Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hva vil dette koste ca? Reparasjon for EU-godkjenning [løst]


Anbefalte innlegg

- : Ikke sjekket / ikke relevant for biltypen

1: Mangler som er negatict, men ikke er påbudt å fikses

2: Må fikses for å komme gjennom EU-godkjenning

3: Kjøreforbud / Avskiltning frem til det er fikset

4: Husker ikke

 

Tror det skal stå på kontrollseddelen

 

 

Du er påbudt å fikse 1'er feil, men det er ikke nødvendig med etterkontroll av disse manglene.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

På en VW Caddy så må du ha av grillen for å bytte hovedlykten, det sitter en skrue på toppen av lykten som er skrudd rett ned i låseplate til panseret og det sitter to skruer i bunnen av lykten som er skrudd rett inn i front, men disse ligger selvsagt på baksiden av listen/grillen som ligger under lykten

Og for å få av grillen er du nødt til å ta av blinklyktene først og denne siter bare klipset fast i hovedlykten, da må du inn på baksiden av lykta og der ser du en klips som skal dras forsiktig utover mens du skur blinklyten din ut

Du må bytte hele lykten også på disse bilene fordi glasset er limt fast i lyktehuset og du får ikke kjøpt dette løst

 

Når det gjelder håndbrekket ditt, så er det mest sannsynelig ikke waieren som er slakk, dettee er ett standar problem på disse bilene, der må du legge ut bremsebåndene

Dette er en veldig enkel og kjapp jobb dersom en vet hvordan dette gjøres, det er fatisk ikke nødvendig å ta av hjulene en gang

Det holder med å sku ut en hjulbilt på hvert hjul og jekke opp bilen

Derretter er det bare å stikke inn ett skruhjern som er spist i tuppen, denne skal da stikkes inn i hullet til hjulbolten og der skal du finne en kile med en fjær på, dette er selvstrammingen til bakbremsene,

Da skal denne dras nedover slik at bannene legges ut

 

Dette er ikke lett å forklare uten å peke og vise, men det som er poenget er at de fleste verksteder gjerne fakturerer deg for en time eller to for jobben med bremsene, mens det egentlig er gjort på 5-10 min

Det er greit å vite når du spør ett verksted op pris på jobben, da skjønner de kanskje att du vet liit mere enn de liker og at de derfor ikke kan regne seg to timer på jobben :)

 

Hele jobbe med lykter og bremser bør derfor ikke ta mere enn maks en time

En ny lykt koster hos en forhandler her i Kristiansand 589,- inkl. moms "ikke merkeforhandler" eller 1030,- hos mekonomen

 

Spør litt rundt og be om fastpris på jobben

 

Mvh support81

Endret av support81
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Tenkte jeg kunne si ifra hvordan jeg løste dette! Nå er endelig bilen godkjent nemlig :p

 

- Bestilte nytt glass foran, fra Mekonomen. Betalte ca 1100,- for dette

- En venn byttet glasset + strammet brekket for oss, vi betalte ham 200,- for dette

 

Fikk time på dagen bare ved å stikke innom Vestfold Elektro-Diesel, og var ute derfra på en halvtime.

Da hadde han ringt de som tok den første kontrollen og fått tak i et sånt nummer til kontrollseddelen min, byttet to pærer for meg og tatt etterkontrollen. Det kostet 144,- !

 

Så alt i alt

1120

+ 200

+ 144

= 1464,- for alt sammen!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...