Gå til innhold

Test: AVG 8.0


Anbefalte innlegg

En test av et antivirusprogram er ingen test uten testvirus.

 

Man kunne jo inkludere EICAR-Testen, og eventuelle andre virus-test-filer dere har brukt i tidligere tester av virusprogrammer.

 

Test, test, TEST! Så får dere en FEST uten PEST.

Endret av RevelleR
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
"Vi mener prosessen med installasjon og førstegangskonfigurasjon kunne vært enklere."

 

Det føles som om jeg sitter å retter en eksamen her. Kan du begrunne det utsagnet? Hva kunne vært gjort bedre? Sånn jeg ser det kan du ikke få en enklere installasjon og førstegangskonfigurasjon enn det du beskrev før det midt sagt snodige utsagnet der.

 

Jeg lurte på det samme.

- Tre fire klikk og 30 sek: Ferdig installert.

- Seks sju klikk og 30 sek: Ferdig konfigurert.

Helt klart svakhet ja. :-/

La oss heller få en skikkelig installasjon med endeløse lisenskoder som må knotes inn og hjernedøde default path valg. Dette er jo både raskt og enkelt, helt klart et minus.

Lenke til kommentar

Har selv brukt 7.5 og nå 8.0, men syns den ofte fin virus der det ikke sku være noe virus for eks i min orginal bf2142.exe kor æ tok nå bare sånn repair, men endte nå opp at æ måtte reinstalle bf2142. Men liker at det er ofte updates. Ellers fornøyd er nå gratis så =)

Lenke til kommentar

En test av et antivirus program uten å teste hvor god den faktisk er til å fjerne virus, er like bortkastet for meg som å prøve å jobbe med en Windows installasjon ;)

 

For å sjekke hvor bra et antivirusprogram faktisk fungerer ved fjerning av virus vil jeg anbefale dere å ta en titt på http://www.av-comparatives.org/, de tester de nyeste utgavene av de fleste antivirusprogrammer hver måne, her er linker til resultatet fra februar (siste tilgjengelige resultat):

 

http://www.av-comparatives.org/seiten/ergebnisse_2008_02.php

http://www.av-comparatives.org/seiten/erge...se/report17.pdf

 

Testen inneholder dessverre ikke AVG 8.0, kun 7.5.516, men det gir iallefall en god pekepinne på hvilke antivirusprogrammer som det bare er å styre unna

Lenke til kommentar
En test av et antivirusprogram er ingen test uten testvirus.

 

Man kunne jo inkludere EICAR-Testen, og eventuelle andre virus-test-filer dere har brukt i tidligere tester av virusprogrammer.

 

Test, test, TEST! Så får dere en FEST uten PEST.

Enig, ble overrasket at de faktisk kan kalle artikkelen en test uten å faktisk teste om programmet virker. Kan vel bare lage en fancy GUI og få topp score uten å faktisk lage en antivirus beskyttelse her på hw.no

 

Skulle samtidig også sett en sammenligning med andre alternativer, og hvor bra AVG ligger ann iforhold til nod/trend micro/norton osv.

 

Bare en superenkel gjennomgang spør du meg.

Lenke til kommentar
Men det er subjektivt, noen digger slike verktøylinjer og synes de er praktiske, mens andre skyr de som pesten.

 

må innrømme at jeg blir lettere irritert når jeg surferp på en PC som har mange slike verktøylinjer. vitner ofte om at det er noen som ikke har peiling/ikke bryr seg om hva de de innstalerer på PC-en.

 

on topic: Har i lengre tid brukt AVG og ser at det klart el en del forbedringer. Passet også bra at programmet fikk internett-beskyttelse.

Også dette med "lenkescanning" var meget positivt. kommer godt til nytte med søk på google o.l. hvor nøyaktig/grundig denn er kan jo være en an sak.

 

god artikkel btw.

 

edit:

Vår opplevelse er at Firefox blir ustabil når lenkeskanneren er aktivert – den krasjer støtt og stadig, men stabiliserer seg når vi deaktiverer funksjonen.

 

 

dette har jeg ikke merket noe til. har faktisk ikke krasjet en ensete gang siden jeg fikk 8.0(lastet det ned rett etter at den kom ut)

 

edit2:

Når vi tester lenkeskanneren videre oppdager vi minst ett såkalt "falskt positiv", det vil si at funksjonen stempler en nettside som tilhører en av konkurrentene som "risky", med to utropstegn.

 

dette kan det jo være to grunner til: ungå at man har mer enn et virus/spvare prog. sammtidig og for å sikre at man ikke skal bytte virus prog.(bra for AVG, men ikke så bra for forbrukeren).

 

de minusene som er gitt vil jeg si er heller ubetydlige og nødvendig bare for forholdsvis uerfarene brukere.

 

edit3: var det dårlig hardware på test PC-en? jeg har nettop kjørt en automatisk scan av alle 3 HDD-ene mine(på henholdsvis 36, 80 og 250gb) og fikk disse resultatene:

 

total object scanned: 441960

time needed: 18 minute(s)42 second(s)

 

system disken(36g) har vert reformatert nylig, men de andre diskene er godt fylt.

Endret av 2ball(s)
Lenke til kommentar
Gratisversjonen [...] mangler brannmur, beskyttelse mot rotverktøy, spam-blokkering og en sikkerhetsfunksjon for lynmeldingstjeneter.

 

..altså mangler den alt jeg IKKE ser etter i et antivirusprogram. BRA!

 

Kan ikke fordra når programmer som var små og enkle kommer ut med stadig nye versjoner som gjør mer og mer dritt jeg ikke ønsker. Hvorfor kan de ikke bare lage et nytt program om de vil lage nye, urelevante, funksjoner?

 

Prakteksempelet er jo Nero, som før var et enkelt, lite og knallbra brenneprogram. Snart kommer det med kokebok eller noe, antar jeg.

 

Jeg ønsker å kunne velge antivirus uten å få en hel haug med fordyrende ekstrating på kjøpet.

Lenke til kommentar

Last ned F-Secure sin lille rootkit-beskyttelse gratis om dere vil ha det.

Men Comodo Firewall Pro (Gratis brannmur) beskytter deg også mot rootkit, og annet malware, om ikke AVG finner den frem først. Så AVG 8.0 Free anbefales å brukes sammen med Comodo Firewall Pro. Det bruker jeg, og da får man ekstra beskyttelse (Helt GRATIS).

Lenke til kommentar

Å kalle dette for en test er jo helt uforståelig for folk flest. Hele hensikten med en test av et antivirus måtte jo være å seriøst vurdere hvor godt programmet er til å fjerne virus. Og hvordan kan man i det hele tatt kan vurdere hvor raskt programmet er uten å utsette det for en realistisk og omfattende EKTE test av dens egenskaper? Som sagt helt uforståelig. Jeg er på ingen måte negativ til AVG da jeg selv bruker dette, men det er fra meg en kritikk av den såkalte testeren. Dette blir så useriøst at den såkalte testen burde vært fjernet. Eller så kan man omdøpe den til "Test av det grafiske grensesnittet i AVG". Hehe..

Lenke til kommentar
Bra at mitt Norman abbonement ikke går ut før i 2013. Men da er vel en ny gratisversjon fra AVG ute.

 

 

Så du skal ha et virus på maskinen til 2013? Det eneste som er værre en et uønsket virus på maskinen er Norman eller Norton... :!:

HØR HØR.

Kan ikkje sei meg meir enig.

Første som skjedde hos mine foreldre var at dette Norton/Symantec utysket blei fjernet.

Lenke til kommentar
Bra at mitt Norman abbonement ikke går ut før i 2013. Men da er vel en ny gratisversjon fra AVG ute.

 

 

Så du skal ha et virus på maskinen til 2013? Det eneste som er værre en et uønsket virus på maskinen er Norman eller Norton... :!:

HØR HØR.

Kan ikkje sei meg meir enig.

Første som skjedde hos mine foreldre var at dette Norton/Symantec utysket blei fjernet.

 

ja, må være noe av det verste "#¤%..

 

det jeg savner hos AVG er en "progresbar", og da mener jeg ikke en av de sirklene som snurrer og egentlig bare er i veien, men en strek som viser vhorlangt den toatale scanen er kommet...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...