Gå til innhold

Jentene blitt lurt i bolivia?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Nei, det blir som bli tatt for å røyke cannabis i Amsterdam, men Nederland og Norge gjør en avtale om at den uunngåelige rettssaken vil gå i Norge heller enn i Nederland.

Det har noe med hvem som har jurisdiksjon over området man befinner seg i.

Og i nederland så kan man røyke en rev uten å bli straffe forfulgt for det, altså man kan heller ikke bli straffeforfulgt for det når man er tilbake i Norge, fordi man ikke har gjort noe ulovlig på stedet man befant seg.

 

Fordi det koster å kjøre en rettssak og å drive fengsler, og det kan være at de ønsker en god relasjon med Norge.

 

Håper også du klarer å se at retts- og fengselssystemet handler om mer enn liten straff og stor straff.

Veldig klar over at man dømmer, særlig i velfungerende samfunn, ut over andre årsaker enn at man kun ønsker å hevne seg.

Prevantive hensyn er også viktige, og for Bolivia hvor produksjon av kokain gir dem samarbeidsproblemer med omverden, så vil det til å retunere smuglere ikke være gunstig i så måte.

Hva relasjonen til Norge angår så vil det lite sannsynlig bli forverret.

 

Cannabis er lovlig i Amsterdam, men ikke i Norge. Narkosmugling er ikke lovlig i Bolivia, og heller ikke i Norge. Det er forskjellen. Å smugle narkotika er ganske grovt. Men jeg syns allikevel at de ikke bør sone i land hvor forholdene er helt elendige. Men har vel ikke noe valg, de må vel tåle steken.

Norge har som sagt heller ikke jurisdiksjon hverken i Nederland eller Bolivia og kan heller ikke behandle hendelser som har skjedd der eller der uten videre, lovlig eller ikke.

Gitt at jentene er skyldige så har de brutt boliviansk lov og ikke norsk.

 

Jeg bare håper at disse jentene er i stand til å bevise sin uskyld.

Lenke til kommentar
Det har noe med hvem som har jurisdiksjon over området man befinner seg i.

Og i nederland så kan man røyke en rev uten å bli straffe forfulgt for det, altså man kan heller ikke bli straffeforfulgt for det når man er tilbake i Norge, fordi man ikke har gjort noe ulovlig på stedet man befant seg.

Og nettopp derfor finnes det ikke sammenligningsgrunnlag til denne saken, så hva var poenget ditt igjen?

 

Om både Norge og Bolivia går med på en utleveringsavtale, og jentene aksepterer den, så ser ikke jeg noen jurisdiksjonsproblemer.

Lenke til kommentar
Og nettopp derfor finnes det ikke sammenligningsgrunnlag til denne saken, så hva var poenget ditt igjen?

 

Om både Norge og Bolivia går med på en utleveringsavtale, og jentene aksepterer den, så ser ikke jeg noen jurisdiksjonsproblemer.

 

Det jeg svarte på var ditt usagn her:

Uansett burde de bli utlevert til Norge, rett og slett fordi de er norske statsborgere med de rettigheter det innebærer, og fordi det norske retts- og fengselssystemet er langt bedre.

 

Det jeg sier at nei de burde ikke uansett bli utlevert til Norge. Og et norsk statsborgerskap er ikke ut-av-det-kjipe-fengsels-kortet.

Sammenligningen til nederlandsk narkotikalovgivning er at følgende utsagn blir feil:

"Fordi nordmenn er norske statsborgere i nederland så burde de bli dømt for sine handlinger uansett i Norge."

 

Det finnes mange gode grunner for at disse jentene, om de da er skyldige, burde sone i Norge, særlig av humane årsaker.

Det finnes likefullt gode grunner for at de heller ikke burde det. F.eks. at de begikk en forbrytelse i et annet land, hvis de burde kjenne potensiell straffeutmåling.

Og som sagt tidligere så har Bolivia gode grunner til å ikke gi mennesker som begår kriminelle handlinger der en risiko diversifisering.

 

Hvorfor har vi ikke da livstid på alle forbrytelser?

 

Fordi det er dyrt å ha folk i fengsel?

Og først og fremst fordi pga troen på mennesker kan rehabliteres vekk fra uønsket atferd.

Lenke til kommentar

Nye opplysninger i saken: Kjøpte seg silikonpupper etter Bolivia-tur

 

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=533284

 

Nå blir jeg bare enda mer overbevist om hvor skyldig de er. Men det er personlige spekulasjoner, eventuelle avgjørelser om skyld overlater jeg til rettssalen.

 

Men hvis hun virkelig er skyldig, så synes jeg nesten at hun får sone straffen i Bolivia. Ikke fordi jeg nødvendigvis er enig i at man skal ha så høye strafferammer for narkotikasmugling, iallefall ikke for hasj. Men fordi jeg mener at folk skal ta konsekvensene av handlingene de velger å utføre.

 

Nå valgte hun (antar jeg) å smugle narkotika fra Bolivia, fullt vitende om at det er en alvorlig forbrytelse og at det er svært streng straff for sånt. Hun hadde muligheten til å avveie gevinsten av narkotikasmuglingen mot muligheten til å havne i fengsel pluss eventuelle moralske skrupler mot slike handlinger. Når hun da faktisk velger å gjøre dette, må hun også ta konsekvensen av det hun gjorde. Jeg synes ikke Norge skal drive og beskytte nordmenn mot alt det dumme de selv kan finne på å gjøre ute i verden, vi snakker om selvstendige mennesker som kan (eller iallefall burde kunne) gjøre valg for seg selv og ta konsekvensen av dem.

 

Det er bare så fryktelig synd at et lite barn blir blandet oppi det hele.

Endret av A-Jay
Lenke til kommentar
Det jeg svarte på var ditt usagn her:
Uansett burde de bli utlevert til Norge, rett og slett fordi de er norske statsborgere med de rettigheter det innebærer, og fordi det norske retts- og fengselssystemet er langt bedre.

 

Det jeg sier at nei de burde ikke uansett bli utlevert til Norge. Og et norsk statsborgerskap er ikke ut-av-det-kjipe-fengsels-kortet.

Sammenligningen til nederlandsk narkotikalovgivning er at følgende utsagn blir feil:

"Fordi nordmenn er norske statsborgere i nederland så burde de bli dømt for sine handlinger uansett i Norge."

Jeg har ikke sagt at de burde bli dømt i Norge, men at de burde bli utlevert til Norge. Før eller etter rettsaken er uinteressant, så lenge deres rettigheter som norske statsborgere blir ivaretatt.

 

Det finnes mange gode grunner for at disse jentene, om de da er skyldige, burde sone i Norge, særlig av humane årsaker.

Det finnes likefullt gode grunner for at de heller ikke burde det. F.eks. at de begikk en forbrytelse i et annet land, hvis de burde kjenne potensiell straffeutmåling.

Og som sagt tidligere så har Bolivia gode grunner til å ikke gi mennesker som begår kriminelle handlinger der en risiko diversifisering.

Av en eller annen grunn så tviler jeg på at du har lest hele lovsamlingen til samtlige land du har besøkt.

 

Det er klart det finnes gode grunner for å ikke utlevere dem, men jeg mener det norske retts- og fengselssystemet er langt bedre enn det bolivianske - og sevfølgelig mener jeg da også at det er riktig å bruke det norske systemet siden det vil få et bedre utfall totalt sett. Både jentene og samfunnet vil tjene på en utlevering.

Lenke til kommentar
Av en eller annen grunn så tviler jeg på at du har lest hele lovsamlingen til samtlige land du har besøkt.

Om jeg hadde bestemt meg for at nå skal jeg jaggu smuggle 22,5 kilo med kokain fra et fremmed land til Norge så hadde jeg nok sjekket ut strafferammen, rutiner ved flyplassen og risiko.

 

Then again, så er de bare blonde dumme jenter (sett at de er skyldige)

Endret av thomas_c24
Lenke til kommentar
...og sevfølgelig mener jeg da også at det er riktig å bruke det norske systemet siden det vil få et bedre utfall totalt sett. Både jentene og samfunnet vil tjene på en utlevering.

 

Tøv.

 

Ethvert land er suverent.

 

Ethvert land har rett til å sette sine egne lover.

 

Ethvert land har rett til å straffe dem som bryter _SINE_ lover, innen for sine territoralgrenser.

 

Disse folka har gjort noe dumt. Disse folka må ta konsekvensene av det.

 

Hvorfor er det i det hele tatt interessant for staten Norge å underminere andre land sin rettspraksis, hva angår den avskrekkende effekten, med å importere dem hittil?

Lenke til kommentar
GUILTY AS CHARGED!

Håper du aldri må være legdommer eller jurymedlem.

Det har du selvfølgelig lov til å håpe. Jeg synes selv det kunne vært kjekt å få være lekdommer eller jurymedlem i en sak.

 

Du ser at baby gir mor en celle for seg selv, som igjen er åpen for alle i lange timer i døgnet.

 

Men til det mest idiotiske du sier. "guilty as charged". Og hva foreslår mr.einstein at de er dømt for? De er i varetekt, og venter på å komme i retten.

 

Idioti til side. Det er fint å vite at ungen har en far i Norge og at både argentinsk ambassade og norske ud jobber for å få barnet hjem til sin far.

 

De er ikke dømt, de er mistenkt, og sitter i varetekt. Om det kommer opp en sak er det sannsynligvis for mye stoff til at de kan kjøpe seg fri, som er vanlig å gjøre for utlendinger i Bolivia..

 

Kan være plantet [TV2]. For dem som kan spansk omtaler han seg imidlertid litt mindre positivt. Det som er omtalt som "sannsynlig" her, omtaler han som posible, altså mulig. Et mye svakere ladet ord enn presumible, altså sannsynlig.

 

Jeg håper både for barnet og pårørende at de får sone eventuell dom i Norge, men synes det viktigste er å få barnet hjem så raskt som mulig. Det er jo en muliget for at de lærer noe av et lite opphold i et Bolibiansk fengsel.

Lenke til kommentar
De er ikke dømt, de er mistenkt, og sitter i varetekt.

 

Vi snakket om så mye som 8 kilogram stoff i hver koffert, ja?

 

Tror vel egentlig at man skal være rimelig lite oppegående for ikke å være med på at dette er ren kurer-virksomhet.

 

Her er det INGEN formidlende omstendigheter eller mulighet for nye opplysninger i saken.

 

De er skyldige, ferdig med det.

Lenke til kommentar
Av en eller annen grunn så tviler jeg på at du har lest hele lovsamlingen til samtlige land du har besøkt.

Om jeg hadde bestemt meg for at nå skal jeg jaggu smuggle 22,5 kilo med kokain fra et fremmed land til Norge så hadde jeg nok sjekket ut strafferammen, rutiner ved flyplassen og risiko.

 

Then again, så er de bare blonde dumme jenter (sett at de er skyldige)

 

Ja.. og det mener jeg det må tas hensyn til. De stakkars fjolsene har ikke skjønt helt alvoret i hva de gjorde.

 

Derfor mener jeg de bør sendes tilbake til Norge snarest. Bare sett seg litt i deres situasjon, hvordan de har det nå. De er jo ikke annet enn en noen naive Norske jente-barn.

 

La dem komme tilbake, gi dem en korreks(gjerne en liten bot), og forklar dem at slikt må de ikke gjøre mer.

 

Det blir noe feil med at sånne unge Norske jenter skal bli værende der borte i fengsel. Det vil kunne gå drastisk utover deres liv og helse, det kan ikke få skje.

Lenke til kommentar
Jeg har ikke sagt at de burde bli dømt i Norge, men at de burde bli utlevert til Norge. Før eller etter rettsaken er uinteressant, så lenge deres rettigheter som norske statsborgere blir ivaretatt.

 

Og Mullah Krekar bør bli dømt i hjemlandet sitt slik at hans rettigheter blir ivaretatt ^^

 

Nei, jeg syntes dette er en god vekker til alle som tror dette er en lur måte å få tak i dop.

De kan jo være uskyldige, men med slike mengder sliter jeg litt med å se den.

Dessuten er det vel slik at de ikke kan sende ungen hjem til barnefaren, fordi han er stemplet uskikket til å ha barnet, noe som kan tyder på narko-dom.

 

Kan jo være slik at han har fått jenta til å smugle med seg uten at hu egentlig har vært klar over hva konsekvensene kan bli.

 

Nei, er jentene skyldig så la de bli der nede. Setter et godt eksempel til alle andre idioter som har lyst til å prøve.

Men jeg syntes vi kunne fått utlevert ungen til barneværnet eller noe slikt.

Lenke til kommentar
Tøv.

 

Ethvert land er suverent.

 

Ethvert land har rett til å sette sine egne lover.

 

Ethvert land har rett til å straffe dem som bryter _SINE_ lover, innen for sine territoralgrenser.

 

Disse folka har gjort noe dumt. Disse folka må ta konsekvensene av det.

 

Hvorfor er det i det hele tatt interessant for staten Norge å underminere andre land sin rettspraksis, hva angår den avskrekkende effekten, med å importere dem hittil?

Helt enig i det, men det er fullstendig uinteressant når vi ser på hva som gir det beste utfallet sett med norske øyne.

 

Og det er ikke snakk om noen underminering her. Ingen har tenkt å sende specops for å bryte jentene ut av fengslet. Det vil bli gjort med forhandlinger og avtaler om noe.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...