Gå til innhold

Kan noen gi synspunkter angående min nybestilte PC?


Anbefalte innlegg

Den er som følgende:

 

1 STK MultiCom midi ATX (3008) 300W, front USB

1 STK Asus A7V8X/LAN/SATA hovedkort VIA KT400

1 STK CPU Athlon XP 2600 2.133GHz Socket-A 0.13u 333MHz Tray "Thoroughbred"

2 STK 256 MB DDR PC333 OEM

1 STK Maxtor Harddisk 120.0GB IDE 7200RPM UDMA-133 3.5" 2MB DiamondMax

1 STK IGLO SILENT BREEZE 462 Cooling Fan Socket-A 19dB For All AMD CPU (Up To XP2700/MP2100) Copper 24K

1 STK AOPEN CD-RW 52X/24X/52X ATAPI Internal Retail

1 STK ASUS V9280/TD/128MB VGA-Card Geforce4TI4200-8X 128MB AGP TV-out DVI Retail

1 STK Q17S "Monitor 17"" TFT LCD TCO99 USB DVI Speakers Silver/Black"

 

Pluss diverse andre ting som jeg ikke tar med. Kan dere si om alt dette er kompatibelt med hverandre, og si hva som er bra/dårlig? Takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om det ikke blir for mye trøbbel ville jeg forandrett Hovedkortet til et basert på Nforce2. Relativt irrelevant hvilket av de du velger, de yter alle likt. De som skille de er utstyrsnivå/pris, så finn ut hva du ønsker å få med å velg deg et hovedkort. Finnes mange Viakt400vsNforce2 tester, dette er en fin oversikt.

Så ville jeg kjøpt 3200 minne. De fleste har 512Mb twinmos 3200 minne til kjempepris.

Ville også vurdert å heller kjøpe 2400+ og spart de pengene. Det er nemmelig slik at Nforce2 unloker CPU selv. Da kan du senke multiplyeren og øke fsp til 200, synkront med det nye minnet ditt(3200). Da yter den nesten like bra som 2600+(om ikke bedre i en del ting) til mye lavere pris.

Ville nok vurdert enten ATi 9500pro eller 9700, om de har den inne(få som har de inne)

Blir lettere å gi konsise råd om du sier hvilken butikk du har kjøpt dette i.

Om det var noe du ikke forstod så gi beskjed

Lenke til kommentar

Skal prøve å gi en rask og let inførelse i CPU-FSB-Ram og Mhz.

CPU(prossesoren)'en sin klokkefrekvens(Mhz) blir til av 2 faktorer. De er Fsb og muliplyer. For å få klokkefrekvensen ganger du disse med hverandre. Om f.eks fsb er 133 og multiplyer 10, så kjører CPU en på 1330Mhz. Fsb er "hastigheten til hovedkortet", og all komunikasjon fra hovedkort til CPU foregår med fsb'en sin hastighet. Minne har også en hastighet. Med Nforce2 går det raskest om denne er lik med Fsb, altså 133 i vårt eksempel. Om minne kjørte raskere en dette, kunne alikavell ikke CPU få info fra minnet raskere en Fsb(da dette er den hastigheten hovedkortet komuniserer med CPU). Tror 133Mhz gir ca 2100Mb/s overføringshastighet. Om man derimot øker fsb og minne til 200Mhz får man en overføringshastighet på ca 3100Mb/s(noe som selvfølgelig er bedre). Men vent, om multiplyeren fortsatt er 10, så vil jo da CPU kjøre på 2000Mhz(10*200), og dette tåler vel ikke min Cpu? Proberly not. Så derfor senker du multiplyeren til f.eks 6,5. Da vil Cpu kjøre på 1300Mhz(6,5*200), bare 30Mhz seinere en den gjør i utgangspunktet. Forskjellen er at den nå kan komunisere med hovedkortet og alle de andre komponenene mye raskere(i 200Mhz vs 133Mhz) og dette gir økt ytelse. Du har kasnje lagt merke til at din Cpu(2600+) kjører på hva de kaller 333Mhz, mens de andre(2400+ og nedover) står det 266Mhz på? Først, del det tallet på 2, så får du hvilken fsb de faktisk kjører på. Altså kjører 2600+ med en fsb på 166Mhz, mens de andre kjører på 133Mhz. Dette gir 2600+ bedre ytelse(i tilleg til høyere klokkefrekvens). Men om du øker fsb på din nye 2400+ til 200Mhz, og senker multiplyer så mye som det trengs, så har jo den høyere overføringshastighet mellom hovedkort og CPu en 2600+. Det betyr ikke at den automatisk vil bli bedre(ettersom 2600+ fortsatt har høyere Mhz), men den vil gjøre ytelsesforskjellen mye mindre, og noen ganger vil den slå 2600+.

P.s. Finnes sikkert noen feil inni her, men tror jeg fikk forklart det viktigste. Vet at det ble mye tall i luften her og at det kan virke forvirrende i starten.

Lenke til kommentar

Ville nok ha valgt en XP Barton 2500+ istedet for XP Thoroughbred 2600+, da denne prosessoren sannsyneligvis kommer til å yte bedre, den er på lavere klokkefrekvens MEN vil nok, etterhvert som det kommer skikkelig støtte for den, yte bedre enn 2600... Kanskje spesiellt i spill. Og grafikkort BURDE absolutt være Radeon 9700, kanskje IKKE pro utgaven er noe å tenke på? den ligger på ca 2000 kr, er nok et lurt valg da dette kortet støtter DX9.0 i hardware og yter BETYDELIG bedre i DX9.0 applikasjoner.... NOE Å TENKE PÅ?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...