Gå til innhold

Hva er forskjellen på bachelor- og mastergrad?


Minus

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Om mindre enn ett år skal jeg ganske sikkert søke på Høgskole (ikke satt meg inn i søkeprosessen enda), men jeg lurer litt på hva de store forskjellene på bachelor og mastergradstudiene er. For eksempel tilbyr Høgskolen i Molde både bachelor (tre års studium) og master (fem års studium) og etter endt studie vil man da kunne jobbe som sykepleier. Om jeg da ønsker å ta en mastergrad, vil jeg da tjene mye mer enn en person med bachelorgrad i samme yrke?

 

Noen som ønsker å fortelle meg litt om forskjellene? :)

Endret av Goodkat
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om du begynner på en mastergrad eller bachelor har ikke så mye å si. De tre første årene av en master fungerer som oftest nesten likt som en bachelor og du kan søke deg på master etterpå hvis du vil. Men hvis du begynner på en 5-årig master så er du vel sikret plass på master da, og slipper å konkurrere for å komme inn på de to siste årene.

 

Når det gjelder lønn så kommer dette litt an på utdanningen, du sier at 3 årig er sykepleier, hva slags master er dette da? I IT-bransjen i alle fall er forskjellen i begynnerlønn på bachelor/master ca 40-50K, også en del jobber man ikke får med Bachelor i begynnelsen.

 

Faglig sett er det ofte ganske stor forskjell. På Bachelor bruker du mye tid på å lese, pugge og gjenta stoff som står i bøker. På master bruker man mye mer forskningskilder, du skal jobbe mer selvstendig og klare å reflektere over det du leser, ikke bare gjenta noe som står i boka.

Lenke til kommentar

Masteren er i helse- og sosialfag.

Videre studier/utenlandsopphold

 

Studiet gir grunnlag for å ta videreutdanning innen en rekke områder. Høgskolen i Molde tilbyr flere helsefaglige videreutdanninger og et masterstudium i helse- og sosialfag.

 

Det ser ut som om man etter bachelor, må ha ett års praksis før man kan fortsette på mastergraden, som går over 4 år med deltidsskole. Er ikke helt sikker, men det var slik jeg tolket det på hjemmesiden til HiM i hvert fall.

 

Linker:

Bachelor i sykepleie

Master i helse- og sosialfag

 

Tusen takk for svar. :)

Lenke til kommentar
Om du begynner på en mastergrad eller bachelor har ikke så mye å si. De tre første årene av en master fungerer som oftest nesten likt som en bachelor og du kan søke deg på master etterpå hvis du vil. Men hvis du begynner på en 5-årig master så er du vel sikret plass på master da, og slipper å konkurrere for å komme inn på de to siste årene.

Begynner man på en integrert master får man ingen formell grad dersom man slutter etter tre år. Ønsker man en formell grad er man nødt til å fullføre den integrerte masteren (5 år).

 

Ellers forutsetter master (høyere grad) en relevant bachelorgrad (lavere grad).

Lenke til kommentar
Om du begynner på en mastergrad eller bachelor har ikke så mye å si. De tre første årene av en master fungerer som oftest nesten likt som en bachelor og du kan søke deg på master etterpå hvis du vil. Men hvis du begynner på en 5-årig master så er du vel sikret plass på master da, og slipper å konkurrere for å komme inn på de to siste årene.

Begynner man på en integrert master får man ingen formell grad dersom man slutter etter tre år. Ønsker man en formell grad er man nødt til å fullføre den integrerte masteren (5 år).

 

Ellers forutsetter master (høyere grad) en relevant bachelorgrad (lavere grad).

 

Det kommer jo an på hvilken skole man går på. Jeg vet at f.eks. NTNU praktiserer en slik modell hvor man ikke får noen bachelorgrad etter tre år dersom man går integrert master, men på en del andre skoler er det vanlig at man kan slutte etter tre år og få bachelorgrad.

Lenke til kommentar
Masteren er i helse- og sosialfag.
Videre studier/utenlandsopphold

 

Studiet gir grunnlag for å ta videreutdanning innen en rekke områder. Høgskolen i Molde tilbyr flere helsefaglige videreutdanninger og et masterstudium i helse- og sosialfag.

 

Det ser ut som om man etter bachelor, må ha ett års praksis før man kan fortsette på mastergraden, som går over 4 år med deltidsskole. Er ikke helt sikker, men det var slik jeg tolket det på hjemmesiden til HiM i hvert fall.

 

Linker:

Bachelor i sykepleie

Master i helse- og sosialfag

 

Tusen takk for svar. :)

 

Det stemmer det du skriver der. Sykepleie kan ikke tas som et integrert studium på fem år (Master), men man kan ta master etter endt bachelorgrad, dog med minimum ett års klinisk kompetanse. I et slikt profesjonsstudie som sykepleie, er erfaring viktig og verdsatt, da man ikke kan lese seg fram til alt mulig, men en må og vite hvordan ting fungerer i praksis. Mastergradene i helse- og sosialfagene er som oftest erfaringsbasert, altså et minimum antall år i jobb som er relevant for masteren.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...