Gå til innhold

TEST: IBM Deskstar 180GXP


Anbefalte innlegg

Bare en liten bemerkning til testen. Det ser ikke ut til at det er benyttet en kontroller som stoetter Tagged Command Queuing. Tror faktisk det bare finnes en paa markedet som gjoer det foerloepig da. Leste en test hvor de testa med og uten Tagged Command Queuing. Ytelsen paa random lesing av smaa filer oekte med 15% naar de enabla Tagged Command Queuing.. Har testen i et blad et annet sted. Kan komme tilbake med mer info senere.. Men uansett saa tror jeg dette er en veldig bra disk aa ha i en server hjemme, eller som os disk.... Det mener da jeg ihvertfall:D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel. Jeg har et uendelig dårlig forhold til IBM disker i lang tid fremover. Jeg mistet 80GB (doc's og filmscanner bilder..) så jeg har jobb i lang tid fremover.

 

2*40GB raid0 = høy ytelse, høy risiko og brennvarme disker.... som varmer hele kab. opp mange grader..

 

Torxx :evil::grumpy::(:shrug: :x

Lenke til kommentar

Hmm...

 

Isteden for at HW.no bare sier at disken blir dyrisk varm, saa hadde det vert kjempe fint hvis dere kunne ha postet temperaturer isteden for.

 

Det sier saa veldig mye hvis man sier at en HD er utrolig rask, men hvor er tallene?

 

Naa husker jeg ikke hvem som hadde HD test av Maxtor disken her for noen dager siden, men hvis man bruker "haandspaalegelse" testen for aa se hvor varm en disk er, saa kan jo det foles forskjellig, saa igjen en temperatur avlesning med tall hadde jeg satt veldig pris paa.

 

Thanks in advanced.

 

Frankie

Singapore

Lenke til kommentar

Jeg har selv en 120GXP 80GB disk (som rocker verden), og en 'Cuda 80GB. Før idag var jeg hos en kamerat med diskene (montert i LianLi HD holderen <- Genial). Han har en 60GB Maxtor disk og en 80BB WD.

 

Jeg kjøpte for en tid siden en HD kjøler fra microplex (sølv med 2x50mm vifter) for en billig penge. Denne har jeg montert på IBM disken, og før idag var da alle disse fire konkurentene koblet sammen til samme maskin.

Etter en halv time var Maxtor og WD diskene så varme at du ikke kunne holde fingeren på den i mer enn et par sec. (70-80* ?) IBM disken (uten strøm på kjøleren) var på en behagelig 50-60*, og 'Cudaen var 35-45*.

MEN... når du setter på viftene på IBM disken synker tempen skummelt mye. Selv om den stresses maks ligger den på kansje 30*. Dette er da nesten 30* grader kaldere enn den kjører orginalt, og det merkes på flere måter. Disken blir merkbart tregere (30MB/s vs 10MB/s kopiering), den lager også mye mer lyd når den arbeider, og den lager også noen veldig skummle skrapelyder ca 1 gang i minuttet.

 

Poenget med å skrive dette er å få frem at dersom dere kjøper kjøling til HD, så pass på at disken ikke blir for kald. Jeg skal sette viftene på 7/5 volt, og håper at det gjør den brukbar.

Lenke til kommentar

Hva er det for no b*llshit om IBM? de hadde en dårlig serie, jeg har ett eksemplar av GXP60 serien, den som overtok etter GXP75, som har blitt utsatt for mye rart og blitt både voldtatt og mista i gulvet og det meste, som fortsatt virker som ny. Blir bare for patetisk og dømme IBM på grunn av den ene dårlige serien deres.

Jeg hadde selv en

80GB 120GXP og den røyk etter 5måneders bruk i kabinett uten noen uhell i gulvet eller noe.

Kan ikke si at jeg var noe særlig fornøyd og kan ikke se at de har klart å utbedre feilene.

 

Kommer nokk til å holde meg unna ibm ei stund ja

Lenke til kommentar
Hmm...

 

Isteden for at HW.no bare sier at disken blir dyrisk varm, saa hadde det vert kjempe fint hvis dere kunne ha postet temperaturer isteden for.

 

Det sier saa veldig mye hvis man sier at en HD er utrolig rask, men hvor er tallene?

 

Naa husker jeg ikke hvem som hadde HD test av Maxtor disken her for noen dager siden, men hvis man bruker "haandspaalegelse" testen for aa se hvor varm en disk er, saa kan jo det foles forskjellig, saa igjen en temperatur avlesning med tall hadde jeg satt veldig pris paa.

 

Vi er fullstendig klar over mangelen. Termometer har ankommet og vil bli brukt på fremtidige tester.

Lenke til kommentar
Hmm...

 

Isteden for at HW.no bare sier at disken blir dyrisk varm, saa hadde det vert kjempe fint hvis dere kunne ha postet temperaturer isteden for.

 

Det sier saa veldig mye hvis man sier at en HD er utrolig rask, men hvor er tallene?

 

Naa husker jeg ikke hvem som hadde HD test av Maxtor disken her for noen dager siden, men hvis man bruker "haandspaalegelse" testen for aa se hvor varm en disk er, saa kan jo det foles forskjellig, saa igjen en temperatur avlesning med tall hadde jeg satt veldig pris paa.

 

Vi er fullstendig klar over mangelen. Termometer har ankommet og vil bli brukt på fremtidige tester.

 

Det hores kjempe bra ut.

For meg som er i innkjops perioden naa, saa er det utrolig viktig med alle tallene paa bordet. JEg kjorer selv en Shuttle XPC, som det gaar frem i sigen min. JEg er en stor fan av aa ha en lydlos losning, ihvertfall saa lite lyd som mulig, jo mer varme jo mer lyd (viftene setter opp farten).

 

Hvis det er mulig for dere aa komme tilbake med en update eventuelt temp. avlesning av disse to diskene saa er det jo helt toppers :)

 

Frankie

Singapore

Lenke til kommentar
Hvis det er mulig for dere aa komme tilbake med en update eventuelt temp. avlesning av disse to diskene  saa er det jo helt toppers :)

 

Det kan nok bli noe vanskelig siden diskene er demontert og pakket klar for tilbakesendelse. Du kan ta en titt på Storagereview sine sider, men husk at disse tempraturene som de opererer med ikke representerer tempraturen til harddisken, men forskjellen mellom romtempratur og toppen av harddisken.

Lenke til kommentar
Det kan nok bli noe vanskelig siden diskene er demontert og pakket klar for tilbakesendelse. Du kan ta en titt på Storagereview sine sider, men husk at disse tempraturene som de opererer med ikke representerer tempraturen til harddisken, men forskjellen mellom romtempratur og toppen av harddisken.

 

Takker saa meget for forslaget.

Men det er ihvertfall godt at HW.no vil i fremtiden oppgi temperaturen i tall og ikke bare i haandspaleggelse metoden :)

 

Frankie

Singapore

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...