Gå til innhold

Nybegynner, vurderer speilrefleks.


Anbefalte innlegg

Som tittel sier, jeg er nybegynner. Har i en tid hatt et kompakt digital kamera, IXUS 75.

 

Men når jeg ser på de bildene jeg har tatt så er det ganske mye støy der.. Så er ikke helt fornøyd med kvaliteten på bildene.

 

Derfor ser jeg meg etter et billig speilrefleks kamera, som jeg forhåpentligvis klarer og få noe bedre kvalitet på bildene. Mulig jeg er meget dårlig fotograf også men :p

 

Prisen burde være så lav som mulig.. Kan man få noe "greit nok" til rundt 4000 kr?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jadda. Nikon D40, Olympus E-410 og Olympus E-420 er alle kameraer i den prisklassen. Ta en tur i kamerabutikken og kjenn på hvilke av dem som ligger best i hånda. Og undersøk om du skal ha enkelt-kit (ett objektiv, med omtrent like mye "zoom" som Ixus'en din) eller et dobbelt-kit (kommer med to objektiver, det andre er en telezoom, som gjør at du kan ta bilde av ting langt unna).

 

Olympus E-410 er litt billigere enn Olympus E-420, mens Olympus E-420 har litt bedre bildekvalitet, bedre liveview, og det er mulig å bruke trådløs blitzstyring dersom du skulle finne på å kjøpe en blitz eller to senere.

Lenke til kommentar

Impulskjøperen som jeg er, så var jeg og en kompis innom en fotosjappe, og han endte opp med et Nikon D40, og jeg opp med et Canon EOS 450D. Her hjemme har muttern blitz og sigma linser som visstnok skal passe :)

Eneste minuset er at jeg ikke har batteriet enda, fyren i butikken hadde gitt det til en kunde som fikk defekt batteri, så jeg skal innom og hente det på torsdag eller fredag :)

 

Bilder av den nyinnkjøpte :) Men her med det ekstra dill dallet som vi hadde liggende hjemme.

 

post-74957-1211919143_thumb.jpg

post-74957-1211919184_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Lykke til i bryllup. :) Kan bli en interessant opplevelse. Dersom du kan bruke blits bør du kjøre den opp i taket, eventuelt kan du se denne videoen som forklarer litt om å få best mulig bilder ut av en ekstern blits. Du trenger ikke noe spesialpapir som han snakker om, det holder med en hvit serviett. :)

 

Kan gi ganske pent og bløtt lys.

Lenke til kommentar

Og da regner jeg med at jeg ble bitt av basillen.. Prøvde ut den store linse saken (objektivet?) og tok bilde av ei radiomast langt langt unna på toppen av et fjell, så la jeg inn bildet og kunne se ganske tydlig tinga som var der oppe :)

 

Fikk også et par brukbare bilder av en svane også.

 

 

Takker forøvirg for tips ;)

Endret av Ascubal
Lenke til kommentar

Gratulerer med nytt kamera!! Hvis du abonnerer eller kjøper siste nummer av Fotografi så vil du se en test av dette kameraet som viser at du ikke har tabbet deg ut! :thumbup:

 

Fotografi har etter mitt syn meget gode tester og de kårer dette kameraet til det beste nybegynnerkameraet hittil og med bildekvalitet i semiproffklassen! Håper du kjøpte med kit-objektivet også!

 

Lykke til!

Lenke til kommentar

Og der så vi den ikke fotogene wannabe fotografen meg over her :p

 

Her er 2 bilder fra turen i dag :) Bildene er forøvrig skalert ned i Photoshop Elements 6 for å kunne lastes opp på forumet her.

 

post-74957-1212095172_thumb.jpg

 

Og her har vi Tofte's navle...

 

post-74957-1212095240_thumb.jpg

 

Edit: Innlegg nr 999 :woot:

Endret av Ascubal
Lenke til kommentar

Det på toppen har litt potensiale. Riktig tid på døgnet å fotografere! Og passe med bølger, og fine vannliljeblader.

 

Tre ting du kan tenke på neste gang: Rett horisont (ikke så lett alltid, heldigvis finnes det programvare som hjelper oss når vi har vært litt for raske på avtrekkern), skjæret til høyre ødelegger litt, og tilslutt så har du midstilt horisonten. Det siste er no-no inntil du vet hva du gjør. Om himmelen er finest, så sørger du for at 2/3 av bildet er av himmelen, ellers motsatt. Her hadde jeg vendt kamera litt nedover, tror jeg. Å jobbe med komposisjonen gjør iallefall bilder mer spennende å se på :)

 

Det nederste burde du ha tatt etter at sola gikk ned. Det er for stor forskjell mellom skygge og lys til at sensoren klarer å følge med.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...