Gå til innhold

Rekkevidde på Wii-remote


Anbefalte innlegg

Jeg har i det siste brukt mye tid på å utvikle en gratis nettspill side for Nintendo Wii på jobb, og har erget meg til stadighet over hvor elendig rekkevidde det er på Wii-remoten her. Mine kollegaer og meg selv hjemme, opplever at rekkevidden kan være på opp til 3-4 meter, men her på kontoret føler jeg at den sliter over 1,5 meter...

 

I samtale med Nintendo i Norge, fikk jeg beskjed om at 1,5 - 2 meter var de offisielle tallene på rekkevidden.

 

Hva er deres opplevelser av rekkevidden? Er den påvirkbar av vær&vind, andre IR-devicer? Andre bluetooth devicer, kvaliteten på batteriene etc?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det kan være at noe hindrer IR-lyset å nå kameraet frampå Wii-fjernkontrollen. Dette kan være reflektive overflater, sterkt sollys, andre IR-kilder (mest varme) og smuss på kamera/sensor.

 

En altfor skarp vinkel i forhold til sensorbaren har også stor betydning. Det er ingenting som hindrer deg å plassere sensorbaren nærmere. Ja, ledningen er kort, dermed bør du helst gå i anskaffelse av enten en utvidelseskabel, eller en trådløs sensor (anbefales).

Lenke til kommentar

Jeg har interessant nok et annerledes problem. Jeg sitter ca 1,5 meter unna selve sensorbaren grunnet trang stue, og i Metroid Prime 3 og Bully har jeg opplevd flere ganger at Wiimoten ikke fungerer om jeg har den for nært TVen. Faktisk er det noen oppdrag i Bully jeg rett og slett ikke har sjanse å fullføre fordi kontrollen ikke fungerer. Bare et tips. Rekkevidden bort fra TVen er ikke alt.

Lenke til kommentar
Du kan også sette opp rekkevidden på innstillinger.

 

Det har jeg ikke sett før, det skal jeg hjem å sjekke *

 

Jeg tror også det kan være et godt tips å sette sensorbaren på toppen av TV'en, og ikke under. Synd jeg har flatskjerm da... får vel ofre litt dobbeltsidig tape *

 

Jeg har også lurt på om det hjelper å kjøpe 2 sterkere IR-lys som erstatter sensorbaren... "overklokke" på ett vis * Det burde gå i teorien.

 

 

*** EDIT: Damn, det så teit ut med masse smileys ***

Endret av loxus
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
2 meter. fungerer ok men kan bli litt vanskelig å sikte enkelte ganger. men det er vel normalt.

Regner med at jeg har rundt 2 meter rekkevidde jeg også. Den registrerer helt opp til 4-5m, men over 2m begynner den å bli mer og mer ustabil.

 

EDIT: Har flere wiimoter, både fra Norge og Sverige, ingen forskjell mellom dem, tukling med innstilligene hjelper heller ikke særlig. Men har snakket med flere som får sin til å virke utmerket på både 4, 5 og 6 meter.

Lurer på om det har noe med lysforholdene i rommet man spiller i, jeg liker å ha mye lys rundt meg, kan det kanskje skape interferens med IR-lyset fra sensorbaren?

Endret av Anders81
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...