Gå til innhold

Klarer ikke å bestemme meg, Sigma 30 eller 10-20?


Anbefalte innlegg

Hjelp?

 

Jeg klarer ikke å bestemme meg. Jeg har velig lyst på både Sigmas 30mm/1.4 og 10-20mm/4-5.6, men jeg har bare råd til en av dem. Jeg har jo strengt tatt kitobjektivet som dekker 30mm behovet, men det er jo noe sjarmerende med fastoptik da - og f 1.4 er jo moro. Samtidig elsker jeg vidvinkler, og 10-20 er jo gull.

 

Noen som har noen tanker som kan hjelpe meg til å bestemme rekkefølgen på handlingen?

 

Edit: Må være HSM siden jeg har D40.

Endret av EiSvIn
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er jo alt etter hva du trenger egentlig. Hvis du befinner deg i mange situasjoner med lite lys og tenker at du skulle hatt større blender istedenfor å måtte skru opp iso så er 30 F/1.4 rett for deg. Om du befinner deg i situasjoner der du tenker at kit objektivet ikke har nok vidvinkel så er 10-20mm for deg :)

Lenke til kommentar

jeg har begge de to objektivene, og kjøpte 30mm f/1.4 først. Har hatt det utrolig mye gøy med den, og ville nok kjøpt den først igjen. Det er utrolig vanskelig å komponere med 10-20mm, sliter enda... Kanskje en ide å kjøpe 30mm, og kun ha den ene brennvidden å forholde seg til - det er en god måte å lære komposisjon og fotografering på (ihvertfall etter min svært begrensede erfaring).

Lenke til kommentar

Har også begge dei to linsene, og det kjem vell heilt ann på kva ein skal fotografere. Sigma sin 30mm er ypperleg så lenge det er eit objekt som skal fotograferes, f.eks til gruppebileter med 2-3 personer så er det fort gjort at person 2 og 3 blir litt uskarpe. Liker ein å fotografere ute i naturen eller litt meir *akrobatiske* bileter så ville eg ha gått for vidvinkelen.

Lenke til kommentar
jeg har begge de to objektivene, og kjøpte 30mm f/1.4 først. Har hatt det utrolig mye gøy med den, og ville nok kjøpt den først igjen. Det er utrolig vanskelig å komponere med 10-20mm, sliter enda... Kanskje en ide å kjøpe 30mm, og kun ha den ene brennvidden å forholde seg til - det er en god måte å lære komposisjon og fotografering på (ihvertfall etter min svært begrensede erfaring).

Jeg sliter også med brennvidder under 16mm. Synes det er gøy med effektene, men det blir liksom mest effektmakeri, synes jeg. 16mm (gode, gamle 24mm på FF) derimot... :)

Lenke til kommentar

Jeg har skaffet meg Canon's 10-22mm, og er enig i at det til tider er vanskelig å ta et godt bilde på 10mm. Det var det (tydeligvis?) ikke for riktig, da hans Hyperactive er tatt på 10mm. Bildet mitt fra Tanum kirke derimot, det sliter i kantene på 11mm. Kommer jeg over 13-14mm, så går det greiere ...

 

Hva med Tokina's 12-24mm hvis du absolutt skal ha en vidvinkel-zoom ?

 

Tom

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar
Han har nå kjøpt 30mm F/1.4 av meg :p

 

 

Hehe, sn0dig hjalp meg med å bestemme meg ja.. Det ble 30mm, det skal bli moro å leke litt med den.

 

Ellers må jeg si meg enig med den del av det som skrives om vidvinkler her, det setter store krav til komposisjonen for at det skal funke bra. Jeg får leke meg litt med det jeg har først, og så får vi se hva som blir neste.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...