Gå til innhold

Ny i overklokking - hvor starter jeg?


Anbefalte innlegg

Heisann.

 

Har seg sånn at jeg er misfornøyd med ytelsen av meg og mitt system. Og lommeboka rekker ikke så langt, så da må jeg gå for overklokking.

 

MEN. Jeg har aldri vært borti det. Kan sånn bittelitt om hardware, men ikke noe rent fysisk og.. Ja. Hvor skal jeg starte hen?

 

Vet at overklokking ikke gir den STORE forskjellen, at hvis man klokker for langt risikerer man ustabilitet/kræsj, man klokker via bios, kjøling er viktig... Og. Ja.

 

Der stopper det.

 

Legger også ved et screenshot som viser min hardware, og spør; kan jeg få noe særlig mer ut av dette vha overklokking?

 

Takk for svar, hilsen Binko. :)

EDIT:

GPU-Z viser 64C ved vanlig skrivebordbruk.. Er ikke det litt mye?

 

Er det pga det er så varmt i lufta, kanskje? Maskina kjennes ikke spesielt varm ut, selvom det ikke kan regnes med fra utsiden. :p

post-116754-1212929379_thumb.jpg

post-116754-1212930231_thumb.jpg

Endret av Binko
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du bør lese "overklokking for nybegynner 1-4" her på hardware.no, det er en god guide.

 

Skjermkortet kan du klokke med rivatuner. Gå gradvis fram, og test stabilitet med spill eller 3dmark06. Når spillet henger seg eller du får artifacts går du litt tilbake helt til det blir stabilt. Du bør klokke core, shader og memory hver for seg, ikke alle på en gang. Da skjønner man med en gang hvilken av de tre som forårsaket ustabilitet, man trenger ikke lure på hvilken av de tre det var, hvis du skjønner....

Lenke til kommentar

Hei igjen. Da har jeg ordnet med RivaTuner. Hvordan setter jeg i gang?

 

Har forstått det slik at man skal ta for seg èn (si Core Clock) aller først, og klokker den fram 10 - sjekker etter Artifacts - klokker videre 10 - sjekker igjen og så videre?

 

Noe annet jeg må tenke på i det jeg setter i gang?

Lenke til kommentar

Hei, skal også overklokke PCen min når den blir bestilt, og da lurte jeg på hvor jeg skal starte? Har lest den "Nybegynner guiden" til HW, men fikk ikke noe særlig mer ut av den enn det jeg allerede vet (+ at den er ganske gammel nå:p).

Er ikke så veldig kjent med RivaTuner etc., men har jo hørt om det.

Ville vært greit om noen hadde noen andre steder(forum tråder/guider) å vise meg så jeg kan være klar før jeg får PCen i posten.

Lenke til kommentar
Mitt tips ville vel være å heller oppgradere maskina du får... :p

Hey! Ikke diss maskinen;) Den er ikke akkurat dårlig... Her er den: PC

Skal eventuelt kjøpe en ekstra vifte til siden hvis det blir nødvendig.

Har bare lyst til å overklokke den litt, få opp prosessoren til 3.4-3.5gHZ og kanskje få GX2en opp noen hakk.

Har jo lest meg litt inn i overklokking, men har ikke forstått det praktiske enda:P

Endret av GamleErik1992
Lenke til kommentar

Jepp, 10 og 10 kan fungerere fint. Når du har kommet til et sted der maskinen begynner å bli ustabil kan du gå ned til f eks 2 og 2. Så finner du akkurat den høyeste klokken skjermkortet ditt klarer.

 

(Når du har funnet innstillinger som er helt stabile kan du hake av for "apply overclocking at windows startup)

 

(For å komme inn til der du overklokker gjør du slik:

- åpne rivatuner

- trykk customize til høyre for forceware detected velg symbolet til venstre - system settings

- huk av for link clocks, på den måten følger ikke shader med core automatisk. Da kan du ta en om gangen

- still inn den nye klokken, og trykk apply nederst

 

Har ingen anelse om hvor langt kortet ditt kan klokkes, men let opp noen reviews på nettet så står det helt sikkert hvor langt de har klart å klokke. Det peker i allefall litt i retning av hvor langt du kan forvente å komme.

 

Lykkte til ;-)

Lenke til kommentar

Takk for svar, tips, oppfordringer og tillykker! :)

 

Kommer tilbake med en liten statusrapport etterhvert.

 

EDIT: Er i gang nå. Holder på å klokke meg oppover, men har et lite problem her nå. I det jeg skal krysse 680 på Core Clock, vil den ikke godta. Trykker bruk, OK, går inn igjen og da står den på forrige klokk. (677 MHz).. Hva gjør jeg nå?

 

Og forresten, de tre tabsa på drop-down lista.. Standard 2D, Low Power 2D og Performance 3D.. Hvilken skal den stå på?

Endret av Binko
Lenke til kommentar

Har du prøvd å sette par hakk høyere enn 680, siden den kan bugge litt med akkuratt det der...man setter på 680 og så blir det 675( dette er et eksempel )

Så prøv å sett litt høyere=)

Du skal klokke Performance bare, de andre er ikke vits i å klokke siden kortet klokker seg ned når det idler og er jo ikke noe poeng å ha det klokket når man ikke spiller eller andre ting=)

Endret av Fluesopp
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...