Gå til innhold

Fikse blåst kondensator?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

De kondensatorene er definitivt blåste, ja.

I prinsippet er det enkelt å bytte. Du trenger bare rett type, og de bør ha lav ESR (indre impedans).

 

Jeg klarte dog ikke å reparere mitt pga at hullene var så trange at det ikke var mulig å få nye ledninger inn.

Lenke til kommentar
Hva slags kondensator passer her da? :)

 

Du må titte på de som står der fra før, alt som står på dem av forskjellige info slik som antall Farrad (Eller hvordan enn det staves) også videre må stemme.

Skal selv bytte 4 stykk på mitt 8RDA+ kort som har tatt kvelden.

Kondensatorer får du i allefall kjøpt her: http://www.elfa.se/no/index1.html

Kan lønne seg å få noen som er kjent med elektronikk til å hjelpe deg å identifisere korrekt type for ditt hovedkort (Du må vise dem HK'et naturligvis)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-ORYwP89mk3

Hjelper lite med å skifte bare kondensatorene. Regner med at mosfet'ene er også blåste eller styrekretsen. Ville ikke brukt penger på slikt, billigere med nytt kort. Sjansen for å få reparert et maskinlaget kort med bare hendene (og loddebolt) er vanligvis veldig liten. Et stort risiko prosjekt, så jeg fraråder deg å prøve :) Lykke til ;) (Jeg er ingen pessimist bare så det er sagt)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-ORYwP89mk3

Og seff. du må sjekke at den har samme størrelse som den gamle, slik at den passer. Jeg bestilte en overflatemontert usb kontakt (fra elfa) for å reparere en ekstern harddisk, kontakten kostet 16 kr tror jeg men total pris ble over 100 kr, selv om de sendte den som brev.

Endret av Slettet-ORYwP89mk3
Lenke til kommentar
Og seff. du må sjekke at den har samme størrelse som den gamle, slik at den passer. Jeg bestilte en overflatemontert usb kontakt (fra elfa) for å reparere en ekstern harddisk, kontakten kostet 16 kr tror jeg men total pris ble over 100 kr, selv om de sendte den som brev.

 

Det virket som skremmede høy fraktpris for brev :ermm:

Lenke til kommentar
Hjelper lite med å skifte bare kondensatorene. Regner med at mosfet'ene er også blåste eller styrekretsen. Ville ikke brukt penger på slikt, billigere med nytt kort. Sjansen for å få reparert et maskinlaget kort med bare hendene (og loddebolt) er vanligvis veldig liten. Et stort risiko prosjekt, så jeg fraråder deg å prøve :) Lykke til ;) (Jeg er ingen pessimist bare så det er sagt)

 

Kan hende dette stemmer også for mitt kort (Kan fortsatt delvis boote det og kjøre det, er bare jævlig vanskelig å få dradd igang på "Kaldstart" akkurat nå) men uansett har sjekket litt på priser for nytt nForce 2 Socket A kort slik som ABIT NF7-S og de var IKKE billige.

Ergo vil jeg bare ha prøvd å se om 4 nye kondensatorer fungerte på mitt 8RDA+ (Kjøper nok ett brukt NF7-S uansett) og skulle det fungere så har jeg ett bra HK til min gamle Tbred A XP2000 ;)

Lenke til kommentar

Min personlig mening er at dersom du allerede har utstyret som trengs, dvs loddebot tinn etc. Så er det iallefall et forsøk verd å prøve dersom hovedkortet uansett har tatt fyken.

Kondensatorer er ikka akkurat dyre sakene, og man finner mange butikker i utlandet som nok er mye billigere enn elfa også.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-ORYwP89mk3

Det kan være verdt et forsøk å prøve, men sjansen for at noe mere er skadet er stor. Vil tro at styrekretsen for mosfet'ene må være ødelagt ettersom den ikke har klart å begrense spenningen for kondensatorene.

Tviler det er tilfeldig at 4 ryker samtidig, det er definitivt spenningen den får som er årsaken.

Og hvis det hadde vært lyn som var årsaken, skal man alltid kaste det :)

Forresten er kortet gammelt? Har du garanti enda, ville jeg sendt det inn.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-ORYwP89mk3

Men da er det kanskje lurt å kontrollere om flere komponenter kan være skadde før man begynner en reparasjon, og det gjør man ikke med å bare se på dem. Jeg har sterk tvil at den kondensator syken har tatt 4 kondensatorer i en smell.

Hvis du ikke har garanti på kortet ville jeg hoppet over "stuntet".

Alle som har elektronikk utdanning her VET at man ikke skal kaste tid og penger på en slik risikabel reparasjon.

Det vil mest sannsynlig bli bedre å kjøpe et nytt ett istedet for å kanskje bruke tid og penger på et skadet kort, som kan ha fått redusert levetid som kan gå utover andre komponenter (cpu).

Lenke til kommentar

De ryker ikke i en smell, de blir gradvis dårligere.

Jeg skjønner ikke helt innvendigene dine. Kortet er defekt nå, og alternativet til å forsøke en reparasjon er å dumpe det i søpla. Det er jo derfor på ingen måte en risikabel reparasjon. Hvis man er en kløne med loddebolden kan man vel brenne seg på fingra, men..

 

Nye kondensatorer er som nevt tidligere i tråden ingen stor investering (det kan f.eks og plukkes av fra annen defekt elektronikk, om man har noe liggende som passer). Andre ting på kortet kan sikkert ha tatt skade, men man må jo begynne med det man ser er defekt da.

 

For min del vil jeg si det bare er morro å bruke tid på sånt, samme om det blir vellykket eller ikke. Så til trådstarter: kjør på! :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-ORYwP89mk3

HAHA, hårek og awesom-o, dere bare motarbeider.

Skaff dere litt lære, så kan dere komme tilbake å snakke mere om det.

Faktummet er at hovedkortet er ikke verdt 5 flate øre, og det må også dere innse, ikke sant? Man får hovedkort som snart er like billig som en reparasjon, og man får lengre levetid med på kjøpet.

Dette er ikke som å reparere på en gammeldags forsterker.

Og problemer med loddebolt har jeg aldri hatt, må være at du vil prøve å si noe stygt. Eller? Prøv å holde deg til saken her, ikke de som prøver å hjelpe. Hvis han prøver å reparere og kortet fungerer etter, så sier jeg gratulerer det var flaks.

Men jeg ANBEFALER det ikke. Det burde ikke dere gjøre heller.

Hvis du har slike kondensatorer, så kan du vel sikkert sende han noen da. Han hadde faktisk tenkt å kjøpe hos ELFA som jeg forstod det.

Lenke til kommentar

Vet så klart at det kan være flere feil på hovedkortet, men jeg ser ingen andre feil i farten.

 

Har litt lyst til å se om jeg kan fikse hovedkortet som jeg fant.

 

Har hatt problemer med å finne kondensatorer med høy nok volt og 2200uF..

Hos ELFA finner jeg "bare" kondensatorer med 2200 μ og 1,95 (volt??)

 

Kan jo gi dere noen mål i alle fall:

(Se på bilde som er lengre opp i tråden)

ØD = 1cm

L = 2cm

F = 0,5cm

lengen på beina er 0,5

Endret av StudioARE
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...