Gå til innhold

Streik, streik og atter streik!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Det er jo ikke akkurat meglerene på Aker Brygge som streiker. De streikende gjør dette fordi de blir hengende etter i lønnsutviklingen. Det er altså forkjellen mellom de som tjener mest og de som tjener minst man prøver å utjevne ved å streike, ikke det å få opp lønnsnivået generellt.

 

Se også litt i perspektiv. Prisene øker jo sånn, grunnet at lønningene skal overstige den vanlige kjøpekraften til folk det året. Da blir det jo så dyrt for turister å kjøpe ting her at de ikke gjør det, samt at konkurranseutsatt næring blir svekket i forhold til utlandet.

Lenke til kommentar
Men da spør jeg igjen! ;)

 

Hva vil du egentlig med denne tråden? Hvorfor vi streiker?

 

Se Bear^ sitt innlegg i tilfelle. Eller er det det at du syntes lærerne er griske som vil ha mer penger?

 

Det jeg vil med denne tråden er det jeg skrev i starten. Som startinnlegg så lurer jeg ikke bare på hvorfor det skal være så utolig mye å streike for for lærerene, men også angående forsvaret i Norge.

Lenke til kommentar
"Streik" er jo egentlig bare et voksent ord for "furting"

 

Jeg vil ha en is! Ellers så slutter jeg ikke å skrike!

 

Jeg vil ha mer penger! Ellers så slutter jeg å gjøre noe!

 

Greit nok, i enkelte tilfeller støtter jeg til en viss grad streiking, men jeg syntes dette blir en litt for lett løsning å ty til i tide og utide. Det er så mange tredjeparter som får lide unødvendig av den grunn (noe som iogforseg er poenget med en streik men alikevel...)

 

Jeg må meg egentlig si meg ganske enig i det du sier her! :thumbup:

 

Enig med Gurglemuffin!

 

Tenk også på det "vil-ikke-snakke-med-motparten"-systemet. Og så må det komme en voksen og gripe inn (meklingsmannen) for å få de til å snakke sammen. :wee:

 

Akkurat det der har ikke så mye med tråden å gjøre... :cool:

Lenke til kommentar
United5555:Du kommer igjen med de poengløse argumentene dine om at streiking er ille for Norge. Kan du enligst svare på det jeg skrev, istedenfor å late som om jeg ikke skrev det.

 

Jo, kom igjen, hva spurte DU om da kanskje?

Nei, innlegg #17 eksisterer ikke.

Lenke til kommentar
United5555:Du kommer igjen med de poengløse argumentene dine om at streiking er ille for Norge. Kan du enligst svare på det jeg skrev, istedenfor å late som om jeg ikke skrev det.

 

Jo, kom igjen, hva spurte DU om da kanskje?

Nei, innlegg #17 eksisterer ikke.

 

Ok, men da er det ikke så mye jeg får gjort da.

Lenke til kommentar
"Streik" er jo egentlig bare et voksent ord for "furting"

 

Jeg vil ha en is! Ellers så slutter jeg ikke å skrike!

 

Jeg vil ha mer penger! Ellers så slutter jeg å gjøre noe!

 

Greit nok, i enkelte tilfeller støtter jeg til en viss grad streiking, men jeg syntes dette blir en litt for lett løsning å ty til i tide og utide. Det er så mange tredjeparter som får lide unødvendig av den grunn (noe som iogforseg er poenget med en streik men alikevel...)

 

Jeg må meg egentlig si meg ganske enig i det du sier her! :thumbup:

 

Enig med Gurglemuffin!

 

Tenk også på det "vil-ikke-snakke-med-motparten"-systemet. Og så må det komme en voksen og gripe inn (meklingsmannen) for å få de til å snakke sammen. :wee:

 

Akkurat det der har ikke så mye med tråden å gjøre... :cool:

 

Da var det virkelig bra du lagde et innlegg kliss likt mitt.

 

Denne debatten har tatt en smakløs snu. Virker som det eneste poenget trådstarter har er å bevise at han har rett/ andre har feil, evt. å skape mest mulig uro rundt saken.

 

Syntes lærerne kan streike så mye de vil, jeg. Det er min mening om saken.

 

Se forresten reglene for Politikk Og Samfunn-forumet, der det nevnes en del om at mange tråder kun blir laget for at trådstarter skal få ut sitt sinne rundt emnet, uten å egentlig invitere til debatt. :)

Endret av Binko
Lenke til kommentar

Synes streiking er greit når det rammer arbeidsgiver og, som andre har nevnt her, ikke de uskyldige. Helt enig i det noen over sier at å streike og ikke snakke med motparten er helt latterlig. Komunen taper jo heller lite på dette. Anngående militæret er jeg enig i at det er skammelig å la det forsvinne slik men det er egentlig en annen diskusjon og hører hjemme i en egen tråd.

Lenke til kommentar
"Streik" er jo egentlig bare et voksent ord for "furting"

 

Jeg vil ha en is! Ellers så slutter jeg ikke å skrike!

 

Jeg vil ha mer penger! Ellers så slutter jeg å gjøre noe!

 

Greit nok, i enkelte tilfeller støtter jeg til en viss grad streiking, men jeg syntes dette blir en litt for lett løsning å ty til i tide og utide. Det er så mange tredjeparter som får lide unødvendig av den grunn (noe som iogforseg er poenget med en streik men alikevel...)

 

Jeg må meg egentlig si meg ganske enig i det du sier her! :thumbup:

 

Enig med Gurglemuffin!

 

Tenk også på det "vil-ikke-snakke-med-motparten"-systemet. Og så må det komme en voksen og gripe inn (meklingsmannen) for å få de til å snakke sammen. :wee:

 

Akkurat det der har ikke så mye med tråden å gjøre... :cool:

 

Da var det virkelig bra du lagde et innlegg kliss likt mitt.

 

Denne debatten har tatt en smakløs snu. Virker som det eneste poenget trådstarter har er å bevise at han har rett/ andre har feil, evt. å skape mest mulig uro rundt saken.

 

Syntes lærerne kan streike så mye de vil, jeg. Det er min mening om saken.

 

Se forresten reglene for Politikk Og Samfunn-forumet, der det nevnes en del om at mange tråder kun blir laget for at trådstarter skal få ut sitt sinne rundt emnet, uten å egentlig invitere til debatt. :)

 

 

Det er da ikke en smakløs snu selv om jeg står for det jeg mener, og andre står for det de mener, det er jo det som er debatt. Jeg prøver å debattere så godt jeg kan rundt mine synspunkter, og møter andres synspunkter med å prøve å debattere imot. Det er da ikke noe sinne jeg kommer med selv om jeg gjør det, det virker mer ut som om du prøver å hele tiden trekke debattens egentlige tråd ut i innlegg som akkurat dette. La folk stå for sine synspunkter, så respekteres deres synspunkter. Men poenget er jo å få debatt rundt det som er det egentlige emnet! :w00t:

Lenke til kommentar
"Streik" er jo egentlig bare et voksent ord for "furting"

 

Jeg vil ha en is! Ellers så slutter jeg ikke å skrike!

 

Jeg vil ha mer penger! Ellers så slutter jeg å gjøre noe!

 

Greit nok, i enkelte tilfeller støtter jeg til en viss grad streiking, men jeg syntes dette blir en litt for lett løsning å ty til i tide og utide. Det er så mange tredjeparter som får lide unødvendig av den grunn (noe som iogforseg er poenget med en streik men alikevel...)

 

Jeg må meg egentlig si meg ganske enig i det du sier her! :thumbup:

 

Enig med Gurglemuffin!

 

Tenk også på det "vil-ikke-snakke-med-motparten"-systemet. Og så må det komme en voksen og gripe inn (meklingsmannen) for å få de til å snakke sammen. :wee:

 

Akkurat det der har ikke så mye med tråden å gjøre... :cool:

 

Da var det virkelig bra du lagde et innlegg kliss likt mitt.

 

Denne debatten har tatt en smakløs snu. Virker som det eneste poenget trådstarter har er å bevise at han har rett/ andre har feil, evt. å skape mest mulig uro rundt saken.

 

Syntes lærerne kan streike så mye de vil, jeg. Det er min mening om saken.

 

Se forresten reglene for Politikk Og Samfunn-forumet, der det nevnes en del om at mange tråder kun blir laget for at trådstarter skal få ut sitt sinne rundt emnet, uten å egentlig invitere til debatt. :)

 

 

Det er da ikke en smakløs snu selv om jeg står for det jeg mener, og andre står for det de mener, det er jo det som er debatt. Jeg prøver å debattere så godt jeg kan rundt mine synspunkter, og møter andres synspunkter med å prøve å debattere imot. Det er da ikke noe sinne jeg kommer med selv om jeg gjør det, det virker mer ut som om du prøver å hele tiden trekke debattens egentlige tråd ut i innlegg som akkurat dette. La folk stå for sine synspunkter, så respekteres deres synspunkter. Men poenget er jo å få debatt rundt det som er det egentlige emnet! :w00t:

 

Det er jo riktig det som United5555 sier! Han prøver å holde seg til tema!!! Men det er noen som prøver å trekke ut tema til helt andre ting! Les startsinnlegget og svar heller på det som står der!

Lenke til kommentar
United5555:Du kommer igjen med de poengløse argumentene dine om at streiking er ille for Norge. Kan du enligst svare på det jeg skrev, istedenfor å late som om jeg ikke skrev det.

 

Jo, kom igjen, hva spurte DU om da kanskje?

Nei, innlegg #17 eksisterer ikke.

 

Ok, men da er det ikke så mye jeg får gjort da.

Herregud svar på innlegget mitt, eller ta det jeg skrev med i betrakting når du skriver videre poster . Nå forsettet du å bruke nøyaktig det samme argumentet som jeg angrep og ignorerte det jeg skrev.

Lenke til kommentar
For det første så jeg vet hva jeg snakker om. Jeg selv har ikke nevn ordet inflasjon, det jeg sier er at høyere lønninger som overstiger dagens kjøpestyrke gir høyere priser, de høyere prisene gir igjen høyere lønn. Bedrifter som må betale høyere lønn til sine ansatte klarer ikke å selge for eks. norsk laks til de konkurransedyktige prisene i forhold til utenlandske aktører. Når prisene på norsk laks går opp, hva skjer da, jo de som kjøer det velger heller andere produsenter, og hva skjer da? Jo det som skjer da er at den bedriften som ikke får solgt varene sine de kan gå konkurs.

 

Hvis du spør meg om hvorfor det er så viktig å ha et utrolig sterkt forsvar, som jeg ikke har sagt, så spør jeg deg hvorfor det er så utolig viktig å ikke ha noe forsvar i det hele tatt nesten? Nå skal jo forsvaret legges nesten helt ned, vi får jo en hær som nesten ikke kan eksistere som forsvarsgren! Når Norge ikke har noe forsvar nesten, hva vil NATO med oss da?? Det er bemerkningsverdig!

Flott, ok da slipper jeg å ikke bruke økonomisk termonologi. for det første er prisvekst=inflasjon. Uansett, du hevder at vi har for høye lønninger i Norge og at de burde være lavere. Vel, det er ikke sant fordi vi har en arbeidsledighet på 2-3% og hadde det eksistert klassisk arbeidsledighet ville arbeidsledigheten vært mye høyere.

 

Det som du snakket i første post var at all streikingen var unødvendig. Du sa at streiking fører til inflasjonen og ikke omvendt. Hva om AD skifter positivt eller AS skifter negativt og det er ikke altfor uvanlig. Når i tillegg AS skifter negativt etter at AD skifter positivt vil jo dette føre til en inflajsjon. Noen arbeidere vil ikke få høy nok økning i lønning og må dermed streike for å få rettighetene sine.

 

Hva med å ikke trekke utaelser ut av det jeg ikke har sagt. Jeg har aldri sagt at vi skal ha et så dårlig militær at vi får Nato på nakken. Ergo, ser jeg ikke poenget med å ruste opp.

 

Her var det. Du ser ikke poenget med å ruste forsvaret opp, men synes du da at det er greit at Norge i dag har et samlet forsvar nok til å kunne forsvare Kun én bydel i Oslo, og ikke noe mer ved en eventuell krig.

Jeg ser poenget ditt og det kan jeg skjønne, men prøv å se mitt poeng også. Hvis lærerlønningene kan holde seg på den vanlige prisveksten, og ikke øker så mye over den for å prøve å få sterkere kjøpekraft, men at de beholder en samme kjøpekraften som året før, men korrigert for prisveksten, da er det mulig om mange næronger gjør dtte å få det til slik at ikke prisene skal vokse så mye.

Lenke til kommentar

Jeg har ingen problemer med at vi ikke kan forsvare en bydel i Oslo. Det klarte vi ikke i 1940 heller. Vi vil klare å forsvare nord i en liten stund, men spesialsoldater vil gjøre den jobben godt. Vi trenger absolutt ikke å invistere i tanks, fly, etc. for å holde ut i en krig. Faktisk det viktigste er hva vi gjør mens vi er okkupert og sørger for å skape problemer for dem.

 

Etter det jeg ser er lønningene til lærerene under markedsprisene. Arbeidsgiverene ønsker for det meste lektorere og kvalifiserte lærere, mens det er for få tilgjenlige av dem og de må bruke dårligere arbeidskraft.

Denne grafen kjenner du til. Denne representerer kvalifiserte arbeidere mot lønn.

220903.gif

Vi har for få kvalifiserte og den vil treffe under 2.9%. Resten vil bli plassert med det neste beste valget, ukvalifiserte lærere. Vi trenger faktisk høyere lønn sånn at vi får kvalifiserte lærere til å jobbe. Det er også tydlig at det ikke eksisterer klassisk arbeidsledighet fordi ellers ville det ha vært mange arbeidsløse lærere. Det er det ikke.

Lenke til kommentar
Jeg har ingen problemer med at vi ikke kan forsvare en bydel i Oslo. Det klarte vi ikke i 1940 heller. Vi vil klare å forsvare nord i en liten stund, men spesialsoldater vil gjøre den jobben godt. Vi trenger absolutt ikke å invistere i tanks, fly, etc. for å holde ut i en krig. Faktisk det viktigste er hva vi gjør mens vi er okkupert og sørger for å skape problemer for dem.

 

Etter det jeg ser er lønningene til lærerene under markedsprisene. Arbeidsgiverene ønsker for det meste lektorere og kvalifiserte lærere, mens det er for få tilgjenlige av dem og de må bruke dårligere arbeidskraft.

Denne grafen kjenner du til. Denne representerer kvalifiserte arbeidere mot lønn.

220903.gif

Vi har for få kvalifiserte og den vil treffe under 2.9%. Resten vil bli plassert med det neste beste valget, ukvalifiserte lærere. Vi trenger faktisk høyere lønn sånn at vi får kvalifiserte lærere til å jobbe. Det er også tydlig at det ikke eksisterer klassisk arbeidsledighet fordi ellers ville det ha vært mange arbeidsløse lærere. Det er det ikke.

 

Lærerenes lønningerer ikke veldig fete nei, de er heller ikke til å leve et liv i luksus med heller. Jeg ser tankegangen din og respekterer den også, og støtter den delvis, MEN slik som jeg ser det så finnes det mange dårlige lærere i dag. Fler av dem som egentlig ikke burde være lærere. En av disse lærerene blir ikke bedre av å få en økning i lønnen på en god del mer penger. Kanskje til og med tvert imot. Om vi også ser på hva som ville ha skjedd om lærerene hadde fått et kraftig lønnstilegg, da ville også andre næringer i den offentlige sektoren ha bedt om en økning i lønnen, noe som kommunene definnitivt ikke har råd til. Da ville bare kommunene fått dårligere råd og det ville gått utover andre viktige tiltak, for eksempel få en bedre skole som legger forutsettningene til for å utnytte den mulige bedringen av lærere. Dette finnes det blandt annet ikke folk til i Norge i dag som vi må ta i forutsetting. Om skolene skulle bli forbedret så ville byggefirmaet ta skyhøye lønninger, som svekker kommuneøkonomien enda mer samt at vi ville fått en ny prisvekst, en rask en også, som ville medført en kraftig økning i lønningene, som ville da gitt inflasjon. Jeg er helt enig i at de lærerene som er flinke de bør bli belønnet med høyere lønn. Det kan man avdekke med elevundersøkelser om forskjellige lærere. Så det er ikke bare å øke lønningene heller da, det lar seg ikke enkelt gjøre, fordi om de skulle ha økt så ville vi også fått en endring i næringsstrukturen her i Norge, da ville eksempelvis ingeniører gått fra sitt yrke til læreryrke, og da ville vi ikke fått ekempelvis bygget de veiene i Norge som vi klager over. Så jeg vil si at man ikke burde øke lønningene til alle sammen, men heller øke lønningene til de som går inn for å gjøre det bra, da vil de som er motiverte for å bli god lærer få belønningen de håper på, og da vil det sansynligvis komme flere lærere. Dette istede for å gi et kjempetillegg til alle sammen, det vil være lite effektivt, samt at vi vil beholde mange av de dårlige lærerene.

 

Nå har jeg svart deg på dine innlegg! (tror jeg) :cool:

Lenke til kommentar

Er heller ikke tilhenger av streik.

Det er en av grunne til at jeg ikke er medlem i foreningen som betaler falskjerm til Valla.

Streikevåpenet her helt håpløst sån som det brukes i dag, men det rare er at alle ser det utenom LO.

 

Hva tjener egenlig en lærer, de hyler en hel masse men de kommer aldri med tall.

Har til tider intrykk av at lærere og fiskere har en vesentlig ting til felles - de har tid til å klage.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...