Gå til innhold

Hvorfor er du kristen?


Anbefalte innlegg

I de første 16 årene av mitt liv var jeg kristen fordi familien min var det.

 

Men det kommer et punkt i livet til en nogenlunde oppegående kar der man skjønner at man ikke kan leve livet sitt basert på andres synspunkter. På et tidspunkt i den tida begynte jeg å tvile. Jeg, som alle andre, må ha beviser for at noe er sant for å kunne leve etter det. Jeg begynte å lese mye forskjellige bøker.

 

Jeg har lest mange bøker av kristne forfattere som argumenterer for kristendommen på en intellektuellt oppegående måte. Jeg synes de har mange gode argumenter, men kjøper ikke alt. Akkurat på samme måte som dere forhåpentligvis ikke kjøper alt av <random forfatter>. Ja, jeg har lest mange bøker av kristne forfattere, og få bøker av "superateister" som lever for å konvertere kristne.

MEN, alle kristne får sin dose ateistargumentasjon av å leve i det 21. århundre.

 

Når alt kommer til alt tror jeg ikke det å tro eller ikke tro koker ned til et intellektuellt spørsmål. Det handler om å våge å tro. Og hvis man da finner noe, er det verdt å satse på. Jeg fant noe.

 

___________________________________________________

Jeg må ærlig innrømme at jeg aldri hadde vært kristen hadde det ikke vært for at jeg er oppvokst i en kristen familie. Kristendom er umulig å forstå med en forutinntatt holdning om at alle kristne er bakstreverske hjernevaska soppvekster som er 10 skritt bak ateistene i evolusjonen.

Endret av Puff
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
1. Dersom naturlig utvalg finner sted samtidig som det er Gud som står bak, hvordan går dette sammen med fri vilje? Forutsetter ikke teorien din en form for determinisme?

 

2. Nei, det er det ikke. Amerikanerne har ingenting til felles, mens alle kristne tror på fortellingene om Jesus.

 

1. Jeg tror at Gud har en plan for alle, men at menneske er utstyrt med fri vilje. Gud ha oss fri vilje, og dette misbrukte menneske i Edens hage. Det at menneske da syndet gjorde at vi stadig synder mer. Derfor sendte Gud sin sønn til jorden for å rette dette opp igjen.

 

Det er ikke deterministisk, men Gud har en plan som vi kan velge å følge eller ikke. Planen er at vi skal bla. å følge de 10 bud osv, så vil Gud gi meg det jeg trenger i livet.

 

2. Amerikanere er kanskje et dårlig eksempel, men jeg tror du tar poenget mitt. Kristene er ikke ignorante og disillusjonerte ved å tro på Jesus.

Lenke til kommentar
I de første 16 årene av mitt liv var jeg kristen fordi familien min var det.

 

Men det kommer et punkt i livet til en nogenlunde oppegående kar der man skjønner at man ikke kan leve livet sitt basert på andres synspunkter. På et tidspunkt i den tida begynte jeg å tvile. Jeg, som alle andre, må ha beviser for at noe er sant for å kunne leve etter det. Jeg begynte å lese mye forskjellige bøker.

 

Jeg har lest mange bøker av kristen forfattere som argumenterer for kristendommen på en intellektuellt oppegående måte. Jeg synes de har mange gode argumenter, men kjøper ikke alt. Akkurat på samme måte som dere forhåpentligvis ikke kjøper alt av <random forfatter>. Ja, jeg har lest mange bøker av kristen forfattere, og få av "superateister" som lever for å konvertere kristne. MEN, alle kristne får sin dose ateistargumentasjon av å leve i det 21. århundre.

 

Når alt kommer til alt tror jeg ikke det å tro eller ikke tro koker ned til et intellektuellt spørsmål. Det handler om å våge å tro. Og hvis man da finner noe, er det verdt å satse på. Jeg fant noe.

 

___________________________________________________

Jeg må ærlig innrømme at jeg aldri hadde vært kristen hadde det ikke vært for at jeg er oppvokst i en kristen familie. Kristendom er umulig å forstå med en forutinntatt holdning om at alle kristne er bakstreverske hjernevaska soppvekster som er 10 akritt bak ateistene i evolusjonen.

 

Jeg tvilte en liten stund jeg og. Det var en periode på ca et halvt år hvor jeg bare rett og slett ikke trodde lenger. Men så ble jeg trukket inn i den nye kirken og prøvde det bare for å være med venner og oppdaget raskt at det var noe mer en bare et møte. For meg føltes det som at det måtte være noe mer. Likevel har jeg ikke noen problem med å se mange av deres argumenter som bortforklarer kristendommen, men hvis man gir det en sjanse er det ganske mange ting som kan forklares igjennom kristendommen...

 

Jeg tror uansett at hver enkelt person vil alltid (nesten) føle at det er de som har rett og alle andre henger etter. Du sier kristene ligger 10 skritt bak, mens jeg tenker det at min jobb som kristen er å omvende flest mulig og lede folk til Jesus. Ikke det at jeg ikke respekterer deres syn ,men det er dette jeg tror på og jeg ønsker at alle andre skal få oppleve det jeg vil beskrive som en fantastisk Gud...

Lenke til kommentar
Jeg har hørt om det, og lest mye om det. Jeg tror på det at den sterkeste overlever og mye av det evolusjons teorien står for, men jeg tror Gud hadde noe med det hele å gjøre. Jeg tror han har laget oss til det vi er idag, men og det vi har vært før. Som jeg har nevnt er biologi en ganske spennende tema, og jeg underer meg over hvordan det isåfall er mulig at menneske har utviklet seg så ekstremt som vi har. Vi sitter jo her over internett og diskuterer og det er ganske avangsert i forhold til en bakterie som bare tenker på å formere seg. Den tenker vel egentlig ikke... Dette tror jeg Gud har skap.

 

Det er veldig mye kunnskap om hvorfor ting er som de er.

 

De første organiske materialene kan faktisk ha blitt skapt av at lyn, dette er blitt påvist i laboratorie at er mulig.

Disse kan ha dannet RNA som var i stand til å replikere seg selv. Etterhvert blir RNA-et mer og mer komplisert, til DNA dannes, og etter en stund kan det blir dannet en beskyttende membran, fordi dette fører til at materialet har større sjanse for å overleve. Det er en teori om at mitokondriet faktisk utviklet seg uavhengig av DNA, men at de etterhvert har slått seg sammen.

etterhvert får cellene også mulighet til å bevege seg osv.

 

Det tok laaaang tid før de første flercellede organismene dukket opp, men etter det gikk det forholdsvis fort.

 

De organismene som er best egnet, vil til enhver tid overleve de som enten er uegnet, eller mindre egnet.

 

Velg selv: magi, eller gradvis utvikling?

 

Nå er ikke jeg så veldig interessert i å diskutere m-RNA, t-RNA, DNA, endoplastmatiske nettverk eller ribosomer, men jeg fårstår hva du mener :yes:

 

Jeg står vel i fare for å gjenta meg selv, men;

Jeg tror denne utviklingen er en plan av Gud.

Lenke til kommentar
...........................................

 

___________________________________________________

Jeg må ærlig innrømme at jeg aldri hadde vært kristen hadde det ikke vært for at jeg er oppvokst i en kristen familie. Kristendom er umulig å forstå med en forutinntatt holdning om at alle kristne er bakstreverske hjernevaska soppvekster som er 10 akritt bak ateistene i evolusjonen.

 

Jeg tvilte en liten stund jeg og. Det var en periode på ca et halvt år hvor jeg bare rett og slett ikke trodde lenger. Men så ble jeg trukket inn i den nye kirken og prøvde det bare for å være med venner og oppdaget raskt at det var noe mer en bare et møte. For meg føltes det som at det måtte være noe mer. Likevel har jeg ikke noen problem med å se mange av deres argumenter som bortforklarer kristendommen, men hvis man gir det en sjanse er det ganske mange ting som kan forklares igjennom kristendommen...

 

Jeg tror uansett at hver enkelt person vil alltid (nesten) føle at det er de som har rett og alle andre henger etter. Du sier kristene ligger 10 skritt bak, mens jeg tenker det at min jobb som kristen er å omvende flest mulig og lede folk til Jesus. Ikke det at jeg ikke respekterer deres syn ,men det er dette jeg tror på og jeg ønsker at alle andre skal få oppleve det jeg vil beskrive som en fantastisk Gud...

Hehe.. Mulig jeg skrev det veldig utydelig eller dårlig, men du har misforstått.

Jeg tvilte lenge, og kommer til å tvile igjen, men jeg er kristen.

 

Det jeg skrev med at vi er 10 skritt bak ateister var et forsøk på å fremstille en typisk ateist sin uttalelse om kristne. Før de i det hele tatt prøver å se det fra vår side har de allerede lært en ting; kristne er hjernvaska iidioter. Det er i hvert fall det mange sier, og jeg synes det er feil å¨si det.

Endret av Puff
Lenke til kommentar
...........................................

 

___________________________________________________

Jeg må ærlig innrømme at jeg aldri hadde vært kristen hadde det ikke vært for at jeg er oppvokst i en kristen familie. Kristendom er umulig å forstå med en forutinntatt holdning om at alle kristne er bakstreverske hjernevaska soppvekster som er 10 akritt bak ateistene i evolusjonen.

 

Jeg tvilte en liten stund jeg og. Det var en periode på ca et halvt år hvor jeg bare rett og slett ikke trodde lenger. Men så ble jeg trukket inn i den nye kirken og prøvde det bare for å være med venner og oppdaget raskt at det var noe mer en bare et møte. For meg føltes det som at det måtte være noe mer. Likevel har jeg ikke noen problem med å se mange av deres argumenter som bortforklarer kristendommen, men hvis man gir det en sjanse er det ganske mange ting som kan forklares igjennom kristendommen...

 

Jeg tror uansett at hver enkelt person vil alltid (nesten) føle at det er de som har rett og alle andre henger etter. Du sier kristene ligger 10 skritt bak, mens jeg tenker det at min jobb som kristen er å omvende flest mulig og lede folk til Jesus. Ikke det at jeg ikke respekterer deres syn ,men det er dette jeg tror på og jeg ønsker at alle andre skal få oppleve det jeg vil beskrive som en fantastisk Gud...

Hehe.. Mulig jeg skrev det veldig utydelig eller dårlig, men du har misforstått.

Jeg tvilte lenge, og kommer til å tvile igjen, men jeg er kristen.

 

Det jeg skrev med at vi er 10 skritt bak ateister var et forsøk på å fremstille en typisk ateist sin uttalelse om kristne. Før de i det hele tatt prøver å se det fra vår side har de allerede lært en ting; kristne er hjernvaska iidioter. Det er i hvert fall det mange sier, og jeg synes det er feil å¨si det.

 

Beklager det :) Bra det er noen flere kristene har da. Jeg tror det å diskutere på denne måten kan hjelpe meg til å videreutvikle meg som kristen og lære flere synspunkter osv. Fungerer kanskje på samme måte for andre.

Lenke til kommentar
Der ser du! Kristne kan si hva de vil fordi de er kristne. Bellicus har blant annet skrevet at jeg vil leve i fortapelse i en evighet om jeg ikke tror det han tror. Frekk nok er han også til å skrive "Jeg er kristen fordi jeg tror på Jesus" i stedet for å gi et ordentlig svar. Dessuten har han hevdet at et liv som ateist umulig kan bli like godt som et liv som kristen.

 

Du glemte å nevne alle gangene jeg truet med å brenne deg levende på kjetterbålet. :hrm:

 

Men alvorlig talt: Hadde nok skrevet mer utfyllende om jeg ikke allerede hadde hatt erfaring med hvordan du svarer.

Lenke til kommentar

Hvorfor er jeg kristen?

(Thought you'd never ask ;) )

Jeg er kristen fordi det er noe i meg som sier at det er rett. Det at jeg er kristen er ikke et resultat av en haug logiske tankerekker, skjønt disse støtter opp, men jeg har fått en indre visshet og følgelig fred av å bekjenne meg som kristen.

 

Videre kan jeg si at Gud har betydd masse i livet mitt. Han har forandret meg innvendig.

En tid brydde jeg meg veldig mye om å være akseptert, kul og aller helst sett opp til. Jeg brukte masse tid og energi på å ta meg godt ut, og henge med de riktige folkene. Jeg var egoistisk og hadde ikke problem med å stenge ute folk, og trykke andre ned for å komme på topp selv. Men så virket Gud i meg og viste meg hvor feil dette var, han gav meg en trang til å forandre meg, og nå selv om jeg ikke alltid klarer det, så ønsker jeg, òg prøver å være et best mulig medmenneske for de rundt meg.

Lenke til kommentar
Men alvorlig talt: Hadde nok skrevet mer utfyllende om jeg ikke allerede hadde hatt erfaring med hvordan du svarer.

 

Dagens fremmedord: Resiprositet [resiprosite't] -en gjensidighet, vekselforhold. Som man høster, sår man. Slik man reder, ligger man. Alt dere vil at andre skal gjøre mot dere, skal også dere gjøre mot dem. For dette er loven og profetene i en sum. Sår ikke andre, for du ønsker ikke selv å bli såret. Gjør mot andre det du vil at andre skal gjøre mot deg. Et menneske bør vandre omkring og behandle alle vesener som det selv ville ha blitt behandlet. Gjør ditt beste for å behandle andre slik du ville ønske å bli behandlet selv. Den som er iferd med å ta en spiss pinne for å pirke i en fugleunge bør først prøve det på seg selv for å kjenne hvor vondt det gjør. Hverken drep eller skad din neste, for det er ikke ham du skader, det er deg selv du skader. Gjør godt mot ham og gi ham derfor flere lykkelige dager slik du gir det til deg selv. Gjør ikke galt mot eller hat din neste, for det er ikke ham du gjør galt mot, men deg selv. Jeg skal gå fram slik at jeg aldri behandler andre mennesker bare som et middel, men også som et mål.

 

(Dette var for øvrig et knippe varianter av den gyldne regel, fra forskjellige land, kulturer og religioner.)

Lenke til kommentar
Dagens fremmedord: Resiprositet [resiprosite't] -en gjensidighet, vekselforhold. Som man høster, sår man. Slik man reder, ligger man. Alt dere vil at andre skal gjøre mot dere, skal også dere gjøre mot dem. For dette er loven og profetene i en sum. Sår ikke andre, for du ønsker ikke selv å bli såret. Gjør mot andre det du vil at andre skal gjøre mot deg. Et menneske bør vandre omkring og behandle alle vesener som det selv ville ha blitt behandlet. Gjør ditt beste for å behandle andre slik du ville ønske å bli behandlet selv. Den som er iferd med å ta en spiss pinne for å pirke i en fugleunge bør først prøve det på seg selv for å kjenne hvor vondt det gjør. Hverken drep eller skad din neste, for det er ikke ham du skader, det er deg selv du skader. Gjør godt mot ham og gi ham derfor flere lykkelige dager slik du gir det til deg selv. Gjør ikke galt mot eller hat din neste, for det er ikke ham du gjør galt mot, men deg selv. Jeg skal gå fram slik at jeg aldri behandler andre mennesker bare som et middel, men også som et mål.

 

(Dette var for øvrig et knippe varianter av den gyldne regel, fra forskjellige land, kulturer og religioner.)

«Du først!» «Nei, du først!» :D

Lenke til kommentar
Hvorfor er jeg kristen?

(Thought you'd never ask ;) )

Jeg er kristen fordi det er noe i meg som sier at det er rett. Det at jeg er kristen er ikke et resultat av en haug logiske tankerekker, skjønt disse støtter opp, men jeg har fått en indre visshet og følgelig fred av å bekjenne meg som kristen.

 

Videre kan jeg si at Gud har betydd masse i livet mitt. Han har forandret meg innvendig.

En tid brydde jeg meg veldig mye om å være akseptert, kul og aller helst sett opp til. Jeg brukte masse tid og energi på å ta meg godt ut, og henge med de riktige folkene. Jeg var egoistisk og hadde ikke problem med å stenge ute folk, og trykke andre ned for å komme på topp selv. Men så virket Gud i meg og viste meg hvor feil dette var, han gav meg en trang til å forandre meg, og nå selv om jeg ikke alltid klarer det, så ønsker jeg, òg prøver å være et best mulig medmenneske for de rundt meg.

 

Hva mener du med logiske tankeganger som støtter opp for din tro?

Lenke til kommentar
Lurer på hvor mange ganger jeg har hørt/sett "Gud har forandret meg" "Gud har forandret meg innvendig" "Gud har hatt en stor invirkning på livet mitt" o.l, men det er aldri noen som sier hva :!:

 

Du har et eksempel på en som forklarer hvorfor her i denne tråden feks...

Lenke til kommentar
Lurer på hvor mange ganger jeg har hørt/sett "Gud har forandret meg" "Gud har forandret meg innvendig" "Gud har hatt en stor invirkning på livet mitt" o.l, men det er aldri noen som sier hva :!:

Frukt i form av kristne egenskaper

 

Formaningen om å bære frukt inngår i en illustrasjon som Jesus fortalte apostlene. Han sa: «Jeg er det sanne vintre, og min Far er vindyrkeren. Hver gren på meg som ikke bærer frukt, tar han bort, og enhver som bærer frukt, renser han, for at den skal bære mer frukt. Dere er allerede rene på grunn av det ord som jeg har talt til dere. Bli i forening med meg, og jeg skal bli i forening med dere. Liksom grenen ikke kan bære frukt av seg selv, hvis den ikke blir på vintreet, slik kan heller ikke dere det, hvis dere ikke blir i forening med meg. Jeg er vintreet, dere er grenene. . . . Min Far blir herliggjort ved dette, at dere fortsetter å bære mye frukt og viser at dere er mine disipler. Liksom Faderen har elsket meg og jeg har elsket dere — bli i min kjærlighet. Hvis dere holder mine bud, vil dere bli i min kjærlighet.» — Johannes 15: 1—10.

I denne illustrasjonen er det Gud som er vindyrkeren, Jesus som er vintreet, og Jesu tilhørere, apostlene, som er grenene. Så lenge apostlene bestrebet seg på å «bli i forening» med Jesus, ville de bære frukt. Jesus forklarte så hvordan apostlene kunne lykkes i å bevare denne viktige enheten: «Hvis dere holder mine bud, vil dere bli i min kjærlighet.» Senere skrev apostelen Johannes noe lignende til sine trosfeller: «Den som holder [Kristi] bud, blir i forening med ham.» (1. Johannes 2: 24; 3: 24) Kristi etterfølgere blir altså i forening med ham ved å holde hans bud, og denne enheten gjør det mulig for dem å bære frukt.

 

Det som blir nevnt først blant «åndens frukt», er kjærlighet. Guds hellige ånd frambringer kjærlighet hos de kristne, for de adlyder det budet Jesus gav like før han fortalte illustrasjonen om det fruktbærende vintreet. Han sa til sine apostler: «Jeg gir dere et nytt bud, at dere skal elske hverandre.» (Johannes 13: 34) Ja, i den samtalen Jesus hadde med apostlene den siste kvelden han levde på jorden, minnet han dem gjentatte ganger om hvor viktig det er å vise kjærlighet. — Johannes 14: 15, 21, 23, 24; 15: 12, 13, 17.

Peter, som var til stede den kvelden, forstod at kristuslignende kjærlighet og beslektede egenskaper må komme til uttrykk blant Kristi sanne disipler. Flere år senere oppfordret han de kristne til å framelske slike egenskaper som selvkontroll, broderlig hengivenhet og kjærlighet. Han tilføyde at vi på den måten kan unngå å «være uvirksomme eller uten frukt». (2. Peter 1: 5—8) Uansett hvordan vår livssituasjon er, er det mulig for oss å legge åndens frukt for dagen. Derfor bestreber kristne seg på å vise kjærlighet, vennlighet, mildhet og andre kristuslignende egenskaper i rikere mål, for «mot slike ting er det ingen lov». (Galaterne 5: 23).

Lenke til kommentar

Igjen, jeg vet du ikke spør meg, men slike spørsmål kan vel besvares av alle :)

 

Antallet stjerner og potensielle planeter gjør at det i det minste er en sannsynlighet. SPørsmålet ditt er uansett umulig å svare skikkelig på, ettersom vi ikke er sikker på hvordan liv oppstår. Det eneste vi vet er en hva en del parametere må være for at liv skal oppstå.

Lenke til kommentar

Men hvordan kan han tro når ingen observasjoner tyder på liv? Jeg er fullt klar over antallet stjerner osv osv, men den eneste observasjonen på at liv i det hele tatt skal være mulig er oss selv, og sett fra et statistisk (??) perspektiv så er det for lite til å representere de resterende planetene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...