Gå til innhold

Bygge pc med linuxvennlige komponenter!


Anbefalte innlegg

Har selv satt sammen et AMD 780G system. Alt ser ut til å fungere som det skal.
Utdyp, her er det en del ting som ikke er helt på G. Bruker du 32-bit? Hvilken skjermkortdriver?
Jeg bruker 64-bit og fglrx 8.3 (installert via System->Administration->Hardware Drivers).

 

Hverken fglrx eller radeonhd har støtte for xvideo eller overlays. Dermed er ikke fullskjerm video særlig aktuelt. (PS! Fungerer fint å bruke Compiz til å skalere opp Super+Rulle på musehjulet).

 

Ikke opplevd noen artifacts.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Da ser vi ut til å ha samme oppsett. Jeg fikk til fullskjermvideo (1920x1200) med å legge inn en del ekstra i xorg.conf. Rimelig essensielt for meg siden jeg bruker VLC til TV på den maskinen. Kaffeine og Amarok krasjer umiddelbart når jeg starter dem. Artifaktene jeg snakket om er at det bli hvit bakgrunn, eks. med Ctrl+Alt+PilNed og rotate cube aktivert så blir alle desktopene hvite. Tilsvarende med Alt+Tab blir vinduene hvite, og det rundt hvitt. Jeg har innimellom problemer med å slå av maskinen, og å logge av.

Lenke til kommentar

Poster du xorg.conf ( hvis du får til fullskjermvideo i 1920x1200 ) ?

 

fglrx støtter tydeligvis ikke mipmaps enda. Slår du av det i CompizConfig-Settings-Manager så ser alt bra ut også i application switcher og rotate cube.

 

edit: Ikke hatt problemer med å slå den av eller på enda.

 

Lander forøvrig temmelig nøyaktig 1900 fps i glxgears med 780G og X2 5400+ ([email protected]) og DDR2 800 CL5.

Endret av HavarN
Lenke til kommentar

Her er'n:

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor

Section "Screen"

Identifier "Default Screen"

Monitor "Configured Monitor"

Device "Configured Video Device"

Defaultdepth 24

EndSection

 

Section "Device"

Identifier "Configured Video Device"

Driver "fglrx"

Option "VideoOverlay" "on"

Option "OpenGLOverlay" "off"

Option "Textured2D" "on"

Option "TexturedXrender" "on"

Option "UseFastTLS" "1"

Option "VideoOverlay" "off"

Option "OpenGLOverlay" "off"

Option "TexturedVideo" "on"

Option "TexturedVideoSync" "on"

EndSection

 

Section "InputDevice"

Identifier "Generic Keyboard"

Driver "kbd"

Option "XkbRules" "xorg"

Option "XkbModel" "pc105"

Option "XkbLayout" "no"

EndSection

 

Section "InputDevice"

Identifier "Configured Mouse"

Driver "mouse"

Option "CorePointer"

EndSection

 

Section "ServerLayout"

Identifier "Default Layout"

screen "Default Screen"

EndSection

 

Section "Module"

Load "glx"

EndSection

 

Section "Monitor"

Identifier "Configured Monitor"

EndSection

 

Section "DRI"

Mode 0666

EndSection

 

 

Section "Extensions"

Option "Composite" "Enable"

Option "XVideo" "Enable"

Option "RENDER" "1"

Option "DAMAGE" "Enable"

EndSection

Jeg får faktisk ca. 3500 fps i glxgears. Nå har jeg en Phenom black edition, men skulle ikke tro det ville utgjøre så mye på OpenGL ytelse. Mulig HT3 har noe å si, gir litt mer minnesprut til grafikken visstnok. Jeg har to Corsair 800MHz 4-4-4-12 2x2GB, benker drøyt 10GB/s båndbredde med flertrådet stream, ganske nøyaktig det dobbelte av hva jeg fikk med forrige oppsett (Opteron 165 med 2x512MB Crucial Ballistix 400MHz 2-2-2-5 minne).

 

Forøvrig funket mplayer fint i fullskjerm før endringen i xorg.conf, men altså ikke VLC.

Endret av Del
Lenke til kommentar

En oppdatering. Jeg har falt for samme feil som jeg ofte kritiserer andre for, nemlig å rett fingeren på feil plass. Jeg fant ut at en av minnebrikkene på mitt oppsett var råtten, og den ser ut til å ha skylda for det meste av problemene jeg har sett (krasj av KDE programmer, problemer med å slå av maskinen eller logge ut). Ny installasjon i går kveld med kun en minnebrikke ser så langt meget lovende ut, og alt gikk mye mer smooth denne gangen.

 

Tenker å installere nyeste Catalyst 8.5 i kveld for å se om den fikser fullskjerm video i VLC/Kaffeine uten noen endring i xorg.conf.

Lenke til kommentar
En oppdatering. Jeg har falt for samme feil som jeg ofte kritiserer andre for, nemlig å rett fingeren på feil plass. Jeg fant ut at en av minnebrikkene på mitt oppsett var råtten, og den ser ut til å ha skylda for det meste av problemene jeg har sett (krasj av KDE programmer, problemer med å slå av maskinen eller logge ut). Ny installasjon i går kveld med kun en minnebrikke ser så langt meget lovende ut, og alt gikk mye mer smooth denne gangen.

 

Tenker å installere nyeste Catalyst 8.5 i kveld for å se om den fikser fullskjerm video i VLC/Kaffeine uten noen endring i xorg.conf.

brukte du memtest86 når du fant ut at minnet var gåent? Hvor lenge gikk testen før du fant feil?

Lenke til kommentar
Skulle bare mangle om det nye ATI-skjermkortet slo mitt i glxgears-fps. Jeg skulle no ha trodd at du ville fått bedre ytelse enn som så... Vet ikke hva fps`en ligger på de nyeste nVidia kortene jeg... noen som har peiling?
Det er snakk om en integrert grafikk-løsning på et hovedkort i prisområdet 500-700 kr. Radeon HD 3870 klarer nok mye mye mer. Mitt GF8800 GT havner på ca 20.000 fps i glxgears.
Lenke til kommentar
Skulle bare mangle om det nye ATI-skjermkortet slo mitt i glxgears-fps. Jeg skulle no ha trodd at du ville fått bedre ytelse enn som så... Vet ikke hva fps`en ligger på de nyeste nVidia kortene jeg... noen som har peiling?
Furten eller :tease: , har en laptop med 2GHz c2d og nvidia 7900GS, og den fikk knappe 10.000 fps, mens min 780G da fikk faktisk 3600 fps før jeg dro ut ene minnebrikken, og nå får jeg nesten knpaa 2900 fps.
brukte du memtest86 når du fant ut at minnet var gåent? Hvor lenge gikk testen før du fant feil?
Jepp, og feilene kom opp som perler på en snor umiddelbart.

 

Fått testet litt mer nå, og KDE4 kjører som smør, alle KDE apps faktisk. Avlogging og avslåing går som det skal. Jeg mangler fortsatt litt på det grafiske, men ikke noe annet enn eyecandy og fullskjermvideo (ut-av-boksen, fullskjerm video fikses med xorg.conf, og skal gjerne se resten fikses med catalysoppgradering). Maskinen har problemer med å dra Quake4 smooth, selv når jeg setter grafikk og oppløsning lavt (testet med begge minnebrikker), så alt er ikke rosenrødt, men det er enormt mye bedre enn noe integrert grafikk tidligere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...