Gå til innhold

Canon EOS450D vs 40D


Anbefalte innlegg

Jeg hadde bestemt meg for Canon EOS450D som mitt første digitale speilreflekskamera. Bestile på Lefdal i midten av mars til en bra pris (kr.6495). Skulle komme ca. 10 april.

10 april var det utsatt til slutten av april. Vi holdt konfirmasjon uten nytt kamera 27 april, men det skulle komme 10.mai.

10 mai fikk jeg telefon som "bekreftet at kameraet mitt skulle komme 23.mai".

17 mai ble feiret - med den gamle Ixus.en.

På fredag (23.mai)troppet jeg opp i butikken for endelig å få kameraet mitt. Dessverre var det nok en gang utsatt - nå til midten av juni.

Nå er tålmodigheten min slutt, så jeg tror at jeg henter ut pengene jeg har betalt i depositum, og kjøper kamera et annet sted.

 

Hadde tenkt å supplere kit-objektivet på 450D med et fastobjektiv 50mm F1.8 og et 55-250 IS ganske snart (samlet ca. 10 000kr).

Nå har jeg sett i brosjyre fra JP at de selger 40D med et 17-85mm IS USM for omtrent samme pris som jeg hadde tenkt å bruke. Så nå står det faktisk mellom 450D og 40D, med et lite overtak til sistnevnte.

 

Regner med at jeg godt kan leve med en 17-85mm. Problemet mitt er at jeg har beslutningsvegring, og vil gjerne at noen kommer med begrunnede råd for å velge det ene eller det andre. At jeg har sett meg ut Canon, er ganske tilfeldig, mest p.g.a. at de virker lett tilgjengelige og har stort utvalg i objektiver.

Endret av Oban
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
At jeg har sett meg ut Canon, er ganske tilfeldig, mest p.g.a. at de virker lett tilgjengelige (...)
Du får unnskylde meg, men jeg synes det utsagnet der hadde en vidunderlig ironi over seg :p

 

Anyway. For min del kunne 450D produsert 16 år gammel Lagavulin og teleportert inn villige nakenmodeller, jeg ville fremdeles ikke hatt det fordi jeg får krampe av grepet.

 

40D har marginalt lavere oppløsning, men bedre søker, bedre byggekvalitet og større og mer komfortabelt hus å holde i. Du får en seriebildehastighet og autofokus som er ubestridt i det prisområdet. For meg er det ikke noe spørsmål en gang.

Lenke til kommentar

Det eneste er vel at 450D er et mere nybegynnerkamera,i fullautomodus er det nok bedre.

40D krever nok litt mer av fotografen,men tror nok at du da lærer mer om fotografering med 40D.

 

40D er uten tvil bedre,har samme bildesensor som 450D og liveview og meget bra seriefotografering.

 

Ville ikke ha nølt i din situasjon,løp og kjøp :)

Lenke til kommentar
Jeg hadde bestemt meg for Canon EOS450D som mitt første digitale speilreflekskamera. Bestile på Lefdal i midten av mars til en bra pris (kr.6495). Skulle komme ca. 10 april.

10 april var det utsatt til slutten av april. Vi holdt konfirmasjon uten nytt kamera 27 april, men det skulle komme 10.mai.

10 mai fikk jeg telefon som "bekreftet at kameraet mitt skulle komme 23.mai".

17 mai ble feiret - med den gamle Ixus.en.

På fredag (23.mai)troppet jeg opp i butikken for endelig å få kameraet mitt. Dessverre var det nok en gang utsatt - nå til midten av juni.

Nå er tålmodigheten min slutt, så jeg tror at jeg henter ut pengene jeg har betalt i depositum, og kjøper kamera et annet sted.

 

Hadde tenkt å supplere kit-objektivet på 450D med et fastobjektiv 50mm F1.8 og et 55-250 IS ganske snart (samlet ca. 10 000kr).

Nå har jeg sett i brosjyre fra JP at de selger 40D med et 17-85mm IS USM for omtrent samme pris som jeg hadde tenkt å bruke. Så nå står det faktisk mellom 450D og 40D, med et lite overtak til sistnevnte.

 

Regner med at jeg godt kan leve med en 17-85mm. Problemet mitt er at jeg har beslutningsvegring, og vil gjerne at noen kommer med begrunnede råd for å velge det ene eller det andre. At jeg har sett meg ut Canon, er ganske tilfeldig, mest p.g.a. at de virker lett tilgjengelige og har stort utvalg i objektiver.

 

Det er enormt mangel på EOS450DKIT i det ganske land, hvis du ønsker kameraet ditt så syntes jeg du bør smøre deg med litt mer tålmodighet. Gode ting er verdt å vente på:-) Jeg har prøvd å ringe til leverandører og spurt om EOS450DKIT - de bare ler av meg:-)

Lenke til kommentar
At jeg har sett meg ut Canon, er ganske tilfeldig, mest p.g.a. at de virker lett tilgjengelige (...)
Du får unnskylde meg, men jeg synes det utsagnet der hadde en vidunderlig ironi over seg :p

He he! Javisst.

Det kom nok litt feil ut. :blush:

 

Det eneste er vel at 450D er et mere nybegynnerkamera,i fullautomodus er det nok bedre.

Her har jeg kanskje et ankepunkt. Kameraet kommer nok mest til å bli brukt av far sjøl, men kona og mine sønner (15 og 9) vil nok også bruke det av og til. Derfor er det viktig at det kan ta bra bilder også med auto-innstillinger.

Visste ikke at 450D var bedre her. Er det store forskjeller, eller er det marginalt.

 

Ellers tyder alt på at 40D er det beste valget her.

Lenke til kommentar

Jeg tror jeg ville valgt 40D. Jeg har selv brukt 350D i 2,5 år nå og følte at det var på tide å oppgradere. Kjøpte meg 40D for 3 dager siden, men vurderte også 450D.

 

Grunnen for at jeg valgte 40D er at det er bedre å holde i, har svært god søker, rask seriemodus (6,5 i sekundet), større buffer, og bedre byggekvalitet. Og ikke minst så er det lettere å bruke med tanke på plassering av knapper og at du har info skjermen på toppen som forteller deg hvilke instillinger du har.

Lenke til kommentar
Her har jeg kanskje et ankepunkt. Kameraet kommer nok mest til å bli brukt av far sjøl, men kona og mine sønner (15 og 9) vil nok også bruke det av og til. Derfor er det viktig at det kan ta bra bilder også med auto-innstillinger.

Visste ikke at 450D var bedre her. Er det store forskjeller, eller er det marginalt.

 

Ellers tyder alt på at 40D er det beste valget her.

 

Kan vekt vere avgjerande her? Sia kamera også kjem til å bli brukt sønnene på 9 og 15år? (450D er endel lettere enn 40D)

Trur kanskje grepet på 450D vil passe betre til sønnene enn grepet på 40D (les: små hender)(synsing fra mi side)

Lenke til kommentar
Kan vekt vere avgjerande her? Sia kamera også kjem til å bli brukt sønnene på 9 og 15år? (450D er endel lettere enn 40D)

Trur kanskje grepet på 450D vil passe betre til sønnene enn grepet på 40D (les: små hender)(synsing fra mi side)

Vekt vil jeg ikke bry meg så mye om. Niåringen får heller synes den er litt tung de få gangene han skal bruke det. Og 15-åringen har ingen som helst problemer med et tyngre kamera. Kona kommer nok til å bruke det adskillig mer enn barna. Hun har små hender, men vil rimelig sikkert ikke ha problemer med størrelsen og tyngden.

For sikkerhets skyld bør jeg kanskje la henne holde i det før jeg kjøper.

Lenke til kommentar
40D har marginalt lavere oppløsning, men bedre søker, bedre byggekvalitet og større og mer komfortabelt hus å holde i. Du får en seriebildehastighet og autofokus som er ubestridt i det prisområdet.

At 40D har litt lavere oppløsning er muligens en liten svakhet, men at autofokus skal være bedre ser jeg som svært viktig. En bagatell er at jeg også kjøpte meg en SD-minnebrikke mens jeg ventet på EOS450D (Sandisk Extreme III, 4Gb). I og med at 40D bruker CF, får jeg vente med SD-brikken til familiens pocketkamera skal fornyes.

 

Akkurat nå tyder mye på at jeg kjøper 40D i morgen om de har den i butikken. Jeg er nemlig såååå klar for å skaffe meg et digitalt speilrefleks.

Endret av Oban
Lenke til kommentar
For sikkerhets skyld bør jeg kanskje la henne holde i det før jeg kjøper.

Kan sikkert være greit.

Jeg kjøpte kamera med samboeren min for en stund siden. Hun også har relativt små hender. (Som jenter flest.)

Hun ville lenge ha et mindre kamera (450D), men etter en del testing i butikk endte det med at hun foretrakk størrelsen og robustheten til 40D.

 

Små hender eller ikke, man kan ikke komme utenom at 40D har et bedre oppsett av knapper, hjul og menyer.

Lenke til kommentar
Små hender eller ikke, man kan ikke komme utenom at 40D har et bedre oppsett av knapper, hjul og menyer.

Da er jeg 99% overbevist om at jeg skal kjøpe et 40D kamerahus.

 

Så til objektivet. I utgangspunktet hadde jeg sett meg ut :

Canon EF-S 17-85 mm f/4-5,6 IS USM

Dette har et forholdsvis vidt zoom-område, men det er ikke så veldig oppløftende å lese om brukernes erfaringer med dette.

 

Et annet alternativ er jo dette :

Tamron SP AF 17-50mm F2.8

Her har vi litt snevrere zoom-område, som faktisk er ganske nært det jeg hadde fått som kit-objektiv om jeg valgte 450D (18-55mm).

På denne (Tamron) er brukernes erfaringer derimot svært positive.

 

Jeg kunne sikkert klare meg med denne gjennom sommeren, og så kan jeg ønske meg et

Canon EF-S 55-250mm f4-5.6 IS eller kanskje en rimelig vidvinkel til jul. :thumbup:

Endret av Oban
Lenke til kommentar
Jeg hadde bestemt meg for Canon EOS450D som mitt første digitale speilreflekskamera. Bestile på Lefdal i midten av mars til en bra pris (kr.6495). Skulle komme ca. 10 april.

10 april var det utsatt til slutten av april. Vi holdt konfirmasjon uten nytt kamera 27 april, men det skulle komme 10.mai.

10 mai fikk jeg telefon som "bekreftet at kameraet mitt skulle komme 23.mai".

17 mai ble feiret - med den gamle Ixus.en.

På fredag (23.mai)troppet jeg opp i butikken for endelig å få kameraet mitt. Dessverre var det nok en gang utsatt - nå til midten av juni.

Nå er tålmodigheten min slutt, så jeg tror at jeg henter ut pengene jeg har betalt i depositum, og kjøper kamera et annet sted.

 

Hadde tenkt å supplere kit-objektivet på 450D med et fastobjektiv 50mm F1.8 og et 55-250 IS ganske snart (samlet ca. 10 000kr).

Nå har jeg sett i brosjyre fra JP at de selger 40D med et 17-85mm IS USM for omtrent samme pris som jeg hadde tenkt å bruke. Så nå står det faktisk mellom 450D og 40D, med et lite overtak til sistnevnte.

 

Regner med at jeg godt kan leve med en 17-85mm. Problemet mitt er at jeg har beslutningsvegring, og vil gjerne at noen kommer med begrunnede råd for å velge det ene eller det andre. At jeg har sett meg ut Canon, er ganske tilfeldig, mest p.g.a. at de virker lett tilgjengelige og har stort utvalg i objektiver.

 

Det er enormt mangel på EOS450DKIT i det ganske land, hvis du ønsker kameraet ditt så syntes jeg du bør smøre deg med litt mer tålmodighet. Gode ting er verdt å vente på:-) Jeg har prøvd å ringe til leverandører og spurt om EOS450DKIT - de bare ler av meg:-)

 

Hmm

 

Bestilte selv EOS450kit fra Elkjøp igår det står levering i slutten av mai, vil det si jeg heller ikke vil få den før i midten av juni?

 

PS! Var før eg bestilte på nett i butikken på Lørenskog, selgeren sa at de hadde noen få igjen på lager, og at det kun var ulig å bestille fra nett.

Lenke til kommentar
Et annet alternativ er jo dette :

Tamron SP AF 17-50mm F2.8

Her har vi litt snevrere zoom-område, som faktisk er ganske nært det jeg hadde fått som kit-objektiv om jeg valgte 450D (18-55mm).

På denne (Tamron) er brukernes erfaringer derimot svært positive.

 

Tamronen er en kjempekombinajon med 40D. Har samme kombinasjon selv.

Eneste ankepunktene kan være noe støyende autofokus (jeg syntes dette er ubetydelig) og fravær av IS, men dette veies opp med stor blender.

 

Hadde jeg vært deg hadde jeg ikke vært i tvil, gå for 40D med Tamronen.

Lenke til kommentar
Da er jeg 99% overbevist om at jeg skal kjøpe et 40D kamerahus.

Jeg har lest tester av begge husene på dpreview: http://www.dpreview.com/

Der er to viktige egenskaper, som ikke er nevnt i denne tråden, testet. Dynamisk omfang og støy er bedre bedre hos 40D enn 450D. Dermed kan du runde opp til 100% å løpe og kjøpe.

 

EDIT:Husk at det er 1200 kr i cashback på 40D: http://canonlensacc2008.onlinerebates.com/howtoclaim.aspx

Endret av Oljens
Lenke til kommentar
Dynamisk omfang og støy er bedre bedre hos 40D enn 450D. Dermed kan du runde opp til 100% å løpe og kjøpe.

Ja - her har jeg nok bestemt meg nå. Det blir 40D.

 

Objektivet er mer uvisst. Føler ikke at det blir tiktig med et fast objektiv, så det blir vel en standard-zoom.

 

Rangeringen slik jeg føler det nå er slik :

Tamron 17-50 2.8

Canon 17-85 IS USM

(Mellom disse er det foreløpig helt jevnt)

 

Videre har vi f.eks. Tamron 18-200, men den ligger et stykke bak.

Ellers har jeg lyst på EF-17-55 f/2,8 IS , men det er dessverre litt for dyrt og dermed utenfor rekkevidde.

 

At det også etter hvert kommer en Canon 50mm f1.8 er også rimelig sikkert. Da får jeg et lys-sterkt objektiv for en billig penge. Det blir vel dette objektivet som kanskje kan lokke fram fotografen i meg - om han finnes... :!:

Lenke til kommentar
Da er jeg 99% overbevist om at jeg skal kjøpe et 40D kamerahus.

 

Så til objektivet. I utgangspunktet hadde jeg sett meg ut :

Canon EF-S 17-85 mm f/4-5,6 IS USM

Dette har et forholdsvis vidt zoom-område, men det er ikke så veldig oppløftende å lese om brukernes erfaringer med dette.

 

Et annet alternativ er jo dette :

Tamron SP AF 17-50mm F2.8

Her har vi litt snevrere zoom-område, som faktisk er ganske nært det jeg hadde fått som kit-objektiv om jeg valgte 450D (18-55mm).

På denne (Tamron) er brukernes erfaringer derimot svært positive.

 

Jeg kunne sikkert klare meg med denne gjennom sommeren, og så kan jeg ønske meg et

Canon EF-S 55-250mm f4-5.6 IS eller kanskje en rimelig vidvinkel til jul. :thumbup:

 

Det er vel litt delte meininger om kor godt canon 17-85 er. Sikkert nokon som kan utdjupe det her. Eg har iallefall tenkt å styre unna det objektivet, og enten satse på kitpakken med 18-55 IS og 55-250IS (Skal kjøpe kamera i starten av juni) eller hus og tamron 17-50 (og med tida kjøpe et teleobjektiv)

Lenke til kommentar
At det også etter hvert kommer en Canon 50mm f1.8 er også rimelig sikkert. Da får jeg et lys-sterkt objektiv for en billig penge. Det blir vel dette objektivet som kanskje kan lokke fram fotografen i meg - om han finnes... :!:

 

Hvis du går for Tamron f2.8 blir denne litt overflødig i mine øyne, siden du må blende den litt ned. Ville heller satset på Tamron 2.8 foreløpig og så spare opp til en 50mm f1.4. Da vil du se en vesentlig forskjell.

 

Hvis du derimot går for 17-85 ville jeg nok også kjøpt med 50mm f1.8 siden forskjellen i blender her er betydelig.

Endret av BarneyGumble
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...