Gå til innhold

Canon 400D, 450D eller Sony A300?


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg skulle ha ett kamera og gikk ned og kjøpte Cannon 400D, men ble usikker på om dette

kameraet er det rette. Synes det var litt kjipt at det ikke er Liveview på 400D.

 

Så Liveview vil jeg egentlig ha. Så jeg håper Japan Photo tar tilbake 400D som jeg kjøpte

av dem, selv om jeg har åpnet esken.

 

Men til saken.....Hvilket kamera bør jeg gå for?

 

Leste testene og var innom "letsgodigital.org" og sjekket spec. på 450D og A300.

Sammenlignet A200 med A300 og det var ikke mye forskjell der. I testen her på akam ang.

A200 så fikk den heller labert resultat.

 

Hadde det ikke vært for at A200 ikke har Liveview så hadde jeg kjøpt den enne pakken de

har på Elkjøp til ca 6800 kroner for kamera med 2 linser(18-70 og 75-300)

 

 

Er veldig usikker på hva jeg skal velge.....noen gode ideer eller forslag?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvilket bruksområde skal du ha det til?

 

Alle kameraer har sine styrker og svakheter, det gjelder bare å finne det som passer best til akkurat ditt bruk.

 

Er det uaktuelt å se på andre modeller enn de tre der?

 

Har du andre klare krav enn Liveview?

 

 

Kameraet skal brukes til ferier, ta bilder av natur osv.

Skal ta bilder av alt og ingenting :-)

Så ett kamera som er godt på det meste er vel deg jeg trenger.

 

Mine krav er:

Liveview (utrolig hendig og kan ikke klare uten den)

Ikke for tungt

Bra bilder

Pris ca 4000-7000 kroner

Linse må følge med og helst en linse som kan brukes (større enn 18-55 er å foretrekke.)

 

Ja det var det jeg kom på i farten.

Lenke til kommentar
Hvilket bruksområde skal du ha det til?

 

Alle kameraer har sine styrker og svakheter, det gjelder bare å finne det som passer best til akkurat ditt bruk.

 

Er det uaktuelt å se på andre modeller enn de tre der?

 

Har du andre klare krav enn Liveview?

 

 

Kameraet skal brukes til ferier, ta bilder av natur osv.

Skal ta bilder av alt og ingenting :-)

Så ett kamera som er godt på det meste er vel deg jeg trenger.

 

Mine krav er:

Liveview (utrolig hendig og kan ikke klare uten den)

Ikke for tungt

Bra bilder

Pris ca 4000-7000 kroner

Linse må følge med og helst en linse som kan brukes (større enn 18-55 er å foretrekke.)

 

Ja det var det jeg kom på i farten.

 

Sony alpha 350 har markedets beste live view. da er det bare å løpe og kjøpe.

Lenke til kommentar
A350 har raskere live view og høyere oppløsning...

 

Hvor har du dette med raskere LiveView fra? A300 pumper fler bilder i sekundet enn A350.

 

Ellers så er den optiske søkeren svakere på Sony A300 enn alle andre alternativer. Sony har innebygget bildestabilisator, en kryssensor, og tiltbar LiveView.

 

Canon har større dynamisk omfang, trolig bedre blitz eksponering, tar flere bilder i sekundet, og har mindre bildestøy.

 

Frode

Lenke til kommentar
klipp klipp
Ellers så er den optiske søkeren svakere på Sony A300 enn alle andre alternativer. Sony har innebygget bildestabilisator, en kryssensor, og tiltbar LiveView.

 

Frode

 

Hva er det som gjør søkeren svakere?

 

Hilsen noob

 

Jeg har beskrevet styrker, ikke svakheter, da det fører til mindre flammekriger.

 

A300/350 har en optisk søker som mange finner litt problematisk. Det har helt grei lysmåler, muligens litt svak blitzeksponering, svak fokusering i svakt lys, men neppe dårligere enn konkurrentene.

 

Noe som nevnes for skjelden er at det kun er instillingsmulighet i hele trinn for lysfølsomhet. Det dynamiske omfanget er vesentlig dårligere enn Canon, men det forutsetter at du benytter RAW.

 

Det som er helt feil, er at oppløsningen er lav. Brukere som behersker disse kameraene og som benytter skikkelig glass oppnår samme resultat som andre kameraer med tilsvarende oppløsning. Hvis du er opptatt av oppløsning så benytter du råformat.

 

Det har litt høyere støynivå enn Canon men bedre enn Nikon. Men hvis du er opptatt av støy, så benytter du råformat.

 

Det har neimen ikke stor betydning hvilken linse eller hus du benytter hvis du ikke benytter råformat.

 

Frode

Lenke til kommentar

Takker for svar.

 

Jeg driver og leker med ideen om å anskaffe kamera, men slik jeg ser det så koker det som oftest ned til vedkommende som tar bildene og ikke kameraet så lenge man er nybegynner.

 

Det jeg likte da jeg holdt i Sony Alpha350 var at den lå godt i hendene mine. Canon 450D ble litt liten.

 

Tror jeg må ta en runde til hvor jeg også tester søkeren ordentlig.

Endret av SjitHue
Lenke til kommentar
Hvilket bruksområde skal du ha det til?

 

Alle kameraer har sine styrker og svakheter, det gjelder bare å finne det som passer best til akkurat ditt bruk.

 

Er det uaktuelt å se på andre modeller enn de tre der?

 

Har du andre klare krav enn Liveview?

 

 

Kameraet skal brukes til ferier, ta bilder av natur osv.

Skal ta bilder av alt og ingenting :-)

Så ett kamera som er godt på det meste er vel deg jeg trenger.

 

Mine krav er:

Liveview (utrolig hendig og kan ikke klare uten den)

Ikke for tungt

Bra bilder

Pris ca 4000-7000 kroner

Linse må følge med og helst en linse som kan brukes (større enn 18-55 er å foretrekke.)

 

Ja det var det jeg kom på i farten.

 

 

Hallo...? :wallbash:

 

Du MÅ ha Live view, den skal være lett og ikke tung. Gode bilder. Prøv å bruk søke funksjonen eller se på på de trådene som er postet de siste dagene. Det er sikkert 2-3 tråder angående Olympus E-420 og E-510. Velg et av disse to.

Lenke til kommentar

Hei igjen,

 

Det er dette som kan være ganske frustrerende.

Nevner 2-3 kameraer, men under diskusjonen så kommer det enda flere alternativer frem.

Det gjør ikke valget mitt noe lettere.

 

Jeg er enda usikker på om jeg skal velge Canon 400D eller 450D, eller om jeg skal hoppe

over til konkurenten og velge Sony A300 eller A350.

 

Egentlig er Cannon 400D uatuell siden den ikke har Liveview. Så den må jeg pakke fint ned

igjen og få levert den tilbake til butikken.

 

Men alt koker ned til hva som er best av Canon 450D, Sony A300 eller Sony A350.

Det er spørsmålet :hmm:

 

Har lest tester av Canon 400d og Sony A300, men Canon 450D og Sony A350 fant jeg ikke

norsk test av. Leste noen utenlandske tester av Canon 450D.

 

Men her er + og - av de 2 testene:

 

Sony A300:

+ God batterikapasitet og -måler

+ Testens raskeste opptakshastighet

+ Beste LiveView vi hittil har sett

+ Tiltbar skjerm, forholdsvis solid

+ Bilder nær ideelt oppskarpet

+ God hvitbalanse

+ Kitobjektiv strekker seg til 70mm

 

- Pinglete og lav blits

- Ubrukelig bildekvalitet på ISO 3200

- Svakt dynamisk omfang på høy ISO

- Ikke samme batteri som A100

- Forholdsvis treg autofokus med kitobjektivet

- Litt svakt kitobjektiv

 

Canon 400D: (som er uaktuell egentlig, siden den mangler Liveview)

+ Hurtig oppstart

+ CMOS-rensing

+ god LCD-skjerm

+ meget god bildekvalitet

+ rask autofokus

+ god ytelse

 

- Størrelsen passer ikke alle

- svak batterilevetid

- enkelte småmangler

 

Jeg er ikke erfaren innen digitale speilrefleks kameraer, og derfor spør jeg her.

Håper noen har noen meninger her. Skulle hatt avstemning på disse...eller hva?

Endret av M-WaWe
Lenke til kommentar
Hei igjen,

 

Det er dette som kan være ganske frustrerende.

Nevner 2-3 kameraer, men under diskusjonen så kommer det enda flere alternativer frem.

Det gjør ikke valget mitt noe lettere.

 

Jeg er enda usikker på om jeg skal velge Canon 400D eller 450D, eller om jeg skal hoppe

over til konkurenten og velge Sony A300 eller A350.

 

Egentlig er Cannon 400D uatuell siden den ikke har Liveview. Så den må jeg pakke fint ned

igjen og få levert den tilbake til butikken.

 

Men alt koker ned til hva som er best av Canon 450D, Sony A300 eller Sony A350.

Det er spørsmålet :hmm:

 

Har lest tester av Canon 400d og Sony A300, men Canon 450D og Sony A350 fant jeg ikke

norsk test av. Leste noen utenlandske tester av Canon 450D.

 

Men her er + og - av de 2 testene:

 

Sony A300:

+ God batterikapasitet og -måler

+ Testens raskeste opptakshastighet

+ Beste LiveView vi hittil har sett

+ Tiltbar skjerm, forholdsvis solid

+ Bilder nær ideelt oppskarpet

+ God hvitbalanse

+ Kitobjektiv strekker seg til 70mm

 

- Pinglete og lav blits

- Ubrukelig bildekvalitet på ISO 3200

- Svakt dynamisk omfang på høy ISO

- Ikke samme batteri som A100

- Forholdsvis treg autofokus med kitobjektivet

- Litt svakt kitobjektiv

 

Canon 400D: (som er uaktuell egentlig, siden den mangler Liveview)

+ Hurtig oppstart

+ CMOS-rensing

+ god LCD-skjerm

+ meget god bildekvalitet

+ rask autofokus

+ god ytelse

 

- Størrelsen passer ikke alle

- svak batterilevetid

- enkelte småmangler

 

Jeg er ikke erfaren innen digitale speilrefleks kameraer, og derfor spør jeg her.

Håper noen har noen meninger her. Skulle hatt avstemning på disse...eller hva?

 

Hvis du vil ha LiveView så er Sony veien å gå. Sony har også bildestabelisering i kameraet.

 

Sony har litt mer bildestøy over 400ISO og mindre dynamisk omfang generelt. Hvis du benytter råformat kan du hente mer detaljer ut av høylys og skygge hvis du misser på eksponeringen.

 

Det skrives ufattelig mye rart om Sony kameraer, og Akam er ett av de grelleste eksemplene. Du kan forvente små problemer med autofokus og lyssmåling med begge kamerane. Du kan forvente omtrendt samme bildekvalitet ved iso400 eller lavere.

 

Det som går igjen i alle tester av de nye Sony kameraene er at de er svært enkle å bruke og tar gode bilder. Særlig kameraene med LiveView. A300 ser ut til å være lettest å bruke med mer stabil kvalitet på jpeg bilder rett fra kamera og med noe bedre iso ytelse.

 

Frode

Lenke til kommentar
-

Hvis du vil ha LiveView så er Sony veien å gå. Sony har også bildestabelisering i kameraet.

 

Sony har litt mer bildestøy over 400ISO og mindre dynamisk omfang generelt. Hvis du benytter råformat kan du hente mer detaljer ut av høylys og skygge hvis du misser på eksponeringen.

 

Det skrives ufattelig mye rart om Sony kameraer, og Akam er ett av de grelleste eksemplene. Du kan forvente små problemer med autofokus og lyssmåling med begge kamerane. Du kan forvente omtrendt samme bildekvalitet ved iso400 eller lavere.

 

Det som går igjen i alle tester av de nye Sony kameraene er at de er svært enkle å bruke og tar gode bilder. Særlig kameraene med LiveView. A300 ser ut til å være lettest å bruke med mer stabil kvalitet på jpeg bilder rett fra kamera og med noe bedre iso ytelse.

 

Frode

 

Jeg tenker også på Sony A350. Jeg forstår ikke helt hva du skriver. Hva er mindre dynamisk omfang. Holder ISO 400 til vanlig bruk, jeg tenker da på bilder av familien innendørs til jul og lignende. Hva er råformat? Hvor stort blir bildene i MB ved råformat?

Lenke til kommentar
-

Hvis du vil ha LiveView så er Sony veien å gå. Sony har også bildestabelisering i kameraet.

 

Sony har litt mer bildestøy over 400ISO og mindre dynamisk omfang generelt. Hvis du benytter råformat kan du hente mer detaljer ut av høylys og skygge hvis du misser på eksponeringen.

 

Det skrives ufattelig mye rart om Sony kameraer, og Akam er ett av de grelleste eksemplene. Du kan forvente små problemer med autofokus og lyssmåling med begge kamerane. Du kan forvente omtrendt samme bildekvalitet ved iso400 eller lavere.

 

Det som går igjen i alle tester av de nye Sony kameraene er at de er svært enkle å bruke og tar gode bilder. Særlig kameraene med LiveView. A300 ser ut til å være lettest å bruke med mer stabil kvalitet på jpeg bilder rett fra kamera og med noe bedre iso ytelse.

 

Frode

 

Jeg tenker også på Sony A350. Jeg forstår ikke helt hva du skriver. Hva er mindre dynamisk omfang. Holder ISO 400 til vanlig bruk, jeg tenker da på bilder av familien innendørs til jul og lignende. Hva er råformat? Hvor stort blir bildene i MB ved råformat?

 

Hvis du tar ett bilde av ett menneske som både har skygge og sollys, så vil det være stor forskjell i lysstyrken på lyset som reflekteres i skygge partinene og det lyset som reflekteres i høylysene. Hvis du har stort dynamisk omfang så vil kameraet kunne gjengi detaljer både i høylyset og i skyggen.

 

Sett at du tar ett bilde av en kompis og har eksponert etter ett skyggeparti i ansiktet hans. Du vil da fort oppleve at de delene av kompisen din som har sol lys blir helt utbrendt: De blir helt hvite. Hvis du har større dynamisk omfang, og har tatt bilde i råformat, så vil du med større sannsynlighet kunne hente ut detaljer i de områdene som har "høylys". Hvis du ikke har tenkt å bruke en datamaskin til å etterbehandle bildene dine, så er ikke dette med dynamisk omfang noe du trenger å vie så mye oppmerksomhet.

 

ISO400 er litt snaut inne. ISO800 er grenseland, mens ISO1600 stort sett er akkurat tilstrekkelig. Hvis du benytter en 50mm f1.7, eller en annen linse som slipper mye lys gjennom linsa.

 

Kitlinser gir deg typisk en største blender på rundt 4-5.6. Blender har den egenskapen at den regulerer hvor mye lys som slipper gjennom linsa, og ved disse blenderne så vil du i praksis ikke kunne ta stort med bilder inne med kun eksisterende lys.

 

450D har endel mindre støy enn A300/350, jeg vil tippe 1-1.5 rinn bedre egenskaper. Sony har SSS eller bildestabilisering, så hvis de du skal ta bilde av er relativt rolige, så vil du i praksis få litt bedre resultater med Sony. Særlig hvis du kjøper en 50mm f1.7 eller en 28mm f2.8.

 

Hvis du må ta bildet over ett kort øyeblikk, da motivet ditt ikke sitter stille og ellers vil bevege seg i løpet av den tiden du tar bildet, så vil ikke SSS hjelpe. Da har Canon en fordel, hvis du må opp i ISO 800 eller høyere.

 

Råformat vil si at man lagerer informasjonen "rå" og tilsynelatende ubehandlet. Du må da bruke en datamaskin til å konvertere de til jpeg bilder. Dette gir mye bedre kontroll og mye bedre bilder. Bildefilene blir store, jeg husker ikke eksakte tall nå, men godt over 10MB.

 

Frode

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...