Gå til innhold

Vurderer å kjøpe en allergivennlig hund


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg og familien min har i lang tid ønsket oss en hund. Problemet er at jeg har pelsdyrallergi. Moren min har veldig lyst på en bichon frisé, men jeg syntes den virker som en kjedelig og kanskje en rase for damer.?

Jeg har egentlig mer lyst på en litt større hund, som jeg gjerne kan jogge med og sånt, men finner ingen som vekker så veldig stor interesse av de såkalte allergivennlige rasene.

 

Så jeg lurer på om en bichon frisé er en hund for aktive personer, eller burde jeg da velge en annen rase? Og har noen erfaringer med denne hunden?

 

Takker for innspill. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ble nok feil med det jeg sa der. Jeg lurer egentlig på hvordan de er, aktive, kjælne, liker de å slappe mye av, blir de med på en tur i skogen?

Jeg ser det bare for meg at hundene kanskje ikke er så veldig aktive, derfor spør jeg her.

Vannhunden ser forresten ut som en veldig flott hund.

Jeg har også ønsket meg en shetland sheepdog, men disse er vel ikke akkurat allergivennlige?

Lenke til kommentar

Det kommer jo bare an på hva du legger opp til for hunden som valp. drar du ut i skog og mark kan du få selv en chihuahua til å like det og "kreve" turer av deg. bærer du den rundt som en baby og har den på fanget hele tiden får du en "lapdog".

 

Jeg har noen slektninger med Bichon Frisé, og det er en av de mest aktive hundene jeg vet om. Rolig, avbalansert og bjeffer nesten ikke, med på hytte og fjell når som helst. I forhold til tanta mi sin schäfer som lå hjemme og daffet mesteparten av sitt liv, sier det jo sitt.... :)

Lenke til kommentar

Såklart kan du påvirke i stor grad. Men en bichon har jo ikke de samme forutsetningene for aktivitetsnivå som f. eks en vannhund eller puddel. Jeg har også lest at en del av dem er vanskelige å få husrene, men har ikke noen erfaring med det selv.

 

Samt... hvis du blir litt mer interessert i trening og slikt, så er det kanskje greit med en hund som er litt enklere å starte med, enn en bichon.

Lenke til kommentar

Er det noen forskjell på vannhunden og bichon frisé når det gjelder allergi?

Når jeg tenker meg om, er jeg egentlig mest ute etter en hund som er snill og glad cirka hele tiden, og helst ikke bjeffer mye. Det skal og være en hund som vil være med på alt.

Har ikke tenkt på ting som agility og lydighet, men det kunne jo vært interessant.

Lenke til kommentar

Porugisisk vannhund skal være en ganske harmonisk, men energisk hund. Den kan være en anelse sta. Rasen skal også være intelligent, rolig, lydig og meget tjenestevillig.

 

Portugisisk vannhund skal også være en ganske god rase for allergikere. Det du i tilfelle må huske på er at det er en ganske stor hund, da :)

Lenke til kommentar

Coton de Tulear er en av de mest allergivennlige rasene, og ikke skal de klippes flere ganger i året heller.Jeg har solgt flere valper til allergikere og det har gått veldig bra. Cotonen har en fluffy pels uten noe særlig lanolin og kan bades ofte uten å skade huden eller pelsen. Det er dessuten en livlig og real hund som er med på det meste, og i tillegg er de mentalt sterke og stabile. Nå kan ingen garantere at du tåler selv en allergivennlig rase, så det lønner seg nok å besøke noen med den aktulle rasen og finne det ut på forhånd! :hmm:

Lenke til kommentar

Du trenger absolutt ikke å klippe Portugisisk vannhund heller, om det var det du siktet til, selv om folk som skal ha de på utstilling gjør dette.

 

Men, det du bør gjøre er jo å se disse hundene "in real life", både da potugisisk vannhund, bichon frisé, Coton de Tulear, evt. kongepuddel.. og se hva du synes om de.. Det er ikke alle hunder som passer alle, selv om det er en flott rase :) Det viktigste er jo at du får en hund du liker, som har et gemytt og ikke minst aktivitetsnivå som passer deg :)

Lenke til kommentar

Vi hadde en kongepuddel/storpuddel (helt vanlig nedklippet fin pels, ikke noe fancysmanchy!), og den var perfekt for alergikere.. Var flere som sa det gikk fint å være hos oss med den der, men ikke med andre hunder..

Toy-/dvergpuddel ligner jo på bichon frisé også..

 

Og nei, det er ikke en rase for bare damer. Kommer helt an på hvordan du klipper den.. En helt nedklippet kongepuddel ser ut som en annen "vanlig" stor hund..

Endret av LOOM
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Har storpuddel jeg også, og er veldig fornøyd. Aktive, inteligente og koselige bikkjer. De behøver ikke å se teite og styla ut med mindre du klipper de slik.

 

Men hvis du har pelsdyrallergi er det nok ikke helt smart å anskaffe hund. Du reagerer på "allergivennlige" hunder også. Det hjelper nok litt at de ikke røyter, men.

Lenke til kommentar

Er du sikker på at du ikke reagerer på "allergivennlige" hunder? Som Mytola sier, kan det godt hende man får reaksjoner likevel. Det er ganske viktig å vite! Er så trist å se annonser der grunnen for omplassering er allergi. Sånt skal man liksom ta seg tid til å finne ut først.

 

Ellers vil jeg si at pudler kan være noen ordentlig glade, lettlærte, ikke-gneldrete og spreke hunder. Men de er individer de og, og oppdragelse og kunnskap har nok mye å si for resultatet (som med alle andre raser) :) For at hunden skal være "snill og glad ca hele tiden", må man vite hva den hunden trenger for å være snill og glad.

 

Ikke særlig objektivt: jeg vil selvfølgelig anbefale puddel! De er et passe stort stykke hund, er allsidige og engasjerte.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...