Gå til innhold

Datamaskin til tyngre beregninger


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Eg lurte på om det er nokon som har kjennskap til datamaskiner som er gode til beregningar?

Har eit program som heiter shipshape (sjå link), som er i bruk på jobb.

Det tar for seg mange mange styrke og stabilitets beregningar på ein båt.

SHIPSHAPE

 

Det eg treng vite er kva maskin/komponentar er viktig for å få ein bra ytelse på dette området. Dette er ei jobb maskin og skal brukast til SHIPSHAPE og AUTOCAD 2009.

 

Slik eg har det no må maskina (tenke) ei stund for kvar gong det blir gjort oppdateringar i programmet. Ny beregning for kvar endring.

Det trengs derfor ei god maskin for å minske denne (tenke) perioda.

 

Nokon som kan kome med bra tips?

 

På forhånd takk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Siden det er snakk om workstation og dere er bundet til Windows x86 (evt 64 bit)så er vel Intel Quadcore, 4GB ram og et greit grafikkort tilfredstillende. SSD kan jo også vurderes om det er mye IO-operasjoner.

Men det er jo klart at det finnes mye heftigere tallknusere enn dette.

Lenke til kommentar

Med tanke på tall knusing, så bør det vel være det samme som animering og så der... skal du ha en workstation og det er jobben som betaler, gå for en dual xeon quad med en mengde ram > 4gb og et 64bit operativ system. Autocad med 2d tegninger går jeg ut i fra, da vil antagligen de fleste skjermkort i 1500-> 2000 kr klassen duge.

Lenke til kommentar

I dette tilfelle ville jeg tatt kontakt med leverandøren av programvaren for å høre med dem hva slags maskinvare de vil anbefale. Det hjelper lite med dualsocket quad og mye ram, hvis applikasjonen kjører singlethread og ikke klarer å utnytte resten av ressursene som er tilgjengelig (har dessverre god erfaring med dette).

 

I tillegg vil jeg anbefale deg å kjøpe en maskin fra en leverandør (HP, Dell, etc) i stedet for å bygge selv. Gi noen kravspec til maskinleverandør og få en pris fra 2-3 leverandører. Lett å presse ned prisen på denne måten når du snakker med saksbehandler og sier du har et bedre tilbud fra en annen leverandør.

Lenke til kommentar
I dette tilfelle ville jeg tatt kontakt med leverandøren av programvaren for å høre med dem hva slags maskinvare de vil anbefale. Det hjelper lite med dualsocket quad og mye ram, hvis applikasjonen kjører singlethread og ikke klarer å utnytte resten av ressursene som er tilgjengelig (har dessverre god erfaring med dette).

 

I tillegg vil jeg anbefale deg å kjøpe en maskin fra en leverandør (HP, Dell, etc) i stedet for å bygge selv. Gi noen kravspec til maskinleverandør og få en pris fra 2-3 leverandører. Lett å presse ned prisen på denne måten når du snakker med saksbehandler og sier du har et bedre tilbud fra en annen leverandør.

 

Der har du et godt poeng.

Når det kommer til ferdigbygg så er det viktig at man vet hva man skal ha før man kjører ut på anbud. Har selv prøvd akurat dette til både Dell og HP. Dell kom med et tilbud som var TOTALT feilkonfigurert for oppgaven (skulle ha noen videoredigeringspc'er) og HP kunne ikke gå utenfor standard-pakkene sine, så det ble også ganske labert.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...