Gå til innhold

En tråd for oss som elsker sushi.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Trenger tips til hvor man bør spise sushi i Trondheim! Vi har da fått så mange sushi-restauranter nå, har vi ikke? Har prøvd Bryggen og Sushi Bar, fornøyd med begge to! :)

Det ligger en bra en i gågata. Kyoto heter den hvis jeg ikke husker feil.

Endret av thrice
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Melder meg inn her jeg. Jeg har nettopp blitt en fullverdig sushi-elsker, og mat som kebab og pizza begynner å virke kjedelig i forhold. :p Jeg har prøvd et par sushirestauranter rundt om i Oslo, og sushi er like godt på alle stedene jeg har prøvd.

 

Men er det noen her som lager sushi regelmessig hjemme? Er det vanskelig å lære seg? Jeg så et par youtubevideoer, noe som gjorde at jeg fikk lyst til å prøve en gang.

Lenke til kommentar

Helsefarleg sushi i Oslo

Etter eit nytt tilsynsraid får sushi-restaurantane i Bergen ros, men skjenn eller kroken på døra i Oslo. Uskolerte sushi-kokkar utgjer ein helsefare, meiner Mattilsynet.
http://www.nrk.no/nyheter/norge/1.7775411Pass på hvor dere spiser...

 

Når jeg kjøper sushi, går jeg alltid til rene sushibarer, hvor de lager maten rett foran øynene dine. Da kan du selv se om fisken har frostskader etc før du bestiller.

Lenke til kommentar

Har smakt sushi en gang før og det var helt ok, ønsker å prøve det igjen. Ligger en sushi-sjappe like i nærheten av hvor jeg bor, har sett folk kjøpe takeaway der.

 

Når man kjøper, er der ferdig "pakker", eller må man stå å si hva man skal ha? Jeg har null peiling på sushinavn. Liker alt av fisk, men liker ikke krabbe,reke og scampi. Noen som kan anbefale meg noen "safe" sushityper?

Lenke til kommentar

Vel, omtrent alle butikker har de fleste ingrediensene. Ved tacohylla er det ofte en hylle med nudler, ris og kokosmelk ( you get the idea). Der bruker det å stå sushiris, sjøgress, sånn bambusrullematte (for maki), wasabi og soyasaus. Fisken heter Salmalaks og finnes i allefall på Rimi/Ica, noen ganger på Rema og Obs. Så har jeg alltid vårløk, avocado og agurk inni. Det er kjempegodt.

 

Noen ganger har jeg en stripe med chilli aioli inni, bare for ekstra smak. Da tar jeg en stavmikser + 2 eggeplommer og kjører det med rennende rapsolje (liten stråle, slik at det blir majones. Deretter har jeg oppi hvitløk og chilli. Smaker helt herlig!

 

Når jeg lager Nigiri bruker jeg denne teknikken på risen:

 

http://www.youtube.com/watch?v=MXcIZ4aRHBU&feature=related

 

Etter jeg har rullet den 5 ganger, eller mer, så tar jeg hendene i kaldt vann og presser klumpen slik at fiskefiléten legger seg fint oppå.

Endret av Nymph
  • Liker 1
Lenke til kommentar

noen som vet hvor i bergen man kan kjøpe slike små pakker med sushi? slike 12 pakkninger.

gjerne med spisepinner.

 

Hvis du holder deg unna ræva-butikkene, har de det i alle supermarkeder :p

 

Meny, Ultra, Mega og Deli de Luca har alltid sushi, med mindre du bor på landet eller i småbyer.

 

Dog vil jeg si at supermarkedsushien ikke er i nærheten av å være kvalitetssushi. Du får mye bedre andre steder.

Lenke til kommentar

Har aldri smakt sushi før, men har tenkt til å prøve i løpet av uken. Og jeg sitter her med en Sushi-meny, men jeg vet ikke om jeg skjønner hvordan dette fungerer:P

 

Det står som overskrift "Maki (6 biter)", og på listen under står det forskjellig type fisk m/tilbehør.

 

F.eks

Scampi og avokado (63,-)

 

Er det 63 kroner per bit, eller 63 kroner for 6 biter?

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

Hei! Kjøpte meg sashimi laks på butikken forleden dag, og tenkte å lage meg noe snæx idag. Har noen her forslag til tilbehør jeg kan lage sammen? Da snakker jeg ikke om wasabi eller denslags. Har spist en del sushi, og liker å bare spise sashimibiter, men kunne godt tenke meg å ha noe i tillegg, en salat, enkel dressing eller noe slikt. Har fra før avokado, agurk og noe ruccula men føler jeg mangler noe. Forslag?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...