Gå til innhold

Hjelp med excel-variabler.

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Trenger litt hjelp med excel. Jeg vil at hvis det står noe i en rute a så skal rute b hente en verdi fra rute c.

Greia er at den skal hente det på flere forskjellige "variabler" altså den skal hente verdier når det f.eks. står "Alle", "-S", "-T", og "-U". Også når det står S+M, eller T+M. S, M, T, U er forbokstaver i navn, og viser hvem som er med.

Bare si ifra hvis det er for dårlig forklart. :)

Endret av hernil
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Trenger litt hjelp med excel. Jeg vil at hvis det står noe i en rute a så skal rute b hente en verdi fra rute c.

Greia er at den skal hente det på flere forskjellige "variabler" altså den skal hente verdier når det f.eks. står "Alle", "-S", "-T", og "-U". Også når det står S+M, eller T+M. S, M, T, U er forbokstaver i navn, og viser hvem som er med.

Bare si ifra hvis det er for dårlig forklart. :)

=IF(ISBLANK(A2);"";C2)

Siste avsnittet forstod jeg ingenting av

Skrevet

Takk for svar! :)

Det jeg mener med andre avsnitt er følgende:

Jeg har personer med forbokstavene (la oss gjøre det enkelt) D, E, F og G.

Rute B skal bare hente verdi fra rute C hvis (f.eks.) person E er "nevnt" i rute A (forskjellige muligheter: Alle (alle personene), -D (alle unntatt person D), E+G (person E og G) osv.). For eksempel, Rute A sier -F (alle unntatt person F) og rute B henter verdien (f.eks. 5) fra rute C. Greia er som sagt at rute B må hente ut verdier på flere forskjellige "scenarioer", altså en slags "or" funksjon. Er det mulig?

Skrevet
Takk for svar! :)

Det jeg mener med andre avsnitt er følgende:

Jeg har personer med forbokstavene (la oss gjøre det enkelt) D, E, F og G.

Rute B skal bare hente verdi fra rute C hvis (f.eks.) person E er "nevnt" i rute A (forskjellige muligheter: Alle (alle personene), -D (alle unntatt person D), E+G (person E og G) osv.). For eksempel, Rute A sier -F (alle unntatt person F) og rute B henter verdien (f.eks. 5) fra rute C. Greia er som sagt at rute B må hente ut verdier på flere forskjellige "scenarioer", altså en slags "or" funksjon. Er det mulig?

Ja, IF funksjonen kan brukes til dette.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...