Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

PSU kortsluttet, ny PSU på samme system, null respons


Anbefalte innlegg

Hei og hallo, HW-folket!

 

 

Vil gi deg en oversikt om hva som skjedde med den stasjonære PC-en idag:

 

Jeg slo den på i dag tidlig. 2 minutter senere kjenner jeg en lukt av noe svidd, som ikke var til å unngå. Et par få minutter senere går sikringen til rommet. I det første forsto jeg ikke helt hva som var galt, so jeg regnet med at det bare var en ren tilfeldighet. Siden jeg har tett nese (ja, stemmer) klarte jeg ikke å finne helt ut hvor den svidde lukten kom ifra.

 

Prøvde å slå maskinen på en gang til. Under lastingen av operativsystemet gikk sikringene igjen. Lot det bare være av, gikk på skolen.

 

Kom hjem, elektrikeren fant ut at PSUen var defekt. Så jeg kjøpte en OCZ 600W strømforsyning (Link til PSU), byttet den ut med den defekte PSUen. Alt koblet til korrekt, la spesielt hensyn til at hovedkabelen og cpu kabelen var riktig tilkoblet, samt 4-pin kabelen.

 

Slår på maskinen igjen - med helt ny psu fra butikk - ikke noe respons, kanskje en halv omdreiing på CPU viften, og et rødt blink fra lydkortet.

 

Trenger alvorlig talt noen forslag av gull her, er utrolig bekymret for at hele maskinen er død. Eneste håpet jeg har om at noe virker er det med CPU viftens omdreiing og det lille blinket.

 

Ellers, er det ikke noe respons ved å trykke på power knappen (da mener jeg, ingen reaksjon som f.eks vifte omdreiing/lys)

Endret av Magnus121
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skjønner. Et par spørsmål -

 

1) Kan noen bekrefte at det kan være hovedkortet?

2) Er det noen måter å sjekke om det er dødt?

3) Hjelper det å ta ut/inn komponentene på det værende hovedkortet, samt batteriet til den, og så prøve å slå på maskinen igjen?

4) Er hovedkortet det eneste komponentet (realistisk sett) som kan ha en konsekvens av PSUens kortslutning?

 

Takker for alle svar!

Lenke til kommentar

Lyser det noen grøn lampe på hovedkortet? Eller lyser den rødt, eller i det heletatt- er det noen Led lys der?'

-Om det lyser rød kan nok HK ha tatt kvelden. Grønt skal alt være iorden.

 

Du kan jo prøve å resette bios- ikke at jeg tror det hjelper men. Koble maskinen fra nettspenningen, ta ut batteriet fra HK eller flytt jumperen på HK. 2 muligheter.

Lenke til kommentar

Det er ingen lys på hovedkortet som vises, det har det aldri gjort.

 

Det eneste jeg kan se av lys, er fra lydkortet. Og det skjer under hver eneste oppstart, så det er ikke noe galt der. Og så har vi cpu viften som tar en/en halv omdreiing.

 

- Har flyttet cmos jumperen fra hk = ingen respons.

- Har ikke tatt ut batteriet og prøvd igjen, vet ikke hvordan jeg tar det ut, kan det være til hjelp?

Lenke til kommentar

Jøje meg det var ikke gode nyheter. Hva tror dere om reklamasjon til nettbutikken som solgte meg komponentene, da?

 

Skal sjekke om jeg finner et led-lys på hovedkortet, men forventer ikke at jeg finner noe da strømmen vil forsvinne 0.5s etter "oppstart".

Lenke til kommentar
Jøje meg det var ikke gode nyheter. Hva tror dere om reklamasjon til nettbutikken som solgte meg komponentene, da?

 

Skal sjekke om jeg finner et led-lys på hovedkortet, men forventer ikke at jeg finner noe da strømmen vil forsvinne 0.5s etter "oppstart".

Eller om du har innbo forsikring :p

Lenke til kommentar
Jøje meg det var ikke gode nyheter. Hva tror dere om reklamasjon til nettbutikken som solgte meg komponentene, da?

 

Skal sjekke om jeg finner et led-lys på hovedkortet, men forventer ikke at jeg finner noe da strømmen vil forsvinne 0.5s etter "oppstart".

 

det som e viktig å passe på er at du setter strømkabelen til psu-en skikkelig godt fast. altså at du tar ordentlig godt i for å vær sikker. eg kjente engang sånn antydning til svi lukt og når eg lirket på strømkabelen så kom det gnistrelyder. gjelder sikkert ikke alle psu-er, men i min silver power 600w så e den kontakten dårlig

Lenke til kommentar

Etter mine erfaringer å dømme, vil jeg nok regne med at hovedkortet ditt har tatt kvelden. Iom at sikringen gikk har det vært en overspenning på elnettet, sannsynligvis fra PSU'en din. Sjangsen er ganske så stor for at den har tatt med seg mer.

 

Opplevde et lynnedslag som tok kverken på min PSU, ettersom man aldri kan være 100% sikker på hvor mye en sånn overladning kan medføre så bytta jeg like godt HK/CPU/RAM og seff PSU.

Lenke til kommentar

Ingen grunn til å ta sorgene på forskudd. Det kan godt være at en kortsluttet PC ikke ødelegger noe annet.

Hvis det er likeretter på primærsiden som kortslutter så kan det jo umulig skje noe på sekundærsiden, PSU kan ikke generere noen spenninger.

Og det trenger ikke være overspenning på nettet for at en diode skal kortslutte.

Lenke til kommentar
Lyser det noen grøn lampe på hovedkortet? Eller lyser den rødt, eller i det heletatt- er det noen Led lys der?'

-Om det lyser rød kan nok HK ha tatt kvelden. Grønt skal alt være iorden.

 

Du kan jo prøve å resette bios- ikke at jeg tror det hjelper men. Koble maskinen fra nettspenningen, ta ut batteriet fra HK eller flytt jumperen på HK. 2 muligheter.

 

 

må nesten få stille deg et spørsmål da,min data nekta plent og starte etter montering av vannkjøling på gpu.(fikke ikke starta psu hvis jeg ikke brukte standar kortsluttning mellom pin14 og 15..

mitt hoved kort lyser grønnt som det skal (hjelper ikke og resete cmos)

fikk en karamel når jeg lente meg over HK for og slå på psu etter vannlekasje

kansje er det det som tok knekken på det ????? :whistle:

 

men uannset takk for tilbakemeldinger.

Endret av vectra94turbo
Lenke til kommentar
Ingen grunn til å ta sorgene på forskudd. Det kan godt være at en kortsluttet PC ikke ødelegger noe annet.

Hvis det er likeretter på primærsiden som kortslutter så kan det jo umulig skje noe på sekundærsiden, PSU kan ikke generere noen spenninger.

Og det trenger ikke være overspenning på nettet for at en diode skal kortslutte.

 

hvis du jumstarter psu så hva er det du egentlig prater om nå??

blir litt forviret.

mener lksom at det blir jo ikke levert psuer som er som standar-like retter eller veksel-

strømmen??hallo? :tease:

Endret av vectra94turbo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...