Gå til innhold

Pentax k20D og picasa


Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg sliter med å få vist og "fremkalt" raw-filene mine fra mitt K20D. I picasa vises PEF-bildene som en slags negativer (ligner på negativer på film) og de er forskjøvet til venste og erstattet med et svart nertikalt felt helt til høyre. Dersom jeg tar bilder i DNG så er fargene der, emn det svarte feltet er der fremdeles.. Dette er usaklig irriterende.

 

JEg har også prøvd Able RAWer (gratis) med samme resutltat.

 

Hva er det jeg gjør feil??? Støtter picasa K20D?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hmm ... bruker Picasa til organiseringen av mine bilder selv, men det er forrige generasjon til Samsung/Pentax. Picasa har generelt dårlig støtte for produsentspesifikke rawformater, men DNG pleier jo å funke.

Har du prøvd å f.eks. manuelt konvertere PEF-ene til DNG vha Adobe RAW Converter (gratis nedlastning fra Adobe)? Brukte dette selv da jeg skulle se på raw bildene fra Panasonic FZ18, hvis råformat heller ikke er støttet. Det kan jo hende at disse konverterte DNG-ene funker bedre enn de som Pentax lager. Burde ikke være noen forskjell, men har tidligere opplevd at DNG!=DNG.

Lenke til kommentar

Bare som et lite tillegg:

Du bør finne deg noe annet enn Picasa til redigeringen av RAW-bildene. Funker fint til organisering, og minimal redigering av JPG, men til RAW så har jeg sett meg nødt til å gå over til Bibble. Du kan jo laste ned en toukers prøveversjon. Fullversjonen koster knappe 350kr.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...