Gå til innhold

Fikse blåst kondensator?


Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-ORYwP89mk3

Kopier dette artikkel nummeret 67-162-78 og lim inn i søkefeltet på elfa.

Tror det skal holde med den øverste 2200uF kondensatoren (10v). Målene stemmer også på den.

maksprisen er på 3.53kr per stk.

 

Endring:

Du har også en med samme spec her (litt bedre kvalitet men tviler det har noe å si, 5.88kr per stk. 6,3v spenning):

67-232-74

Kan godt gå for denne hvis du har tenkt å prøve. Det er en lavimpedans kondensator, som vil gi lavere temperatur utvikling ved bruk.

Endret av Slettet-ORYwP89mk3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-ORYwP89mk3

67-232-74 er 10mm i diameter og 20mm i lengde, akkurat som du sa.

Viktig å få satt kondensatoren riktig vei når du prøver. Det korteste beinet på en ny (uklipt) kondensator er minusen (-).

 

Her har jeg ringet rundt minus siden på 3 av de som er på kortet ditt. De hvite sidene er minus (-).

 

http://img111.imageshack.us/my.php?image=dsc07264kk4.jpg

 

Beklager den bilde fremvisningen ble uvelykket :p

Endret av Slettet-ORYwP89mk3
Lenke til kommentar

67-232-74 Har jeg selv benyttet i en haug av hovedkort jeg har reparert for folk.

Den burde gjøre susen i dette tilfellet...

 

Er ikke vanskelig å fikse heller.

Det første du bør gjøre er å legge litt nytt tinn på de punktene du skal lodde ut.

Deretter varmer du opp punktene en etter en samtidig som du forsiktig vipper kondensatoren til siden.

Gjør dette annenhver gang på de to benene på kondensatoren litt om gangen, du skal da ikke klare å skade gjennomføringen på printet.

Når dette er gjort kan du bruke avloddingslisse å fjerne tinnet i hullene.

Sett inn de ny kondenstorene og lodd de fast.

 

På hovedkort er det veldig sjelden at annet enn kondensatorene er skadet.

Disse skades lettere av varme enn av overspenning.

Varme er som du enkelt ser på hovedkortet det her er snakk om synderen.

Dette da kondensatorene som er defekte ligger der luften fra kjøleribben kommer ut.

Mens de på siden har klart seg...

 

Uansett med frakt og avloddingslisse kommer ikke reparasjonen på mer enn 150 Kr. og det er vel verdt.

Lykke til...

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-ORYwP89mk3

Her er svaret på problemet ditt:

http://news.cnet.com/PCs-plagued-by-bad-ca..._3-5942647.html

 

Og det tyder på at Nichicon har vært svært uheldig med produksjonen.

Sjekk navnet på kondensatorene på bildet. Samme produksjons firma.

 

Fra andre side:

"Of the $300 million that Dell will spend to fix the problem, Wilkins estimates that half of that figure will go to replacing the motherboards entirely."

 

Følg dell's råd tror jeg må være det beste.

Eller hvis du skal du skifte ut noen, bør du skifte ut alle.

 

"While replacing the individual capacitors and even the entire motherboard has proven an effective way to solve the bad-cap problem, experts say it is critical to make sure that you not misdiagnose your motherboard. Doing so could lead to permanently damaging your computer.

 

Ultimately, if there is a problem with your capacitor, William Walsh, a forum moderator at BadCaps.net, suggests that you check your warranty and contact your computer company."

 

Jeg ville kastet det. Det er et gammelt kort, "get over it".

Endret av Slettet-ORYwP89mk3
Lenke til kommentar
Og det tyder på at Nichicon har vært svært uheldig med produksjonen.

Sjekk navnet på kondensatorene på bildet. Samme produksjons firma.

 

Eller hvis du skal du skifte ut noen, bør du skifte ut alle.

*Tok bare det viktigste*

Det er slike nesten over alt på hovedkortet.. Orker ikke bytte alle samtidig.. bare de som er blåst. Sitter i en Compaq Evo btw.

 

Jeg ville kastet det. Det er et gammelt kort, "get over it".

Det var kastet :p ..men jeg "reddet" det :)

 

Skal si hvordan det gikk etter at jeg har fått prøvd. ;)

Endret av StudioARE
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-ORYwP89mk3

Jepp, uansett arti å prøve da. Fungerer sikkert, men lite igjen for det.

Men ettersom det er så gammelt kan du vel like godt skifte ut bare det som er defekt. Regner med du skal vel ikke bruke PC-en til noe spesielt?

Lenke til kommentar

Jeg bare røska ut (dro forsiktig :p ) de blåste kondensatorene og satte de nye forsiktig inn..(uten å lodde :p )

 

Ingen endring.. altså. Fikk ikke bilde på en skjerm jeg hadde kobla til. Burde jeg kanskje prøve å lodde de på?

Endret av StudioARE
Lenke til kommentar
Jeg bare røska ut (dro forsiktig :p ) de blåste kondensatorene og satte de nye forsiktig inn..(uten å lodde :p )

 

Ingen endring.. altså. Fikk ikke bilde på en skjerm jeg hadde kobla til. Burde jeg kanskje prøve å lodde de på?

 

Er du sikker på at det i det hele tatt er kontakt når du bare setter kondensatorene inni ?

 

I så fall er det nok dødt.

 

Men dersom det ikke er kontakt er det jo ikke rart det ikke fungerer.

 

Synn, men det virker som om skeptikerne fikk rett. Får håpe du ikke er sur på oss andre som "lurte" deg til å kjøpe kondensatorer :p

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-ORYwP89mk3

Kondensatorene må loddes fast for å få kontakt. Det er spesielt viktig ettersom det går høyere strøm gjennom de, da motstanden er lav i kretsen de skal levere (høy) strøm til. Når de ikke er loddet fast vil det bli en motstand i kontaktpunktet som kan ødelegge for resten av kretsen. Spenningsfallet blir over kontaktpunktet istedet for lasten, og da vil det mest sannsynlig bli veldig varmt, hvis det hadde fungert. Men kan være styrekretsen for mosfet'ene er sikret mot kortslutning, så lodd de fast og prøv igjen.

Endret av Slettet-ORYwP89mk3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...