Gå til innhold

En tråd for oss som elsker sushi.


Anbefalte innlegg

leonhard-pfeifer-sushi-tray.jpg

 

Hva er sushi?

Sushi er fra Japan, og er en rett bestående av ris, rå fisk og grønnsaker. Til sushi bruker man ofte tilbehør som wasabi, soyaolje, advokado og ingefær. Det finnes flere typer sushi, og alle typene kommer i mange varianter. Alt etter hva man liker og vil ha. Krabbe, scampi, laks, tunfisk, kveite og ål er bare noen av fisketypene som blir brukt.

 

Tilbehør:

Soyasaus:

Ofte brukt til å dyppe biter i, men er opprinnelig til å ha på fisken (altså, ikke risen som mange i norge gjør) og i små doser. Dette for å ikke overdøve fiskesmaken.

Wasabi:

Grønn guffe som ofte er veldig, veldig sterk. Brukes til å spice opp maten.

Gari:

I følge skikk skal man spise gari etter et sushimåltid. Dette er tynne skiver med ingefær som rensker opp munnen og skal drepe fiskeånden.

Ocha:

Japansk, grønn te som blir servert med maten.

Chopsticks:

Pinner til å spise maten med.

 

4 typer sushi

(Finnes fler, men jeg orker ikke skrive om alle.)

 

Kort om maki:

Dette er sushi som er rullet, ofte ved hjelp av en matte i bambus kalt makisu som stort sett inneholder kokt ris. Veldig ofte er det et lag ytterst, eller mellom risen og fisken som kalles nori (tynt lag med sjøgress og alger), men andre bruker agurk, salat, tofu sesamfrø o.l. Noen bruker til og med et tynt lag med stekt egg.

En rull er delt i seks eller åtte biter.

shrimp-maki-ck-320342-l.jpg

 

Kort om oshi:

Det som er spesielt med oshi, er at bitene er svært kompakte. De blir presset hardt og har en rektangulær fasong i fingermat-størrelse. De inneholder ingredienser som fisk, ris, nori, grønt og frukt.

fo_oshi.jpg

 

Kort om nigiri:

Dette er kanskje den mest "kjente" form for sushi og blir ofte servert i par-vis. Nederst er det en terning med ris som blir formet og presset for hånd. Over blir fisken lagt, og noen ganger er det et tynt lag med wasabi i mellom risen og fisken.

Noen kokker bruker en tynn strip med nori for å feste lagene sammen.

tuna-nigiri-ck-320346-l.jpg

 

Kort om chirashi:

En litt større rett enn de nevnt ovenfor. Veldig vanlig i japanske hjem fordi det er mettende og lett å lage.

En spisebolle blir fylt med ris (hvit, brun eller sort). Så blir fisk og grønnsaker blandet inn, før man heller en skvett med soya over. Skal spises med hendene, da pinner er vanskelig å bruke i denne retten.

tb_mikaku_chirashi.JPG

 

___________________________________

 

Hva er din favorittsushi? Hvor har dem best sushi?

Hva liker du/hva liker du ikke?

 

Kjør diskusjon!

Endret av Aidskake
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fin post!

 

Jeg var i fjor høst på en av de fineste sushi-resturantene i Oslo sentrum i anledningen trontalen, og dette smakte helt himmelsk! Jeg liker nok best store maki med gjerne laks og squash! ;)

 

Jeg må bare få si hvor stor forskjellen på kiosk-sushi og skikkelig sushi er! :)

Lenke til kommentar

Eg brukar å blande ut i soya'en.......for meg vert det litt voldsomt å ha det direkte på biten i og med det drep litt av fiskesmaken synest eg.

Har nokon prøvd det sushisettet som er å få kjøpt på Mega?

Det er vel å banne i kirka, men det hadde vore morosamt å prøvd.

Lenke til kommentar

Når jeg spiste Nigri sushi i japan var det ofte wasabi mellom fisken og risen. Og jeg pleier å blande wasabien medl litt soyasaus, og deretter dyppe fisken i det.

 

Trådstarter kan jo få litt flere typer av sushi;

 

Temaki og Urumaki :)

 

Softshell Crab Maki er veldig god og smaker ikke så mye "fisk" for de som ikke liker råe ting eller fiskesmaken.

 

Hamachi syns jeg er veldig godt.

 

Otoro Nigri spiste jeg i Japan... (ca 100 kr per bit) , men det var en opplevelse i seg selv :) Beste sushien jeg har smakt noen gang.

 

Anago, Uni, Hotatgai er også sushi jeg liker å bestille.

 

Om jeg ikke tar feil så leveres Deli luca og smart club sushi fra samme sted, og de smaker ikke noe godt. Og jeg tviler på at den fra Mega er noe bedre.

 

Det er ikke så rart, fisken er ikke fersk, men enda er det med risen som har stått kjøleskap en stund. Jeg har blitt fristet til å prøve en gang, og det var også den siste gangen.

Lenke til kommentar

Foretrekker sashimi, fordi fisken serveres i rene stykker uten ris, tang og annet tøv. Risen serveres ved siden av, og det hender det følger med noe grønt. På den måten velger jeg selv hvor mye ris jeg vil ha, og jeg kan spise den separat fra fisken.

 

Kan styre meg for rogn av ulik opprinnelse, dog.

 

mmmm...sashimi....sikle....

Lenke til kommentar
Om jeg ikke tar feil så leveres Deli luca og smart club sushi fra samme sted, og de smaker ikke noe godt. Og jeg tviler på at den fra Mega er noe bedre.

Hallo'

Jeg har spist den fra Smart Club noen ganger. Det er ikke det helt store, men det er bedre enn pølse fra bensinstasjonen! Det jeg synes er det dårligste med Smart Club-sushi er risen. Den smaker ingenting av det deilige sursøte som min hjemmelagede sushi-ris smaker av.

 

Det er nå min mening.

 

Tobias

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Noen som har spist hos Sushi House i Maridalsveien? En kamerat anbefalt meg stedet forleden. Sjekket ut menyen dems nå, og de har svært gode priser. Men forferdelig mye av fisken i makien dems er fritert. =/

 

Anyways - dette høres bra ut:

Sushi Family 20 biter, 179,-

12 sushi ( 5 laks, 1 kveite, 3 smørfisk, 1 tuna, 1 kamskjell og 1 scampi) og 8 biter maki av laks og purreløk

 

Yum! Vi burde dra ut for sushi en dag.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...