskje fikse selv/få hjelp med, men glasset og sånt tror jeg ikke jeg skal prøve meg på. Du begynner ikke med den vanskeligste retten i boka, på en måte.

 

Bruker ikke noe fast verksted, så skal høre med folk jeg kjenner hvor de bruker og om de er fornøyd.

 

Så enerfeilene må ikke fikses? Det sa de på VW merkeverkstedet.. At når toerfeilene MÅTTE fikses, så måtte også enerfeilene fikses. Er ikke det sant?

 

Mekker'n: Husker ikke hva som står om brekket.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...