Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

For oss som kom opp i 3MX


Anbefalte innlegg

Hvordan finner jeg topp og bunnpungt i en vektorfunksjon ved regning? prøvde å dirivere, men fikk ikke på langt nær riktig svar :S

 

Edit: bare glem det. bare å ta en titt på Z aksen :p

 

Rett meg om det er feil, men mener å tro at dette er riktig:

 

Deriver funksjonen, så setter du den deriverte funksjonen lik null.

 

Dette er topp og bunnpunktene.

 

Kan også være at du skal sette disse verdiene inn i den orginale funksjonen, husker egentlig ikke :p Let me know

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

kan godt skrive inn oppgaven her siden det er en veldig god øvelse som ikke står på de vanlige eksamene. klarte oppgaven selv men resten kan ta det som en utfordring om de ønsker..:

 

I badeland er det ei spiralformet vannsklie. Petter setter seg på toppen av sklia. Possisjonen hans etter t sekunder er gitt ved

 

post-136542-1211927654_thumb.jpg

 

I det koordinatsystemet vi bruker her, er origo i endepunktet av sklia. Endepunktet er i vannflata. Videre står z-aksen vinkelrett på vannflata. Enheten på koordinataksene er meter

 

a) Hvor høy er sklia?

 

b) Hvor lang tid bruker petter ned?

 

c) Hvor lang tid bruker petter på en omdreining i sklia?

 

d) Hvor mange omdreininger er det i sklia?

 

e) Finn farten til petter i det han når vannflata

 

f) vis at akselerasjonsvektoren til petter er konstant

 

g) Hvor lang er sklia?

 

 

Fasit:

 

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor

 

a) 10m

 

b) 10s

 

c) 5s

 

d) 2 omdreininger

 

e) v(t) = [(-4pi/5)sin((2pi/5)t), 4pi/5cos((2pi/5)t), -0,2t]

 

a(t) = [(-8pi^2/25)cos((2pi/5)t), -8pi/25sin((2pi/5)t), -0,2]

 

f) 3,2 m/s

 

g) 27,58 m

 

Lenke til kommentar
Regner eksamenoppgaver, også er det en opppgave jeg ikke skjønner hva fasiter gjør

 

Man finner P(25<X<42). Ved å gjøre dette tar fasiten INTRAGLET:25-42 (standardavviket, forventingsverdien)

Spørsmålet er hvordan man legger dette inn på kalkularoren for at den skal regne det ut?

 

Takk for hjelpen!

Casio Plus: STAT -> DIST -> NORM -> NCD -> [Fyll inn tall] -> Execute Endret av endrebjorsvik
Lenke til kommentar
Regner eksamenoppgaver, også er det en opppgave jeg ikke skjønner hva fasiter gjør

 

Man finner P(25<X<42). Ved å gjøre dette tar fasiten INTRAGLET:25-42 (standardavviket, forventingsverdien)

Spørsmålet er hvordan man legger dette inn på kalkularoren for at den skal regne det ut?

 

Takk for hjelpen!

Casio Plus: STAT -> DIST -> NORM -> NCD -> [Fyll inn tall] -> Execute

 

Noen som vet kommandoen i Texas også? :)

Lenke til kommentar

Noen som kan gjøre meg en stoooor tjeneste i kveld og forklare: Når man skal bruke tilnærmet normalfordelt binomisk sannsynlighet og sentralgrensesetningen? Pleier å blande mellom dem innimellom. Jeg vet at man regner tilnærmet normalfordelt ved binomiske tilfeller når n*p > 10 (eller = 10) osv... også kan jeg de de fire vilkårene som må være oppfylt for at man skal kunne regne binomisk, men har dere noen flere tips til hvordan jeg skal klare å skille mellom normaltilnærming til binomiske tilfeller og sentralgrensesetningen? Takk på forhånd! :D

Lenke til kommentar
kan godt skrive inn oppgaven her siden det er en veldig god øvelse som ikke står på de vanlige eksamene. klarte oppgaven selv men resten kan ta det som en utfordring om de ønsker..:

 

I badeland er det ei spiralformet vannsklie. Petter setter seg på toppen av sklia. Possisjonen hans etter t sekunder er gitt ved

 

post-136542-1211927654_thumb.jpg

 

I det koordinatsystemet vi bruker her, er origo i endepunktet av sklia. Endepunktet er i vannflata. Videre står z-aksen vinkelrett på vannflata. Enheten på koordinataksene er meter

c) Hvor lang tid bruker petter på en omdreining i sklia?

 

d) Hvor mange omdreininger er det i sklia?

 

Skulle så gjerne ha hatt litt hjelp på disse her to, hva slags fremgangsmetode

Lenke til kommentar
Noen som kan gjøre meg en stoooor tjeneste i kveld og forklare: Når man skal bruke tilnærmet normalfordelt binomisk sannsynlighet og sentralgrensesetningen? Pleier å blande mellom dem innimellom. Jeg vet at man regner tilnærmet normalfordelt ved binomiske tilfeller når n*p > 10 (eller = 10) osv... også kan jeg de de fire vilkårene som må være oppfylt for at man skal kunne regne binomisk, men har dere noen flere tips til hvordan jeg skal klare å skille mellom normaltilnærming til binomiske tilfeller og sentralgrensesetningen? Takk på forhånd! :D

 

Er det ikke når n*p > 5 og når kvadratrota av (n*p(1-p)) > 5 ?

Lenke til kommentar
Er det ikke når n*p > 5 og når kvadratrota av (n*p(1-p)) > 5 ?

 

I læreboka vår kan man bruke normaltilnærming når begge følgende krav er oppfylt: np > 10 og n(1-p) > 10.

 

Hvordan lærerbok? I min er jeg 99% sikker på at det strår >5, men ikke 5. "Paralleller" heter den, tror jeg.

Lenke til kommentar

Jeg har også fått opplyst 5. Jeg tror også det står i Sinus 3MX.

Men i formelheftet (side 20) er det oppgitt 10.

 

Derfor misliker jeg den jævla statistikken. Ingenting er håndfast eller konkret. Alt er bare gjetninger, anslag, estimater, tolkninger og bæsj. Edit:Begynner å minne om norsk-faget.

Endret av endrebjorsvik
Lenke til kommentar

I læreboka mi står det også > 10, og ikke 5. Men tilbake til spm mitt - Noen som kan svare meg på:

 

Når man skal bruke tilnærmet normalfordelt binomisk sannsynlighet og sentralgrensesetningen? Pleier å blande mellom dem innimellom. Jeg vet at man regner tilnærmet normalfordelt ved binomiske tilfeller når n*p > 10 (eller = 10) osv... også kan jeg de de fire vilkårene som må være oppfylt for at man skal kunne regne binomisk, men har dere noen flere tips til hvordan jeg skal klare å skille mellom normaltilnærming til binomiske tilfeller og sentralgrensesetningen? Takk på forhånd!

 

Begynner å bli rimelig desperat :ermm:

Endret av Sinqh
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...