Gå til innhold

Mobilt internett, tregt eller ok? Erfaringer på hastigheter rundt i landet.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Åjjåjj!

Bare noen dager siden jeg postet hastighetene mine. I går lyste plutselig Netcom-modemdingsen et turkis-lignende lys istedenfor blått/grønt.

Nå har jeg fart!

 

Nedlasting: 1223 kbit/sekund

Opplasting: 368 kbit/sekund

Ping 150 ms

 

Nå aner jeg ikke om dette bare er en testperiode eller hva, håper det forblir slik =)

 

 

Huawei E220 går med tre lysfarger: grønn for GPRS/Edge, mørk blå for UMTS aka 3G, og lyseblå/turkis, som du sier, for HSDPA aka turbo-3G eller 3,5G som det står på Nokias telefoner. Så det betyr nok at din lokale 3G-sender er oppgradert. :)

 

 

Egne erfaringer:

Har selv sittet med NetCom-abo via N95-2 (med HSDPA-støtte) på toget fra Trondheim-Oslo, (riktignok kun aktiv tilkobling fra etter Dovre, og opplevde dette som ikke noe spesielt hemmende. Selvsagt litt tregt når toget var ute i Hutaheiti, men f.eks rundt Gardermoen, Hamar, o.l., ikke noe problem med netthastigheten for vanlig nettsurfing. Bruker det også av og til i Trondheim, rett ved Solsiden (Møllenberg for innvidde), ikke noe problem der heller (da det er HSDPA der)

Lenke til kommentar

Sitter i Moss med telenor internett bredbånd

 

Nedlastingshastighet:

514 kbit/s

(1 000 000 bytes på 15,576 sek)

 

Opplastingshastighet:

314 kbit/s

(500 000 bytes på 12,740 sek)

 

Tviler på at jeg har HSDPA her jeg sitter.

 

Dette er mer enn bra nok til mitt bruk da jeg bare bruker det engang i mellom

Lenke til kommentar
Sitter i Moss med telenor internett bredbånd

 

Nedlastingshastighet:

514 kbit/s

(1 000 000 bytes på 15,576 sek)

 

Opplastingshastighet:

314 kbit/s

(500 000 bytes på 12,740 sek)

 

Tviler på at jeg har HSDPA her jeg sitter.

 

Dette er mer enn bra nok til mitt bruk da jeg bare bruker det engang i mellom

 

 

Alt over 384 er HSDPA! 3G går kun opp til 384 (teoretisk)...

Lenke til kommentar

Det står i programmet HSDPA der det ellers bruker å stå UMTS eller EDGE, litt oppe til høyre (hvis du bruker Mobilt Kontor 4 programmvaren), evt nederst til høyre dersom du har programvaren som ligger klar i modemet. Modemet har støtte for HSDPA ja, både det nye og det gamle modemet. Har selv lastet ned siste programvare der man blant annet kan søke nett manuelt og sjekke tilkoblingshistorikk i forhold til nedlastet data og hvilken hastighet man har hatt til enhver tid. Er litt mer avansert og fungerer bedre enn det som ligger i modemet synes jeg. Sjekk: http://www.telenor.no/bedrift/produkter/mo...nd_lastned.html

Lenke til kommentar
Det står i programmet HSDPA der det ellers bruker å stå UMTS eller EDGE, litt oppe til høyre (hvis du bruker Mobilt Kontor 4 programmvaren), evt nederst til høyre dersom du har programvaren som ligger klar i modemet. Modemet har støtte for HSDPA ja, både det nye og det gamle modemet. Har selv lastet ned siste programvare der man blant annet kan søke nett manuelt og sjekke tilkoblingshistorikk i forhold til nedlastet data og hvilken hastighet man har hatt til enhver tid. Er litt mer avansert og fungerer bedre enn det som ligger i modemet synes jeg. Sjekk: http://www.telenor.no/bedrift/produkter/mo...nd_lastned.html

 

Ja, er mye bedre den som ligger på den linken - da kan man også se hvor mye man har lastet ned, sømløs bytte mellom WLAN osv... Husk du må ha brukernavn og passord til telenormobil.no for å laste det ned.

 

M

Lenke til kommentar

Hmm. Da har jeg et problem... Jeg har Mac og bruker et program som heter Globetrotter som jeg lastet ned fra Telenor sine sider.

Her kan jeg bare velge 3G eller Gprs..

Skulle gjerne gått inn på telenor sine sider for å sett om det ligger noe ny versjon av programvaren eller et alternativ, men jeg må logge inn, og jeg husker ikke telefonnummeret eller passordet jeg bruker for mitt mobilt bredbånd :/

 

Kan ikke sjekke papirene mine heller da jeg jobber på fiskebåt og er nå laaaaangt hjemmefra.

Noen som kan sjekke hvilket alternativ som ligger der for mac og eventuelt være en engel og laste det opp et sted for meg? Hadde vært evig takknemlig :)

Er greit med HDSPA når vi ligger til land i de største norske byene.

Lenke til kommentar
Hmm. Da har jeg et problem... Jeg har Mac og bruker et program som heter Globetrotter som jeg lastet ned fra Telenor sine sider.

Her kan jeg bare velge 3G eller Gprs..

Skulle gjerne gått inn på telenor sine sider for å sett om det ligger noe ny versjon av programvaren eller et alternativ, men jeg må logge inn, og jeg husker ikke telefonnummeret eller passordet jeg bruker for mitt mobilt bredbånd :/

 

Kan ikke sjekke papirene mine heller da jeg jobber på fiskebåt og er nå laaaaangt hjemmefra.

Noen som kan sjekke hvilket alternativ som ligger der for mac og eventuelt være en engel og laste det opp et sted for meg? Hadde vært evig takknemlig :)

Er greit med HDSPA når vi ligger til land i de største norske byene.

 

 

Ring 09000 så kan de sjekke hvilket mobilnummer du har på ditt mobile bredbånd. Eller så kan du sende en e-post fra nettsiden til telenor. Pleier å svare raskt..

Lenke til kommentar

Vurderte å kjøpe en ny mobil med super-3G/HSDPA med tanke på at mobilen kan være "modem" til PC for nettsurfing.

-Får så vite at hverken Netcom eller Telenor har super 3G dekning i Fredrikstad. Kan virkelig det stemme? Det er tross alt nærmere 80.000 innbyggere i Fredrikstad og super 3G har jo vært en stund i de største byene. Jeg syntes dette høres merkelig ut at det ennå ikke er utbygd her..

Lenke til kommentar
Vurderte å kjøpe en ny mobil med super-3G/HSDPA med tanke på at mobilen kan være "modem" til PC for nettsurfing.

-Får så vite at hverken Netcom eller Telenor har super 3G dekning i Fredrikstad. Kan virkelig det stemme? Det er tross alt nærmere 80.000 innbyggere i Fredrikstad og super 3G har jo vært en stund i de største byene. Jeg syntes dette høres merkelig ut at det ennå ikke er utbygd her..

 

Selvfølgelig har Netcom og Telenor 3G og HSDPA dekning i Fredrikstad, bare å sjekke dekningskartene det. Men om det er dekning akkurat på din adresse er jo en annen sak.

Lenke til kommentar
Vurderte å kjøpe en ny mobil med super-3G/HSDPA med tanke på at mobilen kan være "modem" til PC for nettsurfing.

-Får så vite at hverken Netcom eller Telenor har super 3G dekning i Fredrikstad. Kan virkelig det stemme? Det er tross alt nærmere 80.000 innbyggere i Fredrikstad og super 3G har jo vært en stund i de største byene. Jeg syntes dette høres merkelig ut at det ennå ikke er utbygd her..

 

Selvfølgelig har Netcom og Telenor 3G og HSDPA dekning i Fredrikstad, bare å sjekke dekningskartene det. Men om det er dekning akkurat på din adresse er jo en annen sak.

 

Du tar feil der. Hverken NetCom eller Telenor har HSDPA-dekning i Fredrikstad, ifølge dekningskartene. Moss og Rygge har nettopp fått HSDPA-dekning hos Telenor, så tror ikke det ikke er lenge for Fredikstad står for tur.

 

Sarpsborg har også god HSDPA-dekning hos Telenor.

Endret av Glenn
Lenke til kommentar

mitt resultat tatt kl 14:40 fra Flisa tettsted (hedmark)

som fikk HSDPA sist uke

 

hw speedometer

 

Din nedlastingshastighet er: 2045 kbit/sekund

Din opplastingshastighet er: 505 kbit/sekund

Ditt ping resultat er: 66 ms

 

tatt med en sony ericsson K850i

 

telenor abb

Endret av Exiztzor
Lenke til kommentar

Hadde bra hastighet (2mbit) noen få dager etter at NetCom ble kritisert i Aftenposten og Amobil. Siden har det aldri oversteget 0,5 mbit. Det er ikke dekningen det står på der jeg bruker dette mest. Min oppfatning er at kapasiteten er strupet. Inntil det ble strupet var jeg svært nøye med å foreta evt nedlastninger av noen størrelse over natten for ikke å belaste nettet for hardt. Bruker ikke torrents. Hastigheten var jo også best på natten. Tilgangen var nokså stabil tidligere, men nå opplever jeg brudd med forholdsvis hyppige mellomrom.

 

Jeg bruker kun laptop og kun HSDPA. Når hastighet osv vurderes må man ta utgangspunkt i annonsene og kontrakten som dekker kundeforholdet. Mitt bruk er helt og holdent i henhold til dette, men allikevel er hastigheten strupt. 500 kr/mnd er alt for dyrt når de ikke holder hva de lover. Jeg betaler for linjekapasitet nå - ikke for hva som kanskje dukker opp engang.

 

Når det gjelder dekning har jeg sittet sammen med TelenorHSDPA-brukere som har hatt dekning hele veien i 8-9 timer, mens jeg har kun hatt glimtvis dekning på de aller største tettstedene.

 

Når NetCom legger ut iPhone og trafikken øker vesentlig vil jeg nok få enda større problemer. Det vil iPhonebrukerne også. Jeg forventer rett og slett at mange iPhonebrukere vil føle seg lurt etterhvert.

 

NetCom holder IKKE hva de lover, det er alt for dyr i forhold til hva de leverer, og dekning på reise stinker for å si det svært forsiktig.

 

Man gjør hva man vil - men har du BRUK for HSDPA - styr laaangt unna NetCom. Jeg anser ICE og Telenor som vesentlig bedre alternativer.

Endret av omaha
Lenke til kommentar

Mine erfaringer med Telenor mobilt bredbånd:

 

Oslo (Gaustad): Godt fornøyd. Meget godt HSDPA signal. Latency på 80-100, 3Mbit nedlatingshastighet. Hadde denne tilkoblingen som eneste nettilgang i 2mnd, uten at jeg var videre plaget av det.

 

Levanger: Mindre fornøyd, men brukbart. Godt HSDPA signal som ofte falt toalt tilbake på 3G i lengre perioder. Når HSDPA signalet var tilstede lå hastigheten på mellom 1 og 3 Mbit. Latency var heller sugen (ca 300ms, over 1000ms ved belastning, noe som jeg tror er normalt).

 

Sandvollan (inderøy kommune): Her har ikke telenor eller netcom bygd ut HSDPA enda. Bra hastighet på 3G (30KB/s ned), husker ikke latency.

 

Forøvrig har vel både telenor og netcom tenkt å oppgradere alle 3G stasjoner til HSDPA i løpet av året. I såfall har de det travelt. Personlig regner jeg med at det er på plass mot høsten 2009.

 

Har erfart at telenors mobilbredbånd er ustabilt og at tilkoblingen svikter hvis man ikke har en konstant ping mot online.no gående (virker som den mister DNS-info). Men nå har jeg gamle drivere og firmware, så det kan ha rettet seg for det jeg vet.

 

Uansett så mener jeg at mobilt bredbånd har livets rett i all forstand. Og generelt er jeg godt fornøyd med telenors løsning.

Endret av JKJK
Lenke til kommentar

I Flekke i Sunnfjord har me lenge berre hatt EDGE, og eg har stort sett brukt mobilen min som modem. Har mobilt breiband frå Telenor. Då eg lasta ned siste programvare og testa usb-modemet stod det UMTS, noko som eg først trudde var feil. Det viser seg imidlertid at me har fått HSDPA :new_woot:

 

286473051.png

 

Det står i programmet HSDPA der det ellers bruker å stå UMTS eller EDGE, litt oppe til høyre (hvis du bruker Mobilt Kontor 4 programmvaren), evt nederst til høyre dersom du har programvaren som ligger klar i modemet. Modemet har støtte for HSDPA ja, både det nye og det gamle modemet. Har selv lastet ned siste programvare der man blant annet kan søke nett manuelt og sjekke tilkoblingshistorikk i forhold til nedlastet data og hvilken hastighet man har hatt til enhver tid. Er litt mer avansert og fungerer bedre enn det som ligger i modemet synes jeg. Sjekk: http://www.telenor.no/bedrift/produkter/mo...nd_lastned.html

 

Du skriv mobilt kontor 4. Eg lasta ned den anbefalte fulle versjonen, som eg rekna med var den "rette". Då fekk eg versjon 1.1.1.271. Er dette rett? Har Windows XP SP3 og usb-modemet frå i fjor.

Lenke til kommentar

Sitter på hytte tvers over fjorden for Holmsbu, og kobler opp laptop til nett med min HTC Touch cruise.

Har HSDPA i følge displayet på telefonen, men det er ikke rare signalet.

Har Netcom connect fritid.

 

Følgende hastigheter er målt med Hardware.no's speedometer:

 

Opplastingshast. 8kbit/s

Nedlastingshast. 46kbit/s

Ping 318ms

 

Hastigheten er imidlertid svært ustabil, og fra tid til annen stopper det helt opp.

Endret av Hillbill
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...