Gå til innhold

RAW konvertering for Linux: Oppdatering?


Anbefalte innlegg

Ser fra søk ut for at dette temaet ikke har vært oppe på ei stund, og siden det stadig skjer ting på denne fronten, sjanser jeg på å spørre: Hva er å anbefale av RAW-konvertingsprogram for Linux, som kjører "native" (altså ikke Windows-programmer under Wine e.l.)?

 

Her er alternativene jeg har hørt om:

 

Bibble : Pro-versjonen bra, lisens gjelder både Win og Lin, men dyr?

dcRAW : Funksjonalitet?

Lightzone : ?

Rawtherapee : ?

UFraw : Har det som trengs? Greit til å kjøre via script?

 

Tror nok jeg vil bruke GIMP som bildebehandlingsprogram, men GIMP-integrasjon er forsåvidt ikke så viktig.

Jeg er helt nybegynner på RAW, men vil gjerne ha et skikkelig verktøy. Hvor mye utvikling som skjer på hvert enket program har også betydning.

 

Kameraer: D1H, D50, D300. (+Canon S2IS)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Bibble : Pro-versjonen bra, lisens gjelder både Win og Lin, men dyr?

Jeg er litt usikker hvordan jeg skal forstå dette - har du veid Bibble Lite, og funnet det for lett? Lite-versjonen finnes også til Linux, og gjør i det minste alt jeg trenger for $70.

 

Edit: Jeg kan legge til at oppdateringstakten er relativt høy, Bibble er stort sett først ute med å støtte de nyeste kameraene, og det er ikke bare snakk om småoppdateringer. Siden Bibble 4 ble sluppet på sensommeren 2004, har det kommet en lang rekke større og mindre oppdateringer, som gjør Bibble 4.10 (siste versjon før 5) til et helt annet program enn 4.0.

 

Kombinasjonen av hyppige mindre oppdateringer, og lang tid mellom "major version-oppgradering", gjør at jeg føler jeg har fått veldig, veldig mye igjen for de omkring $70 jeg betalte for 4.3 sommeren 2005. Det blir ikke særlig bittert å måtte betale for ny lisens til Bibble 5.

Endret av Anew
Lenke til kommentar
Her er alternativene jeg har hørt om:

 

Bibble : Pro-versjonen bra, lisens gjelder både Win og Lin, men dyr?

dcRAW : Funksjonalitet?