Gå til innhold

RAW konvertering for Linux: Oppdatering?


Anbefalte innlegg

Ser fra søk ut for at dette temaet ikke har vært oppe på ei stund, og siden det stadig skjer ting på denne fronten, sjanser jeg på å spørre: Hva er å anbefale av RAW-konvertingsprogram for Linux, som kjører "native" (altså ikke Windows-programmer under Wine e.l.)?

 

Her er alternativene jeg har hørt om:

 

Bibble : Pro-versjonen bra, lisens gjelder både Win og Lin, men dyr?

dcRAW : Funksjonalitet?

Lightzone : ?

Rawtherapee : ?

UFraw : Har det som trengs? Greit til å kjøre via script?

 

Tror nok jeg vil bruke GIMP som bildebehandlingsprogram, men GIMP-integrasjon er forsåvidt ikke så viktig.

Jeg er helt nybegynner på RAW, men vil gjerne ha et skikkelig verktøy. Hvor mye utvikling som skjer på hvert enket program har også betydning.

 

Kameraer: D1H, D50, D300. (+Canon S2IS)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Bibble : Pro-versjonen bra, lisens gjelder både Win og Lin, men dyr?

Jeg er litt usikker hvordan jeg skal forstå dette - har du veid Bibble Lite, og funnet det for lett? Lite-versjonen finnes også til Linux, og gjør i det minste alt jeg trenger for $70.

 

Edit: Jeg kan legge til at oppdateringstakten er relativt høy, Bibble er stort sett først ute med å støtte de nyeste kameraene, og det er ikke bare snakk om småoppdateringer. Siden Bibble 4 ble sluppet på sensommeren 2004, har det kommet en lang rekke større og mindre oppdateringer, som gjør Bibble 4.10 (siste versjon før 5) til et helt annet program enn 4.0.

 

Kombinasjonen av hyppige mindre oppdateringer, og lang tid mellom "major version-oppgradering", gjør at jeg føler jeg har fått veldig, veldig mye igjen for de omkring $70 jeg betalte for 4.3 sommeren 2005. Det blir ikke særlig bittert å måtte betale for ny lisens til Bibble 5.

Endret av Anew
Lenke til kommentar
Her er alternativene jeg har hørt om:

 

Bibble : Pro-versjonen bra, lisens gjelder både Win og Lin, men dyr?

dcRAW : Funksjonalitet?

Lightzone : ?

Rawtherapee : ?

UFraw : Har det som trengs? Greit til å kjøre via script?

 

Tror nok jeg vil bruke GIMP som bildebehandlingsprogram, men GIMP-integrasjon er forsåvidt ikke så viktig.

Jeg er helt nybegynner på RAW, men vil gjerne ha et skikkelig verktøy. Hvor mye utvikling som skjer på hvert enket program har også betydning.

 

Kameraer: D1H, D50, D300. (+Canon S2IS)

 

Siden du skal bruke gimp så ville jeg sagt ufraw. Du kan kjøre batch jobb med ufraw for å konvertere RAW bildene og du kan med ufraw-gimp-plugin'en redigerer .nef (RAW) bildene dine i gimp.

Lenke til kommentar

Tusen takk for svar! Anew: Jeg var ikke klar over at Bibble Lite og Bibble Pro hadde omtrent samme funksjonalitet, har ikke prøvd noe sånt så langt, jeg. Tror jeg skal prøve Bibble, UFraw og kanskje Rawstudio, og se hva som passer best. Det er jo tydeligvis noen forskjeller på disse "fremkallerne".

Lenke til kommentar

Hvis dere ønsker å teste et avansert RAW program vil jeg oppfordre dere til å teste

RAW THERAPEE.

Det er i tillegg helt gratis,(selvfølgelig tar utvikleren gjerne imot donasjoner, noe som man burde gjøre hvis man er fornøyd med programmet).

 

RawTherapee er under kontinuerlig utvikling og RawTherapee V2.3 kom i Februar og v2.4 er tilgjenglig i Beta.

 

RawTherapee V2.3 finnes også i Windows og Mac.

 

Last ned instruksjonene HER i pdf, for å få en oversikt over hva programmet kan gjøre.

 

Her er en COMPARISON mellom RAWTherapee og andre RAW program.

 

Test det og del med oss andre hva dere synes om programmet!

Endret av arthon
Lenke til kommentar
Eg bruker som regel bare DigiKam, den leser raw og har redigering for raw bileter i opptil 16 bits farger. Kombinert med GIMP så kjem ein langt :)

Har såvidt sett på det opplegget, bruke funksjonen i DigiKam. Men har noen jamført dette med andre konvertere, og sett på forskjeller? Det virka litt sånn udokumentert på meg, men det er kanskje bare fordi jeg ikke så ordentlig etter.

Lenke til kommentar
Hvis dere ønsker å teste et avansert RAW program vil jeg oppfordre dere til å teste

RAW THERAPEE

.
Har kikket litt på det tidligere, men da hadde det ikke støtte for batch-konvertering av bilder. Har det fått det nå?

Det har ikke batch proessing enda men det vil komme. Men du kan lagre "settings" for et bilde og bruke de samme "settings" fortløpende på alle bilder.

 

På den andre side så er vel strengt tatt ikke et så avansert program som RawTherapee nødvendig hvis man bruker batch prosessing.

 

Da kan vel hvilket som helst lite RAW program brukes, siden alle bildene får den samme gjennomsnitts konverteringen og den induviduelle justeringen på hvert bilde må gjøres i "post".

 

Nå har RAWTherapee så mange justerings muligheter at mye av arbeidet som man normalt ville gjøre i "post" i PS, kan gjøres på RAW filen før konvertering, og ofte med bedre resultat.

Endret av arthon
Lenke til kommentar
På den andre side så er vel strengt tatt ikke et så avansert program som RawTherapee nødvendig hvis man bruker batch prosessing.

 

Da kan vel hvilket som helst lite RAW program brukes, siden alle bildene får den samme gjennomsnitts konverteringen og den induviduelle justeringen på hvert bilde må gjøres i "post".

 

Nå har RAWTherapee så mange justerings muligheter at mye av arbeidet som man normalt ville gjøre i "post" i PS, kan gjøres på RAW filen før konvertering, og ofte med bedre resultat.

Det kan bli aktuelt å batchprosessere, og så evt deretter plukke ut enkelte bilder for mer individuell optimalisering. Jeg ønsker å gjøre mest mulig av justeringer i RAW-konverteringa, minst mulig i "post". Med en sånn arbeidsflyt, kan kanskje et enklere program brukes for batch-prosesseringa, og f.eks RawTherapee for enkeltbilder? Det er jo generelt en fordel å ha få verktøy, men det å bruke to eller flere RAW-programmer trenger kanskje ikke være mer dramatisk enn at vi brukte både D-76, Emofin og HC-110-framkallere for S/H-film?

Lenke til kommentar
Nå har RAWTherapee så mange justerings muligheter at mye av arbeidet som man normalt ville gjøre i "post" i PS, kan gjøres på RAW filen før konvertering, og ofte med bedre resultat.
Har man mulighet til å bare justere deler av bildet (en seleksjon)? ;-)

Hvis du mener som med Lasso Tool i PS hvor du kan isolere ett element; så er svaret; nei!

Er det noen RAW program som kan det?

 

På den andre side så er vel strengt tatt ikke et så avansert program som RawTherapee nødvendig hvis man bruker batch prosessing.

 

Da kan vel hvilket som helst lite RAW program brukes, siden alle bildene får den samme gjennomsnitts konverteringen og den induviduelle justeringen på hvert bilde må gjøres i "post".

 

Nå har RAWTherapee så mange justerings muligheter at mye av arbeidet som man normalt ville gjøre i "post" i PS, kan gjøres på RAW filen før konvertering, og ofte med bedre resultat.

Det kan bli aktuelt å batchprosessere, og så evt deretter plukke ut enkelte bilder for mer individuell optimalisering. Jeg ønsker å gjøre mest mulig av justeringer i RAW-konverteringa, minst mulig i "post". Med en sånn arbeidsflyt, kan kanskje et enklere program brukes for batch-prosesseringa, og f.eks RawTherapee for enkeltbilder? Det er jo generelt en fordel å ha få verktøy, men det å bruke to eller flere RAW-programmer trenger kanskje ikke være mer dramatisk enn at vi brukte både D-76, Emofin og HC-110-framkallere for S/H-film?

 

Nå gjør jeg aldri RAW konvertering av et bilde uten at jeg vet at jeg vil ha et ferdig bilde som jeg skal jobbe videre med i "post" (med mindre jeg er fornøyd etter jobben jeg har gjort i RawTherapee og ikke trenger å gjøre mer i "post").

 

Som du sier så bør mest mulig av justeringer gjøres i RAW siden det er ukonvertert RÅ data rett fra kamera.

 

Raw Therapee vil få Batch konverterig senere!( omtrent på den tiden man har fått erfaring nok og lært seg å utnytte alle mulighetene :w00t: )

 

Men hvorfor ikke prøve RAW Therapee, lett å laste ned (ikke engang en license agreement å forholde seg til :p ).

 

Jeg kjører det i Windows, fungerer upåklagelig der også.

Lenke til kommentar
Nå har RAWTherapee så mange justerings muligheter at mye av arbeidet som man normalt ville gjøre i "post" i PS, kan gjøres på RAW filen før konvertering, og ofte med bedre resultat.
Har man mulighet til å bare justere deler av bildet (en seleksjon)? ;-)

Hvis du mener som med Lasso Tool i PS hvor du kan isolere ett element; så er svaret; nei!

Er det noen RAW program som kan det?

Nei, jeg tror ikke det, men det hadde vært *genialt* :-)

 

Poenget er at mesteparten av justeringene jeg gjør (utover det man kan gjøre i alle raw-konvertere) er selektivt, altså ikke i hele bildet.

Lenke til kommentar
Nå har RAWTherapee så mange justerings muligheter at mye av arbeidet som man normalt ville gjøre i "post" i PS, kan gjøres på RAW filen før konvertering, og ofte med bedre resultat.
Har man mulighet til å bare justere deler av bildet (en seleksjon)? ;-)

Hvis du mener som med Lasso Tool i PS hvor du kan isolere ett element; så er svaret; nei!

Er det noen RAW program som kan det?

Nei, jeg tror ikke det, men det hadde vært *genialt* :-)

Sjekk previewbildene for Bibble 5. Jeg har ingen erfaring med PS, men jeg syns det ser ut som om det er det man driver med i bil-bildet som viser layers: http://www.bibblelabs.com/products/bibble5/

Lenke til kommentar
Sjekk previewbildene for Bibble 5. Jeg har ingen erfaring med PS, men jeg syns det ser ut som om det er det man driver med i bil-bildet som viser layers: http://www.bibblelabs.com/products/bibble5/
Det ser sånn ut ja. Da begynner vi å snakke :-)

Bibble er nok lurt å følge med på, ja!

Når det gjelder batch vs enkelt, så ser jeg flere tilfeller der jeg vil bruke RAW istf JPG også på bildeserier til fotoalbum, webvisninger etc, fordi det er ønskelig å gjøre samme kurvejustering etc på hele serien. Uten at det blir så veldig ambisiøst. Til sånt bruk, kan en enklere konverter være hele OK. Med f.eks Bibble, kan en trolig greie seg med ett program, både for det enkle og det som er mer gjennomarbeida..

Lenke til kommentar
Hvis du mener som med Lasso Tool i PS hvor du kan isolere ett element; så er svaret; nei!

Er det noen RAW program som kan det?

Lightroom 2.0 vil ogso ha mogelegheiten for dette. Det vil fungere som ein pensel, ein kan male på eksponeringskompensasjon, fargemetning mm. Dette vil ogso vere tapsfritt, ein kan kome tilbake ved ein seinare anledning og fjerne justeringane.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...