Gå til innhold

Wiki: Hvilken navnerom bør vi ha?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg skrev litt om fordeler med navnerom her.

Men navnerom er av høy prioritering. Skal vi utvide med mer innhold må vi få på plass den underliggende strukturen nå, så slipper vi masse merarbeid med flytting av sider hit og dit. :)

Jeg ønsker i alle fall:

  • Nyhet
  • Guide

Jeg tror også det er en fordel å droppe pluralformen som er brukt i det falske navnerommet for nyheter slik at artikkel-navnet blir mer korrekt. :)

 

PS. Jeg har satt Extension:Simple_namespaces i bold på ønskelista mi over extentions; denne tillater at wiki-administratorer kan opprette navnerom uten å måtte ha tilgang til PHP-filene eller har PHP-know-how.

Endret av Skagen
Lenke til kommentar

Om det bør ha eget navnerom, eller om de holder med kategorisering, vet jeg ikke helt. Men en fin ting wikien kan brukes til er "Spørsmål og svar". Artikler som svarer på ofte stilte spørsmål på forumet. Dette, kombinert med "howto's" (guider) tror jeg vil gjøre wikien til et kjærkomment oppslagsverk.

 

Det vil også kunne minske de repeterende trådene på forumet og dermed øke kvaliteten (på bekostning av kvantitet). Så kanskje et navnerom for det hadde vært noe?

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

På tide å gjenopplive navnerom-saken da det er navnerommene som er det neste punktet av høyest prioritet.

 

Jeg foreslår at vi bruker mest mulig norsk og at navnerommene er i entall slik som de innebygde navnerommene. Entallsnavnerom vil også gi mer riktig navn på sider. En nyhetsartikkel som ligger under et eget navnerom er kun én nyhetsartikkel - noe som burde reflekteres i adressen til artikkelen: Nyhet:Portal/Årstall/Måned/Dag/Artikkelnavn

En annen fordel med å bruke entall i navnene på navnerom er at vi slipper å mellomflytte eksisterende sider da alle nyhetsartikler ligger i et falsk navnerom som er i flertallsform og vil ikke lage noen konflikter når de gamle falske og det nye ordentlige navnerommene ikke har samme navn.

 

Guider har jeg lyst til å oversette til 'gaid' for å få mest mulig norsk språk i grensesnittet. Samme gjelder også her med entall i navnet på navnerommet; Gaid:Navn på gaid

Endret av Skagen
Lenke til kommentar

Guide er nok det beste å bruke.

 

Så litt på siden til foreldreløse sider, og ser at mange bare er ord, navn eller lignende som kan defineres veldig kort og greit. Mange av dem hører til fotoordboken, men det er vel et par som ikke gjør det.

 

Tenkte et navnerom som inneholde sånne små ting. Det kan f.eks. hete Definisjon.

 

Så mens jeg skrev dette at vi har denne, men det går vel fortsatt an å ha noe lignende dette: http://wiki.diskusjon.no/index.php/Definisjon:Off-Topic

Lenke til kommentar

Da var Guide på plass. Jeg har flyttet over de fleste sidene, men venter enda litt med (K)Ubuntu-guidene da denne bruker maler som kan trenge litt mekking av kode for å fungere med det nye navnerommet.

Ellers er jeg litt usikker på hvorvidt Info, tips og triks-musikkforumet egentlig er en guide, eller om det er mer som kategori/forum-informasjon å regne.

Det samme gjelder Fotowikien. Denne begynner å bli stor og har sin helt egen kategoristruktur m.m. Den har jeg lyst til å avvente med før vi eventuelt putter hele sulamitten i et navnerom. For alt vi vet så kanskje vi etterhvert finner på å lage et eget navnerom for foto?

 

Men jeg tenkte også at det kunne være lurt å gjøre det mulig å "browse" seg igjennom guider sortert på forskjellige måter. Jeg ikke lyst til å lage et hierarki av guidene som undersider som følger forumkategoriene. F.eks:

 

Guide:Sport og trening/Trening og kosthold/Trenings- og kostholds-guide

 

En endring i kategoristrukturen på forumet vil medføre en masse flytting av sider. Istedet kan man gjøre dette med underkategorier slik som de har sortert f.eks ulike extentions til MediaWiki her: www.mediawiki.org/wiki/Category:Extensions (scroll ned til Subcategories).

En annen måte å sortere og lage en navigerbar oversikt over guidene med sortering er å lage en hovedside eller startside for Guide-navnerommet hvor man lager sider med lenker til de ulike guidene. Dette vil være enklere å vedlikeholde enn både hierarkisk underside-struktur og kategorisering, da man kun trenger å redigere innholdet på én side for å oppdatere en eventuell endring i kategoristrukturen på forumet.

Eksempler på ulike sider med sorterte lenker:

 

Guide:Hovedside/Guider sortert etter forumkategori

Guide:Hovedside/Guider sortert etter forfatter

Endret av Skagen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...