Gå til innhold

GTX 280 avbildet


Anbefalte innlegg

Nei, alt er som sagt antagelser. Og ifølge de antagelsene jeg tok så er det litt lite.

 

Jeg ville tro dine beslutninger om at GDDR5 + 256bit ville vært en fordel også er full av antagelser. :)

 

 

Jeg tok ihvertfall stilling til en nær dobbling av ytelsen. Og antok at de kanskje klarte å øke minnet til 4500MHz.

Dette tilsvarer 40% økning i båndbredde (over Ultra), mens økningen i GPU-ytelse er langt større. (det er vel ikke for mye å anta at ytelsen blir godt over 40%)

Du tar da for gitt eller antar at GTX 280 er et dårlig design der GPU'en ofte står idle grunnet at den har for lite minnebåndbredde?

Mine antagelser om at nVidia har gjordt jobben sin vil jeg tro er mer realistiske.

 

Igjen, det som er viktig her er hvor stor er økningen i "effektiv minnebåndbredde", altså hvor mye rå båndbredde måtte GTX 280 ha hatt for å oppnå samme ytelse om G200 hadde vært like "lite" effektiv med å utnytte den tilgjenglige minnebåndbredden som G80. Jeg vil tro det har gått fremover her.

Endret av MistaPi
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, får satse på mer effektiv minnekontroller. :)(naturligvis)

 

Du tar da for gitt eller antar at GTX 280 er et dårlig design der GPU'en ofte står idle grunnet at den har for lite minnebåndbredde?

Nja, jeg tror nok det er litt lite, men tar ikke noe for gitt nei.

 

Altså, hvis Nvidia kom ut med et skjermkort som benyttet GDDR5 minne og 256bit buss som de hadde klart å presse helt opp en 4500-4600MHz, slik at det oppnådde like høy minnebus som GTX280 (512bit + GDDR3).

Så tror jeg nok det kunne gjort godt for prisen, uten å tap av ytelse. (ca noe av det de gjorde med G92)

 

Det kunne nok vært et bra fremskritt og en fordel for mange, selv om jeg heller hadde håpet på at vi fikk enda kraftigere maskinvare istedenfor å gjøre den billigere.

 

Men det blir mer en diskusjon om prisklasser.

Endret av andrull
Lenke til kommentar
Ja, får satse på mer effektiv minnekontroller. :)(naturligvis)

Ikke bare minnekontroller, men bedre framebuffer komprimering og kanskje bedre culling metoder for skjult grafikk (et objekt som kommmer bak et annet etc).

 

Altså, hvis Nvidia kom ut med et skjermkort som benyttet GDDR5 minne og 256bit buss som de hadde klart å presse helt opp en 4500-4600MHz, slik at det oppnådde like høy minnebus som GTX280 (512bit + GDDR3).

Så tror jeg nok det kunne gjort godt for prisen, uten å tap av ytelse. (ca noe av det de gjorde med G92)

 

Det kunne nok vært et bra fremskritt og en fordel for mange, selv om jeg heller hadde håpet på at vi fikk enda kraftigere maskinvare istedenfor å gjøre den billigere.

 

Men det blir mer en diskusjon om prisklasser.

Da er vi essensielt enige. Mitt hypotetiske "G210" ville være til G200 hva G92 var til G80. Der de største forbedringene ikke var ytelse (sett bort fra 9800GX2), men pris, strømforbruk og varmeutvikling. Noe jeg også tror dem vil satse på med refreshen av G200.

Endret av MistaPi
Lenke til kommentar
Da er vi essensielt enige. Mitt hypotetiske "G210" ville være til G200 hva G92 var til G80. Der de største fordelene ikke var ytelse (sett bort fra 9800GX2), men pris, strømforbruk og varmeutvikling. Noe jeg også tror dem vil satse på med refreshen av G200.

Ut i de signalene jeg har fått fra de så stemmer det ganske bra ja.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...