Gå til innhold

Hva skjer i helvettesuka?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Mestringsøvelsen for vernepliktige i min avdeling var å gå en helg - for all del hardt nok det-, men de fikk noe mat. Befals-øvelsen som jeg var på (frivillig faktisk), gikk over 6 dager, men uten mat og tilsammen 3 timer søvn fordelt på når man fikk tid. Man får alltid noe å putte i magen, det være en kjeks eller en salami-bit. Magesyren må holdes i sjakk. Jeg slet veldig med magen og gikk og gulpet magesyre i 4 dager. Ikke noe særlig. Mener faktisk at mitt tilfelle ble brukt som eksempel for neste kull når det kom til vannbalanse - for mye vann hjelper ikke på sultfølelsen, det kommer opp igjen.

 

Vet ikke hva folk hører om søvn, men søvndeprivasjon er en av de mest effektive måtene å slå ut folk på. Sultfølelsen forsvinner etter en dag eller to, men søvnmangel er noe fa**skap. Mener å ha lest i UD2.1 at man ikke kan la folk gå uten søvn i mer enn 7 dager, da dette kan føre til psykoser o.l.

 

Når dette er sagt, mestringsøvelser ikke faktisk ikke "all verdens". Det er hardt, veldig hardt. Kroppen bruker opptil 6 mnd på å hente seg 100% inn igjen, men etter det er det faktisk flere som vil utsette seg for det igjen etter disse 6 mnd. Man opplever faktisk mye stilig under en slik øvelse, selv om man muligens er for sliten der og da til å verdsette det :)

Endret av Eirik_a
Lenke til kommentar

Hadde en uke i skogen på slutten av rekrutten på Madla for 2 år siden. Var en rolig uke i skogen, som minnet litt om en speidertur jeg var med på for en del år siden. Absolutt ikke en helvetesuke, men fikk en grei innføring i hvordan livet i felten var.

Eneste litt slitsomme var den siste natta. Ble fortalt at noen skulle komme og angripe ildstillingene våre, noe som aldri skjedde.

Lå der da hele natta og så etter en fiende som aldri kom. Eneste skuddet som ble avfyrt kom fra en som syns han så noe i skogen bortenfor sletta.

Endret av O.J
Lenke til kommentar

øvelsen i rekrutten er jo kun for å lære hvordan man skal leve i telt, div orden-regler som møkkete og ren side, lys, lyd og spor-disiplin, utstyrskontroll og lignende.

 

er mer opplæring enn øvelse

 

btw, å skyte på noe man tror er FI er ikke populært, hvis vi hadde gjort det hadde vi måtte flytte leiren ASAP.

Lenke til kommentar

Pr. i dag er det få avdelinger som praktiserer mestringsøvelse (også kalt helvettesuka). Ettersom jeg har en del kompiser som nettopp har fullført førstegangstjenesten i flere forskjellige forsvarsgrener, vet jeg at det mange kaller for mestringsøvelse, egentlig er en telttur på ett og samme sted i ei uke, med ubegrenset tilgang på mat.

 

Den uka jeg var igjennom, vil jeg tørre å påstå at var en av de verre. Nå skal jeg ikke røpe altfor mye, i og med at hele poenget med øvelsen er å ikke vite en drit. Men jeg kan si såpass at man blir temmelig utmattet at å gå flere mil daglig i en uke, uten mat, og kun leve på myrvann og bekkevann. I tillegg møtte vi på en hel del andre "overraskelser" gjennom ukas forløp. Noe som ville tatt kreftene fra selv Chuck Norris.

 

Anyways, lykke til:D

Lenke til kommentar
nope, HVUV var det på meg, vanlig førstegangstjeneste, hvordan det?

 

Kp.A eller Kp.B ?

 

Jeg har en måned igjen der, og det nærmeste vi har kommet helvettes uka må vel være øvelse "Cold Warrior".

 

4-5 mil på natoplanker, 6 dager ute i felt, flytting av leir hver dag, 35 kg pakning, gul og rød beredskap om hverandre, og et HELVETTES show siste natta. Vi snakker lysraketter, mg3, ag3 på family og alt annet faenskap vi kunne finne på og skyte etter "FI" med.

 

Alt fram til den natta var hat, ihvertfall for meg. Men den natta gjorde alt verdt det. Vi fikk mat og sånt. 1-2 FR per dag.. Og vann produserer man ved og kombinere kroppsvarme og feltflaske med snø.

 

Når jeg tenker over det, var ikke den øvelsen så ille. Og kalle den for "mestringsøvelse" eller "helvettesuke" blir en sterk overdrivelse. Spesielt når jeg fikk fortalt hva BS-elevene akkurat kom tilbake fra. Deres mestringsøvelse var en virkelig mestringsøvelse.

Lenke til kommentar
Er helvetesuka like ille som før? Fordi en gamling jeg kjenner 59 år fortalte at det var nippet til det ekstreme.

De måtte drite og pisse i poser etc. for alle skulle testes, og levere det inn. Fikk aldri sove i løpet av uka. Det ble sprengt TNT rundt dem og de måtte grave seg ned, hele ansiktet på enkelte ble helt deformert men gikk tilbake igjen. Sånne helt spinnville ting. Gå drit langt for å få en boks med sardiner :p etc. etc. altså.. virkelig helvete! Han fortalte at enkelte var nesten sterile når de var ferdig i følge blodtestene!

Men så ille er det vel ikke i dag? Forskjellen på før og i dag, hvordan er den? Burde det ikke være helt ekstremt i dag også da?

Er så mange historier han hadde, dem testa ikke folk for fargeblindhet, høydeskrekk eller klaustrofobi el. :p så det var helt sinnsyk opplevelser folk fikk av andre! Var forsvaret morsommere før tro?

 

Vel, nå skal men ikke alltid stole på alt gamlingene forteller om militæret. Men å drite på pose har jeg også gjort, og mange i min tropp ble utsatt for sprengningstilvenning. Bare kos det.

 

De fleste avdelinger har ingen helvetesuke. Men mange har såkalt beretløp som kan vare fra noen timer til flere dager. De fleste avdelinger baserer seg på at forsyningslinjene holder så man får alltid lassevis med mat på øvelser så lenge man tilhører konvensjonelle avdelinger. Det man blir testet mest på er søvn, kulde (om man er i nord) og fysisk utmattelse.

 

Avdelingene i nord har ofte en skimarsj hvor man vandrer over vidda i en ukes tid. Kunne være jævelig nok det med -35 på det værste og pulk som kjentes ut som den veide 100kg pluss egen pakning. Men det kan vel ikke sammenlignes med de virkelige helvetesukene.

Endret av Det Dvergiske Kaffebord
Lenke til kommentar
nope, HVUV var det på meg, vanlig førstegangstjeneste, hvordan det?

 

Kp.A eller Kp.B ?

 

Jeg har en måned igjen der, og det nærmeste vi har kommet helvettes uka må vel være øvelse "Cold Warrior".

 

4-5 mil på natoplanker, 6 dager ute i felt, flytting av leir hver dag, 35 kg pakning, gul og rød beredskap om hverandre, og et HELVETTES show siste natta. Vi snakker lysraketter, mg3, ag3 på family og alt annet faenskap vi kunne finne på og skyte etter "FI" med.

 

Alt fram til den natta var hat, ihvertfall for meg. Men den natta gjorde alt verdt det. Vi fikk mat og sånt. 1-2 FR per dag.. Og vann produserer man ved og kombinere kroppsvarme og feltflaske med snø.

 

Når jeg tenker over det, var ikke den øvelsen så ille. Og kalle den for "mestringsøvelse" eller "helvettesuke" blir en sterk overdrivelse. Spesielt når jeg fikk fortalt hva BS-elevene akkurat kom tilbake fra. Deres mestringsøvelse var en virkelig mestringsøvelse.

 

Kp.B var jeg i, "cold warrior" lignende øvelse var jeg med på også, gikk 17 timer på ski på det meste, satte opp telt 50 ganger en annen dag, sov nesten ikke om natten, flytting av leir hver natt osv...

var lite lysraketter og slikt på den øvelsen da, men det var mest morro, utenom at jeg fikk trykkskade under foten og nesten gnagsår i ryggen.

til mat hadde vi Spetti og noe annet drit de fant på europris til 10kr boksen, og tørre/muge brødskiver med alt for lite pålegg.

FR fikk vi siste dagen

 

men, dere skal ikke ha en liten øvelse mot slutten, min "helvetesuke" var ikke mer enn en vanlig skytedag og en kort øvelse etter det, den var vel ikke mer enn fra etter skytedagen til kvelden dagen etter.

men med konstant fysisk aktivitet kombinert med 0 mulighet for mat og nesten konstant flytting av leiren( 6-7 ganger i løpet av natta) ble det ett kort helvete der.

Lenke til kommentar
Forsvaret er så fattig om dagen, så du skal ikke se bort ifra om d ikke blir mestring

Mestringsøvelser er jo ganske mye billigere enn vanlige øvelser. Bare maten man får på vanlige øvelser er jo svindyr, utgifter til drivstoff, rødfis osv, osv er ikke akuratt billig. Disse utgiftene slipper man jo på mestringsøvelsene. Her må man egentlig bare betale for at befalet er i felt.

Lenke til kommentar

det er mer logisitkk og penger i øvelser enn man tror...

spørs litt hvor stor øvelse det er, men tror rødfis, F-34 og mat er nok det billigste man har utgift på(mat kan spares inn på, f.eks i troppen min var vanlig felt-mat bokser til 10kr pr stk og 3 brød på deling på 9 mann pr dag.)

 

øvelser i HV er nok ganske billige, men så fort det kommer en kontainer, MTB eller lignende inn i bildet så øker nok prisen betraktelig

de må jo også hente inn tilatelser, planlegge alt, forberede enheter, få ut riktige folk, som sanitet og slikt.

 

edit: i troppen min var det også en god del skader på utstyret etter øvelse, dette koster en del det også...

Endret av aklla
Lenke til kommentar

Ved mestringsøvelser (og ikke lange gåturer med lite mat), er det krav til antall instruktører og følgebefal, man skal ha medisinsk personell på standby, befal fra andre avdelinger som følger opp enkelte moment - og alle skal ha betalt for "øvelse utenfor arbeidstid" - godt betalt overtid. Det er dette som koster mest, ettersom samtlige personellutgifter føres på avdelingen som har øvelsen. Ikke uvanlig at befal/offiserer fra panser hjelper til på øvelser for f.eks infanteriet.

 

Utover det så koster alt.. plast, mat, utstyr, klær. Mye av det man tar med ut på øvelsen kan senere bare kastes pga slitasje og div.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...