Gå til innhold

Stabilitet og alle fire (4) RAM-sokler fylt opp


polsen

Anbefalte innlegg

Jeg tror dette emnet kan fortjene en egen tråd.

 

Saken er at jeg har tenkt å kjøpe meg nytt HK, CPU og RAM. Og for en *jungel* av valg det er der ute! Uansett er saken at jeg ønsker 8 GB ram, som betyr 4x2 GB. Nå har det seg slik at jeg ser ved omfattende googling, samt lesing av diverse forumgrupper rundt om, pluss også samtale med personer med førstehåndskunnskap, at dette kan by på mer problemer enn man skulle tro.

 

Jeg vet ikke hvorfor det er slik, men det virker som om endel hovedkort rett og slett ikke helt takler fire fylte sokler, med det resultat at systemet blir så "flaky" at det ikke kan brukes. Folk prøver to og to brikker, i ulike sokler om gangen, og alt funker i alle kombinasjoner. Men sett inn alle fire brikkene på en gang, og trøbbelet starter.

 

Så, er det noen som har egen erfaring med et bra HK hvor dette funker som det skal?

 

Jeg er på jakt etter et HK for Intel quad-core cpu'er og DDR2-ram, f.eks. Asus P5E, eller Abit IX38-QuadGT. (Asus-kortet er forøvrig et av de jeg ser folk har slike problemer med som beskrevet over.) Noen hundrelapper fra eller til spiller ingen rolle - jeg vil bare at ting skal funke, og være *dønn stabilt*!

 

P.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mitt hovedkort har ingen problemer med 4 fylte sokler. Det er kortet fra signaturen, DETTE.

 

Riktignok klarer det ikke å kjøre full hastighet ved alle sokler i bruk, det kjører bare med 667MHz.

 

Først hadde jeg 4GB med Geil RAM i alle soklene, og nå bruker jeg altså 8GB Mushkin, også det helt uten problemer.

 

Nizzen sitt brikkesett er nok bedre enn det jeg har, og er vel å foretrekke i dag ved kjøp av nytt hovedkort.

Lenke til kommentar

4 fulle sokkler på mitt IX38 og ingen problemer.

I tillegg kan jeg si at jeg har en fy fy kombinasjon også.

 

2x 1Gb Crucial BallistiX PC 6400 brikker @ 960 MHz.

2x 2Gb Mushkin Redline PC 8000 på samme hastighet som Crucial brikkene, riktignok har jeg satte samme timings på hele gjengen men uansett, det der er en mix som jeg tviler på at enkelte hovedkort ville ha likt.

ABIT sitt IX38 viser ingen problemer enda, verken i 64Bit eller 32Bit OS.

Lenke til kommentar
4 fulle sokkler på mitt IX38 og ingen problemer.

I tillegg kan jeg si at jeg har en fy fy kombinasjon også.

 

2x 1Gb Crucial BallistiX PC 6400 brikker @ 960 MHz.

2x 2Gb Mushkin Redline PC 8000 på samme hastighet som Crucial brikkene, riktignok har jeg satte samme timings på hele gjengen men uansett, det der er en mix som jeg tviler på at enkelte hovedkort ville ha likt.

ABIT sitt IX38 viser ingen problemer enda, verken i 64Bit eller 32Bit OS.

 

Glimrende... Nok et kryss utenfor dette alternativet... Bare disse q9450'ene kunne se å komme snart, nå da... :)

 

P.

Lenke til kommentar

Ok, da klarte jeg ikke å holde meg lenger, og bestilte Abit'en + 4 stk 2GB OCZ DDR2-brikker... Og siden jeg ikke orker vente på de akk-så-sene q9450'ene, bestilte jeg billigste sort Celeron for å komme i gang med å installere software'n og slikt... Så får heller q9450'en komme om noen uker... :)

Endret av polsen
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Ok, da klarte jeg ikke å holde meg lenger, og bestilte Abit'en + 4 stk 2GB OCZ DDR2-brikker... Og siden jeg ikke orker vente på de akk-så-sene q9450'ene, bestilte jeg billigste sort Celeron for å komme i gang med å installere software'n og slikt... Så får heller q9450'en komme om noen uker... :)

 

Bare for å få med konklusjonen... Denne hardwaren (inkl. q9450, men foreløpig ikke overklokket) samt med et passivt kjølet GeForce 8600GT, ser ut til å funke dønn stabilt.

 

(Idle cpu-temp og cpu-vifte ser ut til å ligge på 35-38 grader, og rundt 1000 rpm, litt variasjon etter romtemperatur og været generelt! Med fire matlab-sesjoner som tallknuser samtidig har jeg sett temp'en gått opp i 58 grader.)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...