Gå til innhold

Formatere Pc uten å miste Windows XP.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Du motsier deg selv. Med å formatere menes å fjerne alt som finnes på harddisken, gjerne for å installere et operativsystem på nytt. Du får finne lisensnøkkelen din/kjøpe en ny, eller alternativt prøve Linux.

Vurderer å legge inn XP på nytt fra en pirat versjon fra piratebay. Men hvordan fjerner jeg absolutt alt?

Lenke til kommentar

Vel, selv om du kunne så hadde det vært en dårlig idè å fjerne alt utenom operativsystemet. Om det er noe som gjør det tregt så er det nettop diverse grums i dette, og ikke alt det andre som ligger på harddisken.

 

Om du kjøpte maskinen med windows så skal du også ha en gyldig lisens for windows. Kontakt selgeren og spør hvordan du kan få fatt på en windows CD til din lisens.

 

Det er ihvertfall umulig å formatere en harddisk og samtidig spare noe av innholdet. Da snakker du i så fall om å bare slette filer og evt. avinstallere programmer.

 

-Stigma

Lenke til kommentar
Vel, selv om du kunne så hadde det vært en dårlig idè å fjerne alt utenom operativsystemet. Om det er noe som gjør det tregt så er det nettop diverse grums i dette, og ikke alt det andre som ligger på harddisken.

 

Om du kjøpte maskinen med windows så skal du også ha en gyldig lisens for windows. Kontakt selgeren og spør hvordan du kan få fatt på en windows CD til din lisens.

 

Det er ihvertfall umulig å formatere en harddisk og samtidig spare noe av innholdet. Da snakker du i så fall om å bare slette filer og evt. avinstallere programmer.

 

-Stigma

 

Men si hvis jeg sletter alt da, ikke sparer noe. Jeg kan installere et nytt operativ system da? Vurderer å laste ned XP fra piratebay.

Lenke til kommentar
Ja. Selvfølgelig kan du installere et OS på nytt. ;)

Hehe, er ganske ribba for kunnskap når det gjelder data :tease:

Så hvis jeg laster ned en versjon av Xp fra piratebay og legger den på cd, kan jeg boote den når alt annet er fjernet fra pcen?

Et spørsmål til, hvordan sletter jeg alt, så jeg kan starte akkurat som om den skulle vært ny?

Lenke til kommentar

Piratkopiering, eller hjelp/oppfording rundt dette er ikke lov på forumet, og kan jeg ikke hjelpe deg med.

 

For å formatere så bruker du XP-cden å boote med, og så velger du hvilken partisjon(er) du ønsker å formatere/slette, og så vil den formatere og installere på nytt automatisk.

 

Men ellers kan du også boote en XP-cd når alt er fjernet ja. Hvordan skulle de ellers få installert XP "in the first place". ;)

Endret av andrull
Lenke til kommentar
Ja. Selvfølgelig kan du installere et OS på nytt. ;)

Hehe, er ganske ribba for kunnskap når det gjelder data :tease:

Så hvis jeg laster ned en versjon av Xp fra piratebay og legger den på cd, kan jeg boote den når alt annet er fjernet fra pcen?

Et spørsmål til, hvordan sletter jeg alt, så jeg kan starte akkurat som om den skulle vært ny?

 

Riktig det. Nå oppfordrer jeg deg dog til å finne ut hva din lisensnøkkel er og så evt. laste samme versjon fra nettet så du kan bruke din lovlige nøkkel. Forummoderatorene her er ikke spesiellt glad i snakk om piratvare bare så du er advart.

 

For å slette alt som ligger på harddisken før installasjon så bare gjør du det ved å formatere som en del av installasjonsprosessen når du booter fra CDen. Dette valget får du rimelig åpenlyst tidlig i installasjonsprosessen.

 

PS: for at en CD skal være bootbar så må du bruke en "burn image" funksjon og ikke bare legge alle filene over på en plate.

 

-Stigma

Lenke til kommentar
Piratkopiering, eller hjelp/oppfording rundt dette er ikke lov på forumet, og kan jeg ikke hjelpe deg med.

 

For å formatere så bruker du XP-cden å boote med, og så velger du hvilken partisjon(er) du ønsker å formatere/slette, og så vil den formatere og installere på nytt automatisk.

 

Men ellers kan du også boote en XP-cd når alt er fjernet ja. Hvordan skulle de ellers få installert XP "in the first place". ;)

Skjønner ;)

Men problemet er at jeg ikke har noen XP-cd. Fordi jeg trengte ikke å legge det inn når jeg kjøpte pcen. nå er pcen 3-4år gammel også. Noen annen måte å formatere på?

Lenke til kommentar
Ja. Selvfølgelig kan du installere et OS på nytt. ;)

Hehe, er ganske ribba for kunnskap når det gjelder data :tease:

Så hvis jeg laster ned en versjon av Xp fra piratebay og legger den på cd, kan jeg boote den når alt annet er fjernet fra pcen?

Et spørsmål til, hvordan sletter jeg alt, så jeg kan starte akkurat som om den skulle vært ny?

 

Riktig det. Nå oppfordrer jeg deg dog til å finne ut hva din lisensnøkkel er og så evt. laste samme versjon fra nettet så du kan bruke din lovlige nøkkel. Forummoderatorene her er ikke spesiellt glad i snakk om piratvare bare så du er advart.

 

For å slette alt som ligger på harddisken før installasjon så bare gjør du det ved å formatere som en del av installasjonsprosessen når du booter fra CDen. Dette valget får du rimelig åpenlyst tidlig i installasjonsprosessen.

 

PS: for at en CD skal være bootbar så må du bruke en "burn image" funksjon og ikke bare legge alle filene over på en plate.

 

-Stigma

Hvor kan jeg få vite hva lisensnøkkelen min er? står det på pcen?

Lenke til kommentar

Her kan du laste ned en clean XP CD :) . Dette er kun CD-en, ingen crack så man trenger serial nummeret til lisensen din ;) . Har lastet den ned selv og den funker utmerket :D . Ellers så kan jeg anbefale deg å laste ned EasyCleaner som er et veldig fint program til å slette unødvendige oppføringer i registeret og fjerne programmer som starter opp med PC-en. Dette fører til stor ytelsesforbedring :) .

 

 

 

 

 

Hvor kan jeg få vite hva lisensnøkkelen min er? står det på pcen?

Står vanligvis på PC-en på et grønt klistremerke ;) .

Endret av KnewtFan
Lenke til kommentar

For å hente frem nøkkelen din så kan du jo bruke et program som dette:

http://www.petri.co.il/quickly_retrieve_windows_cd_key.htm

 

men saken er at har du betalt for windows så har du betalt for windows. Om du ikke fikk med CDen så eier du likevel windows, så du kan helt sikkert fikse noe via leverandøren eller evt. direkte med microsoft Norge.

 

Selvfølgelig så kan du jo sikkert raskere ta ned en versjon fra nettet og bruke din lovlige nøkkel på det. Det er sikkert teknisk sett ikke lovlig, men personlig ser jeg ikke det som galt å laste ned noe om du faktisk eier det fra før, så får heller advokatene sutre litt... =P

 

Det må være ganske så identisk versjon om det skal fungere med din nøkkel forresten. Ihvertfall samme versjon (XP) med samme språk. O mdet er med inkludert SP1 eller 2 skal vel sansynligvis ikke ha noe å si.

 

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

Bare en liten kommentar, å kontakte Microsoft hjelper deg ikke.

 

Hadde en maskin med lisens, men ikke cd. Ringte Microsoft for å se hva de kunne gjøre, og det eneste svaret var "å kjøpe det på nytt med cd" :(

 

Fyren i telefonen ble litt stille når jeg nevnte at de på en måte oppfordrer til bruk av "Pirat" når de er så vanskelige :(

Lenke til kommentar
Bare en liten kommentar, å kontakte Microsoft hjelper deg ikke.

 

Hadde en maskin med lisens, men ikke cd. Ringte Microsoft for å se hva de kunne gjøre, og det eneste svaret var "å kjøpe det på nytt med cd" :(

 

Fyren i telefonen ble litt stille når jeg nevnte at de på en måte oppfordrer til bruk av "Pirat" når de er så vanskelige :(

Her har du en clean Windows XP Home Edition CD ;) .

Lenke til kommentar
Bare en liten kommentar, å kontakte Microsoft hjelper deg ikke.

 

Hadde en maskin med lisens, men ikke cd. Ringte Microsoft for å se hva de kunne gjøre, og det eneste svaret var "å kjøpe det på nytt med cd" :(

 

Fyren i telefonen ble litt stille når jeg nevnte at de på en måte oppfordrer til bruk av "Pirat" når de er så vanskelige :(

 

Det er jo i så fall ganske så tragisk. Jeg har aldri vært i samme situasjon selv siden jeg aldri har kjøpt ferdiginstallerte maskiner i mitt liv, men jeg må nesten logisk annta at det ikke går ann å selge deg en lisens for et program som du essensiellt "mister" når du plutselig en dag må reinstallere, noe som tross alt man må gjøre en gang i bland for å holde et ryddig system. Tragisk om MS da ikke kan sende deg en CD for kostpris, men jeg ville som sagt da gjerne også hørt med selger/leverandør. Hvis de heller ikke gidder å hjelpe å hadde jeg ikke tenkt to ganger om å laste ned et "pirat" iso og bruke lisensen min på det.

 

-Stigma

Lenke til kommentar

De maskiner jeg har sett hvor Windows er lovlig preinstallert, har klebelapp med lisensnummeret. Er det en privat kjøpt maskin, kan selgeren ha beholdt både CD og lisens (og er dermed fortsatt eier av denne) selv om maskinen er levert med Windows installert. Kjøpes Windows separat ligger lisenslappen i/ved CDen og er ment å feste på maskinen. Her kan trådstarter være i den uheldige situasjonen at han egentlig ikke har gyldig lisens.

Lenke til kommentar
Bare en liten kommentar, å kontakte Microsoft hjelper deg ikke.

 

Hadde en maskin med lisens, men ikke cd. Ringte Microsoft for å se hva de kunne gjøre, og det eneste svaret var "å kjøpe det på nytt med cd" :(

Når du kjøper en maskin med Windows preinstallert, så er det maskinprodusenten som er ansvarlig for å gi deg hardware- og OS-support.

 

Det er derfor OEM-versjoner er billigere enn "Retail"-versjoner - Microsoft tilbyr bare support på Retail-utgavene. Kjøper du en OEM-versjon av Windows og installerer den på en PC, så er det du som er ansvarlig for OS-support på denne PC-en. Kjøper du en Dell-PC, så er det Dell som har support-ansvaret.

 

(Et unntak som har blitt en del misforstått og mye kommentert i det siste, gjelder XP Service Pack 3; der har Microsoft gått ut og sagt at de har ansvar for support også til kunder som installerer SP3 på OEM-versjoner av Windows XP. SP3 distribueres jo direkte fra Microsoft, ikke fra maskinleverandørene.)

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...