Gå til innhold

Hvilken delstat i USA ville du mest vært i?


Anbefalte innlegg

Og jeg snakker kun i fra mitt ståsted og så får dere prate fra hvordan dere opplevde det, men jeg hadde intervju i forkant i den amerikanske ambassaden der jeg endte med å bruke opp en hel arbeidsdag i kø og intervju og når jeg landet brukte vi 2 timer på å komme oss gjennom all kontrollen.

 

Med andre ord kunne du av en eller annen grunn ikke få turist-visum?

Mener at det har vært slik før de ble 'terror-gale' der borte også.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei, jeg tviler at på at de var så ille tidligere paranoide, vet jo at man tidligere kunne besøke parken til hvite hus bl.a.

Men så lenge du har kommet deg inn og funnet deg vel til rette vil du trives i USA, det er jeg sikker på.

 

Og en annen ting, aldergrensen for drikking er 21år.

Lenke til kommentar

Man kan befinne seg i U.S.A. maximum en maaned uten visum. Var ihvertfall det naar jeg flyttet.

 

Om jeg hadde raad ville jeg bodd til California, er dyrt der i forhold til resten av landet.

Texas er fint, om man er kaukastisk og liker varmt vear.

U.S.A. er flott aa besooke, men er vell konservativt for min smak. Sammenlignet med norge er det litt for mange problemer i sammfunnet.

Lenke til kommentar
kunne tengt meg å reise til NY, eller DC. Miami hadde jo også vert fint..

 

grunn: har aldri vert i en milionby :s

 

Miami er oppskrytt. Det er ganske ghetto der, og bensinstasjonene har skuddsikre glass liksom.

Det finnes MANGE andre byer i Florida som er mer verdt å se ;)

 

Og man kommer inn på klubber når man er 18 i USA, man får bare ikke lov til å drikke.. Og blir man tatt i å drikke får det alvorlige konsekvenser. Men man får altså lov til å gå på klubber og sånt.

Lenke til kommentar

Neste gang jeg besøker USA blir det Texas, mye på grunn av det enestående mangfoldet denne staten byr på. Det er ikke uten grunn at Texas blir beskrevet som et USA i miniatyr. Mange nordmenn later til å ha et litt negativt og generaliserende syn på denne staten og dens befolkning, noe som stort sett skyldes uvitenhet. Her er noen gode grunner til å besøke Texas:

 

1. Texas er geografisk svært variert. Mange forbinder Texas med tørt og ugjestmildt ørkenklima. Det finnes endel ørkenaktig landskap i Vest-Texas, men ellers er dette en svært grønn og frodig stat. Mange lar seg overraske over hvor mye vann og innsjøer det er å finne. Vil man ha sol og bading kan man besøke milevis med sandstrender ved mexicogulfen. Et godt og ikke minst rimeligere alternativ til Florida sine strender. Ønsker man å se spektakulær natur er Big Bend National park stedet. Høye fjell og fantastisk landskap.

 

2. Texas har mange spennede byer. Houston og Dallas/Fort Worth er de store skyskraper-metropolene. I tillegg har Texas storbyer som San Antonio, Austin og El Paso. Mexicansk-inspirerte San Antonio er best kjent for slaget ved Alamo, et slag mellom Mexico og opprørske texanske styrker i 1836 der blant annet Davy Crockett deltok. I denne byen finner man også The riverwalk, et flott utformet kanalsystem i midten av byen.

 

Austin er hovedstaden i Texas og styrt av demokratene i en årrekke. Altså en svært liberal by i en ellers politisk konservativ stat. Austin er likevel mest kjent som et musikalsk mekka. I hovedgata 6th street strømmer det live-musikk ut av nesten alle barene du går forbi. Visstnok er det over 60 live-konserter i Austin hver eneste kveld. I tillegg til storbyene er det også massevis av spennende småbyer og såkalte "ghost towns" å utforske i Texas.

 

3. Variasjonen er også stor når det gjelder kultur. Som en følge av at Texas grenser med Mexico vil man finne mye mexicansk-inspirert kultur. I grenseområdene finner man småbyer der over 90% av befolkningen er mexicanske og man kommer mye lengre med spansk enn med engelsk her. Noe mange kanskje ikke var klar over er at deler av Texas bærer preg av en stor tysk bosetning, noe byer som f. eks Fredricksburg vitner rom. I Hill Country-området vest for Austin valgte mange tyskere å bosette seg, kanskje fordi det bakkete landskapet her minner mye om landskapet i Tyskland?

 

4. Texas er blant de rimeligste statene i USA og dermed billig å feriere i. Kanskje ikke så veldig viktig, men det er et faktum at svært mange prisbevisste amerikanere legger strandferien til Mexicogulfen i Syd-Texas fremfor mer kjente strand-destinasjoner som Florida og California.

 

Her følger noen bilder fra Texas:

 

2162491.jpg

6th street, Austin

 

5671747.jpg

Lake Travis

 

6354984.jpg

The Window i Big Bend National Park. I dette området ble No Country for Old Men innspilt.

 

3623471.jpg

Stranda på South Padre Island

 

2722701.jpg

Elm st. i småbyen Glen Rose

 

170147.jpg

Downtown Houston

 

3586316.jpg

Old Texas Inn i Fort Davis

 

6874958.jpg

The Riverwalk, San Antonio

 

22723.jpg

Austin Skyline sett fra Mt. Bonnell park

 

7128895.jpg

Three Mesas

Lenke til kommentar

De delstatene jeg kunne mest tenkt meg å vært i er disse:

1: Texas, dette fordi det er varmt der samt at denne delstaten har en hel del historikk.

2: California, dette fordi i denne staten finner vi Los Angeles som virker ut som er en veldig spennende by.

Ellers så kunne jeg tenkt meg å være i alle USAs delstater... :thumbup:

Lenke til kommentar

Eg har aldri vore i USA før, men skal dit i sommar.

 

Sjølv om eg ikkje skal dit i sommar, kunne eg tenkja meg å vitja Minnesota, Nord-Dakota og dei områda kvar det finst mange utvandra nordmenn. Eg skulle likt å sett korleis "landsmennene" våre bur i desse dagar.

 

Elles kunne eg tenkja meg å vitja ein storby som New York, eller kanskje til Cajun-land i Louisiana. Einaste staten eg ikkje kunne tenkja meg å reisa til må vera California. Altfor varmt for ein som tykkjer 25 grader er overdrive, og i tillegg så verkar folka som bur i California til å vera ganske rare.

 

Skal til Kansas City, Nashville, St. Louis, Memphis og Tennessee no om fjorten dagar. Det vert nok moro det også, sjølv om vi ikkje har nokon aning om kva vi skal finna på der, så innspel vert sett pris på!

Endret av Xyril
Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...