Gå til innhold

Krise med ny pc. Trenger hjelp.


Anbefalte innlegg

har nettop satt ferdig min nye pc. Når jeg var ferdig og skulle slå den på blinket lyset frampå maskinen en gang mens viftene gikk rundt i ca et halvt sekund. Deretter skjedde ingenting, untagen et lys som er på hovedkortet hele tiden mens strømmen er på.

 

Hva kan være galt?

Det er to kabler jeg ikke er sikker på hva er det er en firkantet kabel og en avlang en. Ja jeg har koblet til hovedkabelen som gir hovedkortet strøm fra strømforsyninga.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Virker som at hovedkortet ikke finner ut hvor kjapt vifta på prosessoren går på, eller at den mener at temperaturen stiger for fort. Sjekk at kjøleribben og vifta sitter skikkelig på, og at vifte tilkoblingen er koblet til cpu_fan på hovedkortet.

 

hva slags vifte er det forresten?

 

De to andre ledningene som kommer fra strømforsyningen er en firkantet med 4 kontakter. Denne er til P4 hovedkort. Det er enkelte athlon hovedkort som har begynt å få det nå også. Den andre er en AUX strømtilkobling, som brukes stadig mindre og mindre.

Lenke til kommentar

Ok.

 

Jeg husker ikke hvilken vifte det er. Husker bare at den støtter opp til xp 2600+

 

Jeg er da ganske sikker på at cpu vifta sitter skikkelig på. Er det noe annet det kan være? Kan det være noe med de små kablene som er helt nede til høyre. Det power switch osv...

Lenke til kommentar
Selvsagt:

kablene kommer fra psu en

 

Jeg har:

Nomad midi tower 350W

Asus a7v8x

Amd athlon xp 2000+

256 mb ddr ram

30 gb harddisk

1: Om du har et Ati 9500/9700 serie kort må du koble denne til strmforsyningen.

2:Vet ikke om asus fortsatt bruker et samrt system de har på mitt asuskort. Det er noe de kaller voice report. Da stikker du en øretellefonplugg inn i den midterste utgange(eller den som er høytalerutgangen på det kortet) på det innebygde lydkortet, så sier hovedkortet hva som er feil. Prøv det og se om det sier hva som er galt.

4:Pass på at ram brikken står ordentlig i, og flutt den gjerne til en anne plass og se om det fungerer

5: Ta ut alt som ikke trengs(eventuelle pci kort-cd/dvd spiller/brenner og hd) og se om den booter da.

6:Ofte er det flere steder man kan koble til CPu kjøleren på hovedkortet. sikker på at den er på riktig sted og ikke til den som er beregnet for kabinett vifte? Prøv å sett den på en annen

7: kan godt være de kontaktene nede i hjørnet. Sikker på at du har festet de alle rett? Sjekk i forhold til brukermanualen en gang till

Lenke til kommentar

hvis rambrikken ikke hadde stått i ville vel pcen ha kommet lenger en den gjør nå. (Tror jeg)

 

Jeg har et Aopen geforce 4 4200 skjermkort.

 

Det kan ikke være noe galt med harddisken eller cd rommen siden de har jeg brukt før og det står ingen kort i noen av pci slottene

Lenke til kommentar

Hva mener du med det?

Siden den går rundt i et lite øyeblikk er det vel riktig (Eller?)

 

Jeg vet ikke om det er verdt å nevne, men når jeg har trykt på power knappen en gang så skjer jo det jeg beskrev tidligere, men hvis jeg prøver igjen uten å ta ut strømkontakten i mellom skjer det ingenting. Tar jeg ut strømkontakten, og setter den inn igjen og trykker på power på nytt skjer det samme igjen

Lenke til kommentar

Se på den kontakten du har koblett i CPU viften. Det er flere slike spredt rundt på kortet rigth? Prøv å sett CPU viften i en av de andre.

Prøvde du det med øretellefon i lydkortutgangen?

Grunnen til at jeg ba deg ta av alle unødvendig hardware er at selv om de funket fint i ett annet oppset kan de godt skape problemer i dette. Men ville prøvd det andre først

Lenke til kommentar

En av PCene jeg lagde hadde AKKURAT samme problem.

 

Jeg prøvde og prøvde... skiftet CPU på den, og gjett hva skjedde? Den ødela CPUen og da ville ikke CPUen funket på den andre PCen heller.

 

Uff, det var et mareritt det...

 

Jeg måtte gi meg... byttet hovedkortet og prosessoren så funka det igjen.

 

Trodde jo forst at det var noe galt med viften, men det var ikke det.

 

Bruk returskjemaet hvis du fortsatt har den...

Lenke til kommentar
Jeg vet ikke om det er verdt å nevne, men når jeg har trykt på power knappen en gang så skjer jo det jeg beskrev tidligere, men hvis jeg prøver igjen uten å ta ut strømkontakten i mellom skjer det ingenting. Tar jeg ut strømkontakten, og setter den inn igjen og trykker på power på nytt skjer det samme igjen

 

Ikke noe unormalt, psu blir nullstilt når du drar ut strømkontakten.

 

PSU er sikkert OK ettersom du får lys på HK, men jeg ville testet med en annen PSU(om du har mulighet) før jeg hadde returnert/byttet prosessor(send inn RAM, HK og prosessor etter at PSU er eleminert).

 

Det koster(både tid og penger)å bytte inn en del som fungerer.

Lenke til kommentar

Nei det med øretelefonene i midterste utgang virket ikke.

Det virket heller ikke å omrokkere på rammen, eller å ta ut alle harddisker og cd rommer.

 

Tenkte jeg skulle prøve å sette i cpu en på nytt. Hvordan skal man ta av cpu vifta?

 

Jeg har en amd athlon 1000 mhz på lur. Kunne det vært en ide å teste denne istedenfor den andre?

Vil det gå med den på dette hovedkortet?

 

Noen som har andre forslag til hva som kan være galt?

Lenke til kommentar

ja jeg har prøvd det med rammen.

Nei skjermkortet trenger ikke egen strømforsyning.

 

Det er en ganske stor sjangse for at det er jeg som har gjort en feil. i og med at det er første gangen jeg bygger. Noen som har en ide til hvilken feil det kan være?

 

tenkte jeg skulle finne ut om det er cpu en det er noe galt med. Dette kan jeg vel finne ut ved å erstatte den med en amd athlon 1000mhz jeg har liggende. Dette kan jeg vel gjøre på dette hovedkortet?

Lenke til kommentar

Skulle gå greit å prøve med den gamle 1000Mhz. Ville gjort det, og mens du gjorde det, ta 2100+'en godt i øyensyn. Kan hende du har knust kjerner. Har aldri opplevd det selv, så vet ikke syntomene, men at pc en ikke starter opp kan godt være et av de. Se etter om noen av kantene langs kjernen ser "knust fra" om du forstår hva jeg mener. Se også om noen av pinnene under CPU en er bøyd.

Lenke til kommentar

Nja tror ikke det er skadelig for hovedkortet. Men har som sagt ikke opplevd det personlig. Se godt på kjernen. Det er den som stikker opp over selve "platen" Se på kantene, ser de ut som om noe er brutt av. Eller ser du at det tydligvis mangler en bit? Knust kjerne skjer oftest ved at man setter på kjøleren feil.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...