Gå til innhold

Jente kvalt av pølsebit, i barnehagen


Anbefalte innlegg

Trenger ikke utdanning for å dulle med noen unger. Lønna burde være på max 150 000 i året....

 

Kunne brukt mange sterke skjellsord for en slik påstand.....

 

Vil påstå at dette mildt sagt er en lite gjennomtenkt kommentar. Jeg antar at Robocoop er noe ung og såvist ikke har barn selv.

 

Barnehagepersonell er, som mange andre viktige yrker i samfunnet dessverre, ett yrke med stort ansvar, stor samfunnspåvirkning men dessverre lav status i form av størrelsen på lønn. Helse-, omsorg- og utdanningspersonell har en enormt viktig oppgave i samfunnet og jeg i hvertfall verdsetter deres innsats mye høyere en yrker som målt i ren lønn ligger mye høyere, f.eks aksjeforvaltere, eiendomsmeglere, selgere.....etc

 

Når det gjelder barnehagepersonell har de ikke bare ansvaret for det som faktisk er det viktigste i livet for de aller aller fleste; deres barn. De har også en stor rolle i den fysiske og mentale utviklingen hos barna, noe som former de for livet som kommer og for deres rolle i samfunnet senere.

 

Om ikke på dette stadium i livet, så vil nok Robocoop innse hvilken viktig oppgave de har etterhvert som han får noe mer livserfaring og ikke minst om/når han får barn selv.

 

(for ordens skyld, jeg er ikke selv ansatt i barnehage eller lignende)

 

 

Ellers er dette selvfølgelig en tragedie for alle de involverte. Foreldre, barnehagepersonellet og resten av barna i barnehagen.

Endret av ^Viking^
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det burde jo vært pålagt de ansatte i det minste å ta ett livredningskurs rettet mot barns helse. Det kan skje når som helst, og innmari unødvendig hvis noe skulle skje også vet ikke den voksne hva h*n skal gjøre.. Ett liv kan blir redda bare ved noen "enkle" inngrep fra en utenforstående, være seg en voksen ansatt eller av en forelder for den saks skyld. Kan jo skje i hjemmet også..

Lenke til kommentar
Trenger ikke utdanning for å dulle med noen unger. Lønna burde være på max 150 000 i året....

 

Kunne brukt mange sterke skjellsord for en slik påstand.....

 

Vil påstå at dette mildt sagt er en lite gjennomtenkt kommentar. Jeg antar at Robocoop er noe ung og såvist ikke har barn selv.

 

Barnehagepersonell er, som mange andre viktige yrker i samfunnet dessverre, ett yrke med stort ansvar, stor samfunnspåvirkning men dessverre lav status i form av størrelsen på lønn. Helse-, omsorg- og utdanningspersonell har en enormt viktig oppgave i samfunnet og jeg i hvertfall verdsetter deres innsats mye høyere en yrker som målt i ren lønn ligger mye høyere, f.eks aksjeforvaltere, eiendomsmeglere, selgere.....etc

 

Når det gjelder barnehagepersonell har de ikke bare ansvaret for det som faktisk er det

viktigste i livet for de aller aller fleste; deres barn. De har også en stor rolle i den fysiske og mentale utviklingen hos barna, noe som former de for livet som kommer og for deres rolle i samfunnet senere.

 

Om ikke på dette stadium i livet, så vil nok Robocoop innse hvilken viktig oppgave de har etterhvert som han får noe mer livserfaring og ikke minst om/når han får barn selv.

 

(for ordens skyld, jeg er ikke selv ansatt i barnehage eller lignende)

 

 

Ellers er dette selvfølgelig en tragedie for alle de involverte. Foreldre, barnehagepersonellet og resten av barna i barnehagen.

 

Du, hvor ser du hvor mye såkalt livserfaring jeg har hen? Tror du det forumet her bare beatår av tenåringer...?

 

 

Ingen hadde utdanning i barnehager før. Skal folk ha utdanning før de får barn?

 

 

Kunne brukt mange sterke skjellsord for en slik påstand.....

 

Huffda, lillegutt...... men du hadde nok ikke kommet så langt.

Endret av Jarmo
Lenke til kommentar

Det burde være obligatorisk med livredningskurs eller 4 hvis en jobber i barnehage, gjerne repetere det et par ganger også.

Jobben går tross alt ut på å passe på barna.

 

Nå har jeg hatt utallige livredningskurs, men en blir på en måte aldri forberedt på at noe skjer, så jeg vet ikke hvordan jeg ville reagert dersom noe alvorlig skulle skjedd.

(jeg jobber ikke i barnehage nei)

Lenke til kommentar

 

Jeg ser ikke hvor mye såkalt livserfaring du har. Om du leser hva jeg skrev så ser du at jeg gjorde en antakelse om at du er ung og ikke har barn.

Denne antakelsen ble ikke særlig svekket av ditt svar som ikke var videre modent og behersket.

 

Å spørre om noen er tilbakestående, kalle de for idiotj.... og en gjøk, samt forsøk på å virke større og sterkere ved å referere til meg som lillegutt og implisere at du er "mektigere" enn meg, gir ikke ett bilde av en moden, behersket og reflektert person.

 

Og nei, jeg vet dette forumet ikke består av tenåringer. Alder er for så vidt mer en sinnstilstand enn fysisk alder.

 

 

Og det var utdannede personer i barnehagene tidligere også.

 

Og nei det er ikke noe krav om utdanning før folk får barn. Men man er heller ikke nødvendigvis gode foreldre av natur. Det er mange som kunne hatt bruk for ett kurs eller to før de fikk barn. Og noen skulle selvsagt aldri hatt. Men da begir man seg ut på en helt annen diskusjon.

 

:)

Lenke til kommentar

Først og fremst..:

 

Artikkelen forteller at et barn døde i barnehagen.

Hvor mange av oss har vært i barnehagen eller HAR barn i barnehagen?

 

Artikkelen forteller at barnet ble kvalt av en matbit.

Kan de ti tusen barnehagemedarbeiderene som leser avisen på nettet være interessert i artikkelen?

Kan de to hundre tusen foreldrene med barn i barnehage være interessert i å lese om barn som dør i barnehagen?

 

Artikkelen forteller lite om hva som ble gjort for å redde barnet.

Det høres ut som om personalet ikke var i stand til å takle situasjonen.

Kan politikere og ledere være interessert i å vite hva barnehagepersonalet kan om livredning?

 

Kan artikkelen bidra til at foreldre og barnehagemedarbeidere og politikere sammen finner ut om barnehagepersonalet er godt nok opplært til å takle lignenede hendelser i framtiden og sette i gang tiltak dersom det er nødvendig? Eventuelt: Kan det hende at noen hundre mennesker går på kurs og lærer seg å redde liv?

 

Artikkelen tok en time å skrive, kanskje, og vil kanskje indirekte redde ett liv -- om artikkelforfatteren er heldig.

 

Kanskje blir det barnet mitt som reddes.

Jeg visste ikke at man i ekstreme nødstilfeller kan ta barnet i beina og svinget det rundt seg i voldsom fart og få objektet i halsen ut igjen ved hjelp av sentrifugalkraften -- før nå.

Endret av Andre1983
Lenke til kommentar

Jeg synes at det er helt greit at slikt tas opp, fordi det som Andre sier kan vekke oppmerksomher rundt hvorfor slikt skjer. Men det forutsetter da at artikkelen har den effekt. Det er jeg svært usikker på om et nyhetsoppslag på ulykkesdagen har.

 

Problemet med artikkelen er ikke tema, men at den ikke sier oss noe som helst om hendelsesforløpet. Jeg har hatt barn, og har barnebarn, i barnehagen. Er det en nyhet for meg at barn kan sette mat i halsen? Neppe, det har jeg gjort selv mange ganger, og mine barn også. Er det en nyhet at det kan skje i barnehagen. Selvsagt ikke.

 

Spørsmålet er om slikt kan unngås. Det spørsmålet stiller ikke avisen, til det er da også alt for tidlig samme dagen som ulykken skjedde. Dermed tjener artikkelen liten hensikt utover å minne oss om vår dødelighet. Jeg tror den har liten effekt utover å skape unødvendig frykt blant foreldre. Jeg sier unødvendig fordi dette antagelig var en tragisk ulykke (politiet mener tydeligvis så.)

 

En artikkel i etterkant derimot, hvor man tar opp spørsmålet om dette var noe som kunne vært unngått, og om noe kan gjøres for å hindre slike hendelser i fremtiden hadde vært noe helt annet. Da kan man diskutere om de barnehageansattes kunnskaper om slike situasjoner er god nok. Men etter å ha lest Blablas oppslag mistenker jeg at reaksjonen hos foreldre flest er "Å nei, vår barnehage skal ha pølsefest neste uke. Skal jeg holde ungene hjemme tro?" (Nå skal jeg ikke laste Blabla for dette, de har sakset historien nokså ordrett fra Aftenposten.no.)

 

Nå synes jeg at livredningsopplæring burde vært obligatorisk for barnehageansatte, men det er slett ikke sikkert at det ville hjulpet i denne sammenheng. Sitter fremmedlegemet dypt og fast nok hjelper ingenting. Nå er ikke jeg en ekspert, men jeg mistenker at å la utrente personer bruke en Heimlichmanøver på et lite barn kan være farlig, da presset som er nødvendig fort kan ødelegge indre organer og/eller brystbenet, siden man har så liten "plass". (Noen som har greie på det får arrestere meg hvis jeg tar feil.)

 

Uansett kan det godt hende at de ansatte brukte de tilgjengelige midler uten å lykkes. Ulykker skjer, og livet står ikke alltid til å redde. Men det vet vi altså ikke noe om.

 

Geir :)

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar

Tror Robocoop ser ting pA en ny mAte nar han selv fAr barn i barnehage. A det skjer noe med dem. ( gud forby at det skjer noe med dem)

 

Ikke meningen A angripe deg her, blir bare provisert, da jeg leste at "Trenger ikke utdanning for å dulle med noen unger. Lønna burde være på max 150 000 i året...."

 

Jeg veit hvertfall at jeg setter stor pris pA at di som er tanter og onkler i barnehagen til min datter har utdanninger. F0ler meg mye tryggere med A ha henne der, en i barnehage med folk uten riktig udanning!

Endret av Bamboozle86
Lenke til kommentar
De fortvilte ansatte startet umiddelbart med førstehjelp på den fem år gamle jenta, men livet sto ikke til å redde.

 

- Dette er en tragisk hendelse, en forferdelig ulykke. De ansatte holdt på med førstehjelp da politiet kom til barnehagen, men livet sto altså ikke til å redde, sier lensmannen.

 

De ansatte fikk umiddelbart bistand fra legekontoret på Tranby.

 

- De var der raskt. Samtidig fikk de ansatte instruksjoner fra ambulansesentralen underveis. Alt som kunne gjøres, ble gjort for å redde jentas liv, sier Lauvålien.

 

Drammens Tidende

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...