Gå til innhold

Bygge pc med linuxvennlige komponenter!


Anbefalte innlegg

Har blitt bitt av linuxbasillen nå føler jeg, og mens jeg sitter her og prøver og løse alle problemene som dukker opp så lurer jeg på om jeg skal bygge meg en pc som er tilrettelagt for at ubuntuen skal trives best mulig :D

 

Hvilke komponenter ville dere valgt hvis dere skulle bygget en ren Linux pc. Gi helst en begrunnelse til hvorfor du velger akkurat de komponentene.

 

Den skal ikke være et spillmonstrum, men skal kunne spille HD filmer glatt og ellers være kjapp.

 

Komponenter:

 

*Hovedkort

*CPU, intel eller amd?

*Ram - er vel muligens ett fett men vi tar det med

*Skjermkort

*lydkort - hvis ikke det er et bra internt i hk(hvis det finnes)

*fordel med flere fysiske harddisker?

Endret av .::BaNdiT::.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mest mulig Intel :)

 

Brikkesett med *35 har jeg gode erfaringer med, CPU såklart fra Intel, Core2 Duo/Quad. Hvis du ikke bruker mye 3D ville jeg ha gått for Intel der også, ellers gå for nVIDIA (er uansett bare å kjøpe til ved en senere anledning). Lydkortet som følger med hovedkortet er vanligvis mer en bra nok, hvis ikke sjekk ut de nye lydkortene fra Asus.

 

Hvorfor Intel? Det bare fungererer, ingen driver problematikk osv, og jeg mener maskinvaren er av bedre kvalitet.

Lenke til kommentar
Mest mulig Intel :)

 

Brikkesett med *35 har jeg gode erfaringer med, CPU såklart fra Intel, Core2 Duo/Quad. Hvis du ikke bruker mye 3D ville jeg ha gått for Intel der også, ellers gå for nVIDIA (er uansett bare å kjøpe til ved en senere anledning). Lydkortet som følger med hovedkortet er vanligvis mer en bra nok, hvis ikke sjekk ut de nye lydkortene fra Asus.

 

Hvorfor Intel? Det bare fungererer, ingen driver problematikk osv, og jeg mener maskinvaren er av bedre kvalitet.

Det jeg har i denne maskina er:

Mist500W

Intel core2duo E6600

Abit IP35-E (mangler raid og achi funksjon, må bruke irqpoll for å få det til å fungere) Er heller ikke helt fornøyd med lydbrikka som følger med, men er vel mye likt på alle HK. Ellers så er det et dønn stabilt hk når en bruker windows

Ati Radeon X850XT PE, gammelt og lager litt lyd. Virker som om Ati kan bli bedre støttet enn nvidia i nær fremtid.

4stk sata hdd

 

Så du mener Intel er mere linuxvennlig enn amd? Intel har jo de beste cpuene nå, men det kommer vel kjappere der og om ikke så lenge.

 

Problemer med min pc er:

 

*Må bruke irqpoll for å kunne kjøre linux

*problemer med å kjøre 2lydkilder samtidig

*min usb mic er umulig å få opp lyden på, kan høre en svak kviskring.

Endret av .::BaNdiT::.
Lenke til kommentar

Støtter olear på "mest mulig Intel". Det er generelt sett veldig godt støttet. Intel chipset (inkl. intel diskkontroller), og intel eller nvidia-skjermkort.

Intel er bra når det gjelder trådløse nettverkskort også, mens med kablet nettverk er det meste støttet fint i linux.

 

@Deimos87:

Har du noe hardware som ikke virker out-of-the-box, og/eller krever kronglete konfigurasjon for å få til å virke, så ja, da blir det problematisk.

Har man derimot kun ting som er 100% støttet, så støter man ikke på mange problemene (vel, jeg gjør ikke det, men jeg har brukt linux i borti 10 år, så jeg kan kanskje ikke uttale meg om nybegynnervennlighet lenger...)

Lenke til kommentar

nVIDIA-driverene er pr.idag de beste på 3D, uten tvil. De har også det beste verktøyet for å konfigurere skjermkort. Eneste ulempen er at driveren ikke er fri. Sist gang jeg hadde problem med nVIDIA var nForce2+GeForce4 kombo (CRAP), men siden det har jeg ikke vært borti et eneste problem.

 

ATI har alltid levert elendige drivere, nVIDIA begynnte selv med relativte dårlige drivere, men de fikset dem, noe ATI ikke gjorde. Det hjalp at AMD kjøpte opp ATI, de fikset litt på driveren og la ut noen specs, men de er fremdeles langt unna nVIDIA og Intel.

 

Intel har etter min mening de beste driverene (med unntak av X.org 7.3, disse er elendig), da utvikingen skjer i X.org av Intel får driveren de fleste features først, driverene til Intel er 100% fri. Ulempen er at maskinvaren ikke er på høyde med nVIDIA og ATI.

 

Pr.idag ville jeg ikke anbefale ATI, hvis de greier å levere en driver som er fri og er bedre en den ufrie driveren (helst på høyde med nVIDIA), da skal jeg anbefale ATI, men ikke før det.

Lenke til kommentar

Jeg har nettopp satt sammen et AMD/ATI system som hovedmaskin i huset her. Ifølge Phoronix regnet jeg med å måtte installere fra 8.04 for i det hele tatt å boote, siden jeg har aller nyeste Phenom Black Edition på den. Her er hk:

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=347280

 

Jeg smekket bare inn disken jeg hadde på forrige maskin med 64-bit 7.10, og bootet opp. Det eneste issue jeg har sett så langt er at den ikke vil slå seg helt av. Alt av hardware jeg har testet virket ut av boksen. Lydkvaliteten er overraskende bra til å være integrert. Med nest siste driver fra ATI har jeg ikke oppdaget noen issues ennå, 1920x1200 autodetektert og satt opp. Den benket over 2600 fps i Glxgears med den integrert grafikken, nesten som en Nvidia FX5700. Systemet er dønn stabilt. Må si jeg har fått enormt mye for pengene så langt. Skal fleske inn 8.04 så snart jeg slipper til maskina igjen.

 

Når det gjelder hva som funker, så funker faktisk det meste veldig bra. Intel er normalt sikkerstikk uansett hardware. Personlig har jeg stort sett kjøpt AMD+Nvidia siste ti årene med gode erfaringer. Blant annet et nforce2 system som surrer og går uten hikke ennå med et Geforce4 kort.

 

Lite forsøk på sjekkliste:

CPU - spiller overhodet ingen rolle, alt funker.

Brikkesett - Intel, nvidia og AMD, alt vil med stor sannsynlighet funke finfint

ethernet - alt

lyd - alt integrert, det meste annet også med varierende funksjonalitet, sjekk alsa-project for detaljer

grafikk - Intel, nvidia, og ATI, med støtten i prioritert rekkefølge. ATI sterk utfordrer dog, jeg har min dose tull med Intel og nvidia også.

Trådløst - Intel nå, atherosbasert til sommeren, broadcom er noe dritt men virker stort sett med eller uten prakk.

Lenke til kommentar

Støttes, ikke velg hardware ut fra en versjon av en distro. Problemene du hadde var også enkle å løse, så du skal se de er fikset i oppdateringe av 8.04 i sommer.

 

Har forøvrig fått testet 780G en del nå, det funker overraskende bra til 3D. Spill gjennom wine er det eneste jeg har sett problemer med. Supertux, Tuxracer, OpenArena, Sauerbraten og Nexuiz kjører uten issues. Tuxracer med alt av grafikk på maks og 1920x1200 ligger og vaker i overkant av 30fps, noe som er litt knapt. Alle kjører greit på typisk 1600x1200 oppløsning, det vil jeg si er meget bra på integrert grafikk. Har ikke fått plugget på noen projektor eller skjerm nummer to ennå, men dette ser altså meget bra ut. Verdt å merke seg at Vesa ikke har noen problemer med 780G heller, så live CD bør ikke by på problemer.

Lenke til kommentar

Har selv satt sammen et AMD 780G system. Alt ser ut til å fungere som det skal.

 

AMD-maskinen fungerer faktisk mye bedre enn intel-maskinen i Solaris, men ati-grafikk er dessverre ikke noe særlig med Solaris før RadeonHD driveren får litt mer tid på seg.

 

RadeonHD har heller ikke støtte for 780G enda, men det kommer forhåpentligvis i v1.3. 780G fungerer forøvrig med fglrx til Linux.

 

lspci -nn :

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
$ lspci -nn

00:00.0 Host bridge [0600]: Advanced Micro Devices [AMD] RS780 Host Bridge [1022:9600]

00:01.0 PCI bridge [0604]: Advanced Micro Devices [AMD] RS780 PCI to PCI bridge (int gfx) [1022:9602]

00:04.0 PCI bridge [0604]: Advanced Micro Devices [AMD] RS780 PCI to PCI bridge (PCIE port 0) [1022:9604]

00:06.0 PCI bridge [0604]: Advanced Micro Devices [AMD] RS780 PCI to PCI bridge (PCIE port 2) [1022:9606]

00:11.0 SATA controller [0106]: ATI Technologies Inc SB700/SB800 SATA Controller [iDE mode] [1002:4390]

00:12.0 USB Controller [0c03]: ATI Technologies Inc SB700/SB800 USB OHCI0 Controller [1002:4397]

00:12.1 USB Controller [0c03]: ATI Technologies Inc SB700/SB800 USB OHCI1 Controller [1002:4398]

00:12.2 USB Controller [0c03]: ATI Technologies Inc SB700/SB800 USB EHCI Controller [1002:4396]

00:13.0 USB Controller [0c03]: ATI Technologies Inc SB700/SB800 USB OHCI0 Controller [1002:4397]

00:13.1 USB Controller [0c03]: ATI Technologies Inc SB700/SB800 USB OHCI1 Controller [1002:4398]

00:13.2 USB Controller [0c03]: ATI Technologies Inc SB700/SB800 USB EHCI Controller [1002:4396]

00:14.0 SMBus [0c05]: ATI Technologies Inc SBx00 SMBus Controller [1002:4385] (rev 3a)

00:14.1 IDE interface [0101]: ATI Technologies Inc SB700/SB800 IDE Controller [1002:439c]

00:14.2 Audio device [0403]: ATI Technologies Inc SBx00 Azalia [1002:4383]

00:14.3 ISA bridge [0601]: ATI Technologies Inc SB700/SB800 LPC host controller [1002:439d]

00:14.4 PCI bridge [0604]: ATI Technologies Inc SBx00 PCI to PCI Bridge [1002:4384]

00:14.5 USB Controller [0c03]: ATI Technologies Inc SB700/SB800 USB OHCI2 Controller [1002:4399]

00:18.0 Host bridge [0600]: Advanced Micro Devices [AMD] K8 [Athlon64/Opteron] HyperTransport Technology Configuration [1022:1100]

00:18.1 Host bridge [0600]: Advanced Micro Devices [AMD] K8 [Athlon64/Opteron] Address Map [1022:1101]

00:18.2 Host bridge [0600]: Advanced Micro Devices [AMD] K8 [Athlon64/Opteron] DRAM Controller [1022:1102]

00:18.3 Host bridge [0600]: Advanced Micro Devices [AMD] K8 [Athlon64/Opteron] Miscellaneous Control [1022:1103]

01:05.0 VGA compatible controller [0300]: ATI Technologies Inc Radeon HD 3200 Graphics [1002:9610]

01:05.1 Audio device [0403]: ATI Technologies Inc RS780 Azalia controller [1002:960f]

02:00.0 Ethernet controller [0200]: Intel Corporation 82572EI Gigabit Ethernet Controller (Copper) [8086:10b9] (rev 06)

03:00.0 Ethernet controller [0200]: Attansic Technology Corp. L1 Gigabit Ethernet Adapter [1969:1048] (rev b0)

 

Har enda ikke testet lyd over HDMI, men det er installer en ALSA enhet for det. Alt annet fungerer.

Lenke til kommentar

Jeg har et ati x850xt skjermkort nå, syns grafikken ikke går så glatt som det burde gjøre i mandriva, merket det samme i ubuntu. Mandriva la inn driver for ati, men virker som det er det nyere kortene som er best støttet. Noen som vet noe om dette?

Er de nyere kortene bedre støttet i ati driverne til linux? Lurer på å kjøpe meg et nyere grafikk-kort i 5-600kr klassen som jeg kanskje skal ha et år. Kanskje jeg da burde kjøpe et nvidia...

Lenke til kommentar
EY!! kortet mitt. Det gjør faktisk litt i underkant av 2600 med compiz f på.
Morsomt, da har jeg et par nyheter. Installerte 8.04 i dag, det var en blandet opplevelse. Når det gjelder glxgears hoppet den opp til 3500 fps, så den har nå parkert din FX5700 :tease: Ytelsen i spill er tilsvarende, her går det meste på full spiker. Ville aldri drømt om at integrert grafikk kunne være så bra nå, og ihvertfall ikke med ATI på linux. Ser også en bekreftelse på at linux ytelsen er på topp med ny test hos Phoronix:

http://www.phoronix.com/scan.php?page=arti...v8600&num=1

de har akkurat samme oppsett som meg, med et nevneverdig unntak, jeg kjører 64-bit!

 

Der slutter gladnyhetene.

 

-Kaffeine krasjer når jeg vil spille av video. VLC hakker på fullskjerm video, det samme gjør flash-plugin. Bildet er heller ikke bra i VLC. Eneste som klarer kjøre video greit her nå er mplayer, men bare hvis jeg ikke allerede har prøvd Kaffeine, da spiller ingenting.

 

-Desktop effects funker, men det blir artifacts på Alt+Tab og Ctrl+Alt+nedoverpil.

 

-Skjer en del rart/ustabilt, men det kan være knyttet til videoproblemene, så jeg må prøve litt videre.

 

-KDE4 er ubrukelig, KNotify krasjer hele tiden.

 

Det merkelige er at jeg med samme ATI driver ikke hadde videoproblemer i 7.10, så det kan se ut som endringer i xorg trigget dette. Jeg satser på at 8.4 driveren legges inn i Envy snart, og at det løser mange av problemene.

 

Uansett, ATI er ikke friskmeldt ennå. Om ikke annet, så av mangel på at xorg-utviklere bruker ATI. Ytelsen derimot kan ingen klage på.

Lenke til kommentar

Kjøpte et par D-Link DWA-556 i dag.

lspci -nn:

04:00.0 Network controller [0280]: Atheros Communications Inc. AR5418 802.11abgn Wireless PCI Express Adapter [168c:0024] (rev 01)

 

Det fungerer kjempebra med madwifi fra svn, men fungerer ikke i det heletatt ut av boksen i Ubuntu 8.04.

 

Du får imidlertid ikke 802.11n støtte med noe 802.11n-kort enda, fordi mac80211 fortsatt ikke har 802.11n støtte i Linux.

 

Guide for å installere madwifi fra svn:

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Du må koble maskinen til Internett ved hjelp av et annet kort (for eksempel via kabel) før du kan få dette kortet til å virke:

 

1. Installere nødvendig programvare:

sudo -s

aptitude install module-assistant libc6-dev subversion dkms

 

2. Bruke module-assistant for å gjøre klart slik at du kan kompilere kjernemoduler:

m-a prepare

 

3. Hente madwifi-koden fra subversion:

mkdir madwifi && cd madwifi

svn co http://svn.madwifi.org/madwifi/trunk

cd trunk

 

4. Kompilere og installere driveren:

make && make install

 

5. Last driveren:

modprobe ath_pci

 

6. For å få den til å virke med network-manager (ikonet som ligger i ikonlinjen og håndterer trådløse nettverk i Ubuntu) måtte jeg også redigere filen:

gedit /etc/udev/rules.d/70-persistent-net.rules

Bytt ut alle «ath0» med «eth1» ( uten hermetegnene «» ).

 

8. Last driveren på nytt:

rmmod ath_pci && pkill wpa* && modprobe ath_pci

 

9. Sjekk at du har fått opp eth1 og wifi0 i ifconfig:

ifconfig

 

Denne posten er skrevet over tilkoblingen via dette kortet.

Endret av HavarN
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...