Gå til innhold

Helikopter pilot i forsvaret


Anbefalte innlegg

Heisann

 

Jeg ringte luftforsvaret og spurte en rekke spørsmål:)

Jeg går i andre klasse på vidregående og han sa at jeg burde søke dette året altså innenfor 1. desember noen som vet hvorfor?

 

Hvertfall på siden av skolen driver jeg med det store, er snart ferdig med PPL-H. Håper på eksamen i slutten av juli.

Så at det var noe snakk om PPL-A og da tenkte jeg jeg kunne informere litt her.

Etter det han jeg snakket med sa har du absoulutt ingen fordeler for å komme lettere inn dersom du har PPL-A/H. Militæret har sine helt egene tester på om du kommer inn eller ikke. En ting er at man kan se at du har brukt endel tusenlapper og at de ser interessen din. Hvis det står valg mellom en som ikke har PPL-A/H og en som har PPL-A/H syntes jeg jo at det er merklig hvis de ikke velger personen med PPL-A/H. men men......

 

Jeg kommer til å søke forsvaret og satse alt jeg eier og har på helikopterpilot, dette er drømmen!

For de som vil inn i denne drømmen vet jeg at du må være veldig motivert, veldig sikker og ikke gi opp!!!!

Jeg vet at jeg har greie karakterer men matten min er dårlig og jeg er spent på de første testene som blir gjort, matte og IQ testene. Norsk og engelsk skal nok gå greit:)

 

Til alle som vil bli dette, søk, jobb hardt, offre masse, ha alltid tanken i hodet om at du skal klare det!!!

 

Må være et utrolig morsommt og bra yrke.

Og tenk hvor mye penger de bruker på deg, utdannelse osv.. du sitter i null med studiegjeld og får betallt!!!!!!!!!!

 

MVH

 

Nicolai Kaas Iversen en ivrig en på 17 år:)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fint å høre du har ambisjoner om å nå høyt! (Helikopterpilot i det norske luftforsvaret er høyt!). Håper virkelig du kommer inn og klarer å realisere drømmen din :) Slik jeg har forstått det må du, i likhet med kommende jagerpiloter, herculespiloter, orion pilot osv, igjennom luftforsvarets flygerskole, og det er ikke før etter det du blir plassert der du passer best (går ut i fra at personlige valg teller litt også). Skal ikke klarifisere det der, men det er det jeg har forstått :). Det første du må igjennom er uansett luftforsvaretes rekruttskole (tror eg :p).

Forøvrig så håper eg du har 100% syn, siden det er et krav for søkere av luftforsvarets flygerskole :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871324

Om du oppfyller de fysiske og helsemessige kravene kommer før kunnskapen din. Ikke det at kunnskapen din er helt uvesentlig. Men pilot og helikopterutdanning er så utrolig dyrt, og derfor velger forsvaret bare "The best of the best". Så om du har perfekt syn og er god til å gjøre flere ting på en gang har du en sjans!

Lenke til kommentar

Noen som vet om man trenger å være i GOD fysisk form for flygerskolen? 3000-meter på 12 minutter osv?

 

Jeg har lyst til å komme meg inn der jeg også, men er bare ikke sikker på om jeg er godt nok trent. Er ikke slapp heller da, for all del... Er aktiv, men jeg syntes trening er så kjedelig. Mye bedre å drive med det som er morsomt, som skateboard og snowboard osv...

Lenke til kommentar

Heisann. Er ikke flyelev selv, men har gått i klasse med flyelevene under ub-utdanningen min. For å komme inn på flygeskolen må du først gjennom en regional iq-test der de tester språk- og mattekunskaper, generell iq osv. Dersom du kommer deg igjennom denne prøven blir du innkalt til opptak på rygge. Her tester de alt fra syn og hørsel til fysisk form, de første dagene, og angående fysisk form så er minstekavene det samme som for resten av befallskolen, altså 3000 meter på under 14:00, 4 hangups, 16 pushups og 20 pushups, men jeg har hørt rykter om at disse kravene er blit hardere. Etter de medisinske og fysiske testene har de mer spesifikke og vanskelige tester der de tester motorikk, reaksjonsevne, simultankapasitet, evnen til å fungere under stress osv. i år tror jeg det ble tatt opp mellom 40 og 50

 

Dersom du kommer deg igjennom det nåløyet må du gjennom et halvt års felles befalsutdanning på Kjevik i Kristiansand. Deretter drar man til bardufoss på uttaksflygning i et halvt år, her er det ekstremt mye teori og prøver og eksamener hele tiden, i tillegg til at man begynner å ta flyvetimer. Lærekurven på uttaksflygingen er veldig bratt, så dersom man ikke klarer å ta ting til seg raskt vil man ryke ut. Det er ikke noen fasit på hvor mange som ryker ut på uttaksflygningen, men gjennomsnittlig pleier det visst å være rundt 50%.

 

Når man så har kommet seg gjennom uttaksflygniner må man gå ett år på luftkrigsskolen i trondheim. Deretter drar man til USA eller Canada for å fullføre utdanningen. Hvor lenge man er der kommer ann på hva man skal fly, for helikopterpiloter tror jeg det er 1 år. I tillegg må man gå to år til på krigsskolen, disse kan man ta senere i løpet av pliktårene.

 

Håper du fikk svar på det du lurte på

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
...altså 3000 meter på under 14:00, 4 hangups, 16 pushups og 20 pushups, men jeg har hørt rykter om at disse kravene er blit hardere. Etter de medisinske og fysiske testene har de mer spesifikke og vanskelige tester der de tester motorikk, reaksjonsevne, simultankapasitet, evnen til å fungere under stress osv. i år tror jeg det ble tatt opp mellom 40 og 50

 

Var de samme kravene i år, men smart å gjøre det bra slik at man viser at man er motivert osv.

Vi er 21 videre til Kjevik mener jeg å huske.

 

Men er det noen som har vært gjennom hele utdanningen? Er spesielt interessert i erfaringer fra krigsskolen... Er det mye frysing og lange dager? Gleder meg sinnsykt til å fly, men krigsskolen tror jeg blir et helvete:P

Lenke til kommentar

Heisann. Jeg jobber for tiden for Luftforsvarets Seleksjonssenter på Rygge Flystasjon. Det er vi som styrer med helikopter og pilot opptak.

 

Som PellePirat12 sier, så er kravene blitt litt hardere, men ikke så mye. Som også tidligere sagt, vil du bli testet i forskjellige prøver, hvorav matte, engelsk, norsk, IQ, motorikk/mekanisk, personlighet, og andre diverse prøver blir gått igjennom. Syn er veldig viktig hvis du vil bli pilot i Forsvaret.

 

Du må, hvis ikke du allerede er befal (offiser), igjennom befalskolen for å få en lederutdanning.

 

Ut av en god 50-200 søkere, er det rundt5-15 som får gå videre til befalskole og begynne utdanningen som pilot. Ut av ett uttak, er det kanskje 1 person som fullfører utdannelsen og binder seg til Forsvaret i 12 år (totalt fra og med start av utdannelsen).

 

Det lønner seg å være i fysisk god form. Hvis du skal til uttaket 2009, bør du starte allerede nå.

Lenke til kommentar
Ut av en god 50-200 søkere, er det rundt5-15 som får gå videre til befalskole og begynne utdanningen som pilot. Ut av ett uttak, er det kanskje 1 person som fullfører utdannelsen og binder seg til Forsvaret i 12 år (totalt fra og med start av utdannelsen).

Kun én person av 50-200? Nesten så det virker meningsløst å prøve. Synd, ettersom helikopterpilot i forsvaret er kanskje den største drømmen jeg har.

Lenke til kommentar

Forbered deg på å skrive en selvbiografi på et par sider. Gjør IQ-oppgavene lik de du finner i Illustrert Vitenskap, de likner. (Det er gjerne de samme IQ-oppgavene på flygeropptaket som på MJK- og HJK/FSK-opptak, vaffal fra hva jeg har hørt). Jeg vil anbefale deg å ringe FMI ved NRK-bygget i Oslo (Flymedisinsk institutts hjemmesider). For dem legger du frem hva du har av skavanker osv. slik at de på grovt grunnlag kan si noe om hvorvidt du består de militærmedisinske testene. FMI er de som holder de medisinske testene for Forsvarets kandidater. Har du eller har du foreksempel hatt astma er dette noe som kan kaste deg av lasset selv om du løper 3000-meterern på 8-9 minutter og presser deg over 100 push-ups. Har du eggallergi, samt mye annet av "småting" er de veldig (samt av og til latterlig) strenge med dette. Så legg frem det du vet for dem (særlig ved nær-/langsyn) og hør hva de sier. (Dette vil ikke nødvendigvis gjøre noe lettere for deg for å bestå testene, men det vil klargjøre deg ift. mulighetene du har til den militære flygerutdanningen).

 

Dersom du virkelig vil gi alt du eier å har for å nå drømmen din vil jeg anbefale deg å begynne å trene for 2 år siden, samt gjøre noe med mattekarakterene du nevner. Gjør fysikken så bra som mulig og klargjør (for din egen del) hvorfor akkurat DU vil og burde få bli pilot i Forsvaret - Det er lett å si "hvorfor ikke", men det tviler jeg på at holder. Jeg har sett folk snakke skyhøyt om hva de vil bli og bruke titusenvis av kroner på medisinske inngrep for å få muligheten til å velge sin drømmeutdanning, men når de først har deltatt på opptak en ukes tid så gir de opp sammen med de andre som ikke visste hva de gikk til. Det blir klassisk dette her, men det ligger mye i det som bl.a. blir sagt i The Matrix: There's a difference between knowing the path, and walking the path... Og dette ligger det altså noe i som jeg vil anbefale alle "drømmerene" å innstille seg på hva betyr.

 

Lykke til.

Endret av sleif
Lenke til kommentar

Den PPL-H utdanningen du tar nå har ingenting å si i forsvaret, du stiller på lik linje med alle de andre som søker forsvarets flyve skole. Og du må gå igjennom samme utdanningen som dem, de foretrekker å utdanne ALLE sine piloter på nøyaktig samme måte. Har du ikke karakterene fra vgs og evt. fysikken de krever så kommer du ikke inn uansett om du har fløyet helikopter i 40 år

Lenke til kommentar

Hei, ser mange har kommet med mye info her nå, men tenkte jeg kunne fylle inn det jeg har fått lære ut av opptaket selv. Kan først si at jeg er en av 22 som skal inn på Kjevik nå om få dager. I tillegg til oss 22 er det ca 5 som allerede er befal, og som vil slutte seg til resten etter jul på bardufoss.

 

Var interessert selv i å se forhold mellom søkere og folk som gikk videre, så sjekket med en av lederene på Seleksjonsenteret når jeg var der.

 

Kan gå systematisk gjennom seleksjonsprosessen

 

Først er det søknad, var ca 600 søkere i år.

 

Var rundt 400 som ble innvitert til Fase 1, de teoretiske prøvene.

 

Her gikk ca 50 % videre, så 200 ble innvitert til Fase 2 på Rygge.

 

Ikke alle møtte opp, rundt 150 som faktisk stilte, var spesielt jenter som ikke møtte opp.

 

Først er det fysiske tester, kravene står på www.mil.no, og er helt overkommelige. Du bør helst gjøre det ok, kan til sammenligning vise mine resultater, 12.12 på 3000, 7 HU, 23 PU og 26 SU. Ikke superman altså. MEN, det skal sies at dette var resultat de tok opp på intervju med flyger og psykolog, og de var kritiske til resultatene.

 

Få ryker på det fysiske, da du er videre resten av opptaket med ståkarakter.

 

Ellers følger tester på datamaskin, hvor mye rart testes. Lite du kan forberede deg på der, men Flight Simulator vil være en fordel å ha prøvd. Det meste er medfødte egenskaper.

 

Her ryker flesteparten, rundt 60 %

 

Så følger DMT, vil ikke si noe om den, det går ann å finne info på internett, ville ikke anbefale det. Vil antegeligvis ødelegge mer enn det hjelper.

 

Rundt 20 % ryker her.

 

Så følger Intervju med psykolog og flyger, dette er en av de virkelig avgjørende tingene. Du vil ikke ryke her, men det har mye å si på uttakskommisjonen.

 

Etterhvert følger mange medisinske tester. Først basic øyelege, røntgen av ryggsøyle og nakken, tannlege, hjernerytmeundersøkelse før man drar til Flymedisinsk Institutt. På FMI tester de mye rart, og de sjekker det meste. Kan nevne ting som løpe på mølle med elektroder over hele kroppen og luftslange i munnen, helt til du ikke greier mer, samt ett trykkammer hvor de "kjører" deg opp til 10 000 fot.

 

Alt i alt ryker vel kanskje 20 % av resterende på det medisinske, med det er svært varierende.

 

Til slutt er det uttakskommisjon, hvor de ser på helhetsinntrykket over alle testene, og har en siste 15 min med deg hvor de spør om ting de lurer på. Du kan få tre mulige tilbakemeldinger. En, du er videre, to, de er ussikre på motivasjon eller lignende, kom tilbake og ta intervju med flyger og psykolog om 2 år, og 3, beklager, du kommer ikke inn på flyskolen.

 

Det er viktig å påpeke at de plukker ut etter prinsippet om negativ seleksjon, alle som passerer minstekravene er videre, ingenting å si hvor mange som er videre, så fremt de passerer kravene. Som de selv sa, di vil at flest mulig skal komme seg videre.

 

Om PPL, jeg tror det vil gi deg en fordel rent praktisk, men de vil bedømme resultatene dine på tester, ikke bakgrunnen din.

 

Ble en lang tekst det her, håper den fylte inn noen hull, og hvis det er noe mer du/andre lurer på fra seleksjonsprosessen, så skal jeg prøve å svare etter beste evne.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Hei, ser mange har kommet med mye info her nå, men tenkte jeg kunne fylle inn det jeg har fått lære ut av opptaket selv. Kan først si at jeg er en av 22 som skal inn på Kjevik nå om få dager. I tillegg til oss 22 er det ca 5 som allerede er befal, og som vil slutte seg til resten etter jul på bardufoss.

 

Var interessert selv i å se forhold mellom søkere og folk som gikk videre, så sjekket med en av lederene på Seleksjonsenteret når jeg var der.

 

Kan gå systematisk gjennom seleksjonsprosessen

 

Først er det søknad, var ca 600 søkere i år.

 

Var rundt 400 som ble innvitert til Fase 1, de teoretiske prøvene.

 

Her gikk ca 50 % videre, så 200 ble innvitert til Fase 2 på Rygge.

 

Ikke alle møtte opp, rundt 150 som faktisk stilte, var spesielt jenter som ikke møtte opp.

 

Først er det fysiske tester, kravene står på www.mil.no, og er helt overkommelige. Du bør helst gjøre det ok, kan til sammenligning vise mine resultater, 12.12 på 3000, 7 HU, 23 PU og 26 SU. Ikke superman altså. MEN, det skal sies at dette var resultat de tok opp på intervju med flyger og psykolog, og de var kritiske til resultatene.

 

Få ryker på det fysiske, da du er videre resten av opptaket med ståkarakter.

 

Ellers følger tester på datamaskin, hvor mye rart testes. Lite du kan forberede deg på der, men Flight Simulator vil være en fordel å ha prøvd. Det meste er medfødte egenskaper.

 

Her ryker flesteparten, rundt 60 %

 

Så følger DMT, vil ikke si noe om den, det går ann å finne info på internett, ville ikke anbefale det. Vil antegeligvis ødelegge mer enn det hjelper.

 

Rundt 20 % ryker her.

 

Så følger Intervju med psykolog og flyger, dette er en av de virkelig avgjørende tingene. Du vil ikke ryke her, men det har mye å si på uttakskommisjonen.

 

Etterhvert følger mange medisinske tester. Først basic øyelege, røntgen av ryggsøyle og nakken, tannlege, hjernerytmeundersøkelse før man drar til Flymedisinsk Institutt. På FMI tester de mye rart, og de sjekker det meste. Kan nevne ting som løpe på mølle med elektroder over hele kroppen og luftslange i munnen, helt til du ikke greier mer, samt ett trykkammer hvor de "kjører" deg opp til 10 000 fot.

 

Alt i alt ryker vel kanskje 20 % av resterende på det medisinske, med det er svært varierende.

 

Til slutt er det uttakskommisjon, hvor de ser på helhetsinntrykket over alle testene, og har en siste 15 min med deg hvor de spør om ting de lurer på. Du kan få tre mulige tilbakemeldinger. En, du er videre, to, de er ussikre på motivasjon eller lignende, kom tilbake og ta intervju med flyger og psykolog om 2 år, og 3, beklager, du kommer ikke inn på flyskolen.

 

Det er viktig å påpeke at de plukker ut etter prinsippet om negativ seleksjon, alle som passerer minstekravene er videre, ingenting å si hvor mange som er videre, så fremt de passerer kravene. Som de selv sa, di vil at flest mulig skal komme seg videre.

 

Om PPL, jeg tror det vil gi deg en fordel rent praktisk, men de vil bedømme resultatene dine på tester, ikke bakgrunnen din.

 

Ble en lang tekst det her, håper den fylte inn noen hull, og hvis det er noe mer du/andre lurer på fra seleksjonsprosessen, så skal jeg prøve å svare etter beste evne.

 

 

I tillegg...

 

Uttaksflygingen på Bardufoss fjerner skjelden mindre enn 50% av resterende kandidater. Forholdet mellom søkere og flygere blir med årets eksempel på ca 10+ av 600 søkere, eller 1,7%.

 

Kan du si noe om dine meninger knyttet til hva som skilte de som kom gjennom fra de som ikke klarte seg og hvilken holdning møtte du f.eks. med til opptaket og hvordan endret denne seg underveis?

Lenke til kommentar
Uttaksflygingen på Bardufoss fjerner skjelden mindre enn 50% av resterende kandidater. Forholdet mellom søkere og flygere blir med årets eksempel på ca 10+ av 600 søkere, eller 1,7%.

 

Kan du si noe om dine meninger knyttet til hva som skilte de som kom gjennom fra de som ikke klarte seg og hvilken holdning møtte du f.eks. med til opptaket og hvordan endret denne seg underveis?

 

Jeg kan egentlig bare uttale meg om mitt kull, som var det første kullet i Juniopptaket, hvor vi var 34 stk. Det jeg la merke til på datatestene var at de mange som trodde det gikk dårlig, gikk videre, og visa versa. Personlig trodde jeg at jeg skulle ryke der, hadde to tester som gikk dårlig. Var nesten umulig å forutse på holdningene til forskjellige og faktiske resultater på datatestene. Flere som var selvsikre på egne resultater, som ikke gikk videre.

 

På uttakskommisjonen var vi igjen 10 stk, hvor 6 ble tatt ut. Alle som ikke gikk videre fra uttakskommisjonen var grunnet intervju med psykolog og flyger. Her gikk det mye på motivasjon, eller det var i hvertfall svaret de hadde fått fra panelet. Vet hvertfall at to stykker fikk tilbud om å komme tilbake om to år og ta intervjuet på nytt.

 

Selv har flyskolen alltid vært en drøm for meg, men jeg har alltid vært klar over hvor trangt nåløyet faktisk er. Helt fra starten av har jeg prøvd å ha et realistisk syn på det, og har tatt hvert skritt videre som en bonus. Noen mener det er feil holdning, og at man ikke satser nok da, men det har aldri hindret meg i å yte 100 % uansett. Men skal inrømme at utover opptaket, da tenkte jeg ikke skit på nåløyet lenger, når jeg først var kommet forbi alle testene flesteparten røk på, da skulle jeg faen meg ikke ryke der. Virket som alle tenkte det når vi siste 10 satt i venterommet og ventet på å bli ropt inn til uttakskommisjonen for siste spørrerunde og endelig svar. Satt 10 jævlig nervøse gutter der da :p

 

Men en ting som virket som en grei fellesfaktor for de seks, var at alle visste en god del om flyutdanningen. Jeg var selv på siden her og leste en del før jeg dro, og virket som de andre også hadde det. Det var viktig for panelt at du visste hva du gikk til.

 

Var vel sånn halvveis utfyllende svar, håper det hjalp noe.

Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...
  • 4 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...