Gå til innhold

Noen spørsmål om mine RAID5-planer


Anbefalte innlegg

Heisan. Jeg tenker på å kjøpe meg et RAID5-oppsett, og kunne tenke meg å høre kommentarer. Mine konkrete planer akkurat nå er å kjøpe:

 

3 eller 4 stk. Western Digital Caviar GP 1 TB-disker, siden man etter hva jeg har forstått kan aktivere TLER på disse vha. et lite program man kjører i DOS. Diskene er vel også relativt støysvake og bruker lite strøm, som jo er en fordel når det er så mange av dem.

 

Enten et HighPoint RocketRAID 2300 eller et Promise FastTrak TX4650. Er det noen som har kommentarer på disse kortene? Er Promise-kortet verdt 400 kr ekstra?

 

 

Jeg er klar over at Highpoint-kortet ikke akselererer RAID-operasjonene selv, slik at CPU-en må gjøre arbeidet. Om dette gjelder Promise-kortet har jeg ikke funnet ut av, siden jeg ikke klarer å finne noen anmeldelser av det på nett. Jeg tror uansett det blir uproblematisk siden disse diskene sjeldent vil brukes samtidig som jeg gjør andre krevende ting, og jeg vil uansett snart oppgradere til firekjerneprosessor. I tillegg er det primært pga. den bedrede datasikkerheten jeg vil ha RAID, eventuelt bedre ytelse er bare en bonus.

 

Så er det noen som har spesielle kommentarer på planene mine? Kunne tenke meg å sjekke om jeg gjør noe utrolig dumt før jeg punger ut 6000 kr :)

 

Takker for kommentarer :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har ingen erfaring med noen av de nevnte kontrollerne, men jeg ser at begge støtter Vista og det tyder i alle fall på at de oppdaterer driverne for disse modellene.

 

Det jeg kan si er at prisene på 1TB disker er på vei ned, dvs de er allerede kommet ned i 12-1300 kr og jeg er ikke sikker på om de skal videre ned. GP disken til WD ligger imidlertid på nesten 1400 og det er for drøyt for en "bremset" disk med tanke på at Samsung F1 på 1TB går for ca 1250,-

 

Ingen av disse billige diskene er laget for RAID og RAID modellene tar de seg godt betalt for. Du får neppe noen problem med å kjøre de vanlige utgavene men de er altså ikke laget for RAID.

 

Selv om du kjører RAID5 så må du sørge for backup, ryker en disk må du ha en i reserve (du kan ha spare på de fleste kontrollere)

 

Et alternativ vil da være å å kjøpe en litt bedre (les: mye bedre) kontroller og heller gå ned litt på diskene.

Eks.

Adaptec 3805 til ca 3000,- (denne har innebygget CPU)

4 stk 750GB disker til ca 800,- pr stk

Sett så en av disse i spare og du er sikret mot at 1 disk ryker.

 

Du har da 1.5TB i stedet for 2TB som du ville hatt med 3 stk 1TB.

Adaptec kontrolleren støtter inntil 8 disker og kjøper du KIT versjonen får du med kabler til alle 8.

Du har da fremedeles 4 porter ledig på kontrolleren og kan utvide etter behov.

 

Det var nå mitt lille innspill.

Endret av Anvil
Lenke til kommentar

Er det en ren filserver du skal bygge kan det være greit å se på rene softwareløsninger. Selv bruker jeg raid5 med linux md, og dette fungerer ypperlig.

 

Skulle jeg bygd en ren filserver hadde jeg vurdert både solaris med zraid og raid-opplegget til fbsd(iirc) - men endte opp med linux fordi jeg bruker det til vanlig og har diskene i bruksmaskinen. (Forøvrig får jeg tak i de i Vista gjennom vmware og nettverksdeling.)

Lenke til kommentar

Anvil: Det som taler for WD GP-diskene er at de (etter hva jeg har lest på nett) skal støtte TLER, bare at man må aktivere det selv. Da burde de være like gode (i allfall nesten) som vanlige RAID-disker som koster en del mer.

 

Men tipset ditt om å gå for en større kontroller var godt det. Hvis jeg går for f.eks. 4xWD GP 750 GB-disker pluss et HighPoint RocketRAID 2320 til bare 1800 så blir faktisk prisen per GB bedre enn mitt originale forslag, og da har jeg jo fremdeles 4 porter igjen som jeg kan bruke til enten flere disker eller enda et RAID5-array når TB-diskene går videre ned i pris.

 

Tenker at jeg kan klare meg med det kortet der, ifølge prisguiden så koster jo Adaptec 3805 faktisk over 4000 kr, og det blir litt i dyreste laget for meg, spesielt når ytelse ikke er alfa og omega her.

 

jozono1: Jepp har fått med meg at programvarebasert RAID i Linux skal være veldig bra, men dette er på min hoved-PC, og den kjører Windows Vista (hvor det er relativt dårlig med programvare-RAID hvis jeg har forstått riktig). Uansett så må jeg kjøpe meg et kontrollerkort siden jeg er tom for SATA-porter, og jeg syns egentlig det er veldig greit å kunne flytte hele RAID-arrayet mitt over til en annen PC, selv med et annet operativsystem hvis jeg skulle ønske det.

Lenke til kommentar

Det er alltid greit å ha noen porter til overs ja, bare sørg for at det er en PCIE kontroller du kjøper, så får du utnyttet båndbredden.

 

Her er forresten en link til Adaptec kontrolleren i KIT versjon til drøyt 3000,- ;-) dvs 3218,- Link

 

Ellers høres planen din bra ut, med tanke på at det er i din hoved-pc.

 

Se forresten også på WD6400AAKS som er en ny modell fra WD, den er ikke GP men bruker alikevel lite strøm og har veldig lavt støynivå.

Prisen er rundt 660,- sist jeg sjekket.

Endret av Anvil
Lenke til kommentar

Stod ikke noe om OS eller om det var til en dedikert filserver :) Ja, softraid i vista er vel egentlig bare rot, såfremt de ikke har forbedret det siden xp da?

 

Får hele 15MB/s fra raid5-en gjennom vmware om jeg er heldig :p

 

Fins forresten sykt billige 4porters silicon image-kort som funker helt ok til raid5, kjøpte ett 4porter pci for 20$ fra dealextreme jeg. (for å få porter til spilldisken og dvdbrenneren min)

Lenke til kommentar

Adaptec-kontrolleren var jo da straks litt mer interessant, siden den ser ut til å være et hakk over Highpoint 2320, i allfall for mitt helt utrente RAID-øye :p.

 

WD6400AAKS var interessant, men siden pris/GB er ca. den samme som for 750 GB-diskene så tror jeg at jeg går for 750 GB. Nå må jeg bare ta en alvorsprat med lommeboka for å se hva jeg kan ta meg råd til her. Takk for kommentarer og tips så langt :)

 

jzono1: Jeg prøvde å søke etter erfaringen med programvarebasert RAID i Vista, men jeg fant fint lite. Virker som om de har redusert støtten siden XP (hvis det fremdeles er mulig i det heletatt). Føler det tryggeste er å bruke et eget kort, så kan jeg enkelt bygge meg en filserver senere hvis jeg skulle ha lyst, med f.eks. Linux, og ganske enkelt flytte kortet og diskene til den.

Lenke til kommentar
Adaptec-kontrolleren var jo da straks litt mer interessant, siden den ser ut til å være et hakk over Highpoint 2320, i allfall for mitt helt utrente RAID-øye :p.

 

Adaptec'en er nok noen hakk over HighPoint'en ja.

 

Jeg sjekket en test av HPT'en (Xbitlabs) og der fikk raid5 implementeringen nærmest stryk-karakter mens andre typer var utmerket.

 

Lykke til!

Lenke til kommentar

Vet du hva som er forskjellen på de forskjellige 3805-modellene som selges? Den du linket til er nå utsolgt hos amentio, men de har to andre modeller også, hvor den ene er differensiert med "SGL/128", og den andre med "256MB LP PCIE SGL W/O CABLE ROHS". Spørsmålet er vel da hva "SGL" og "LP" betegner. ROHS er miljøgreier, og den ene er altså uten kabler men med 256 MB cache.

 

Forresten så har jeg fått med meg at dette kortet bruker en litt spesiell kontakt for SATA. Den har 2 kontakter som hver plittes til 4 SATA/SAS-kontakter. Vil det da si at denne splitten ikke følger med den som er merket w/o cable?

Lenke til kommentar

RAID5 har imo ingenting å gjøre på en arbeidsstasjon. Hver gang maskinen uforutsett klikker, dvs trenger restart, så må sannsynligvis RAIDet bygges på nytt, og det er en tung jobb som tar timesvis. Og stoppes jobben før den er ferdig, ja da starter den på nytt.

 

Når det gjelder ytelse kan det sies at jeg på en filserver fint har klart å dra 250MB/s på et Linux software RAID, mens jeg i Windows ikke har klart mer enn 20MB/s, og de hastighetene har og vært gjeldene på billig kontrollere.

 

Jeg er hvertfall ikke i tvil om hva jeg skal bruke om jeg skulle sette opp nytt RAID. ;)

Lenke til kommentar
.... Hver gang maskinen uforutsett klikker, dvs trenger restart, så må sannsynligvis RAIDet bygges på nytt, og det er en tung jobb som tar timesvis. Og stoppes jobben før den er ferdig, ja da starter den på nytt.

 

Dette er korrekt når man bruker f.eks ich9r (intel onboard) men har ikke opplevd noen tilfeller hvor mine Adaptec raid har trengt hverken verifisering eller gjennoppbygging.

Og ja, jeg har prøvd å provosere frem slike hendelser for å sjekke sårbarheten.

 

Ytelse/stabilitet på en slik kontroller er rett og slett fenomenal i forhold til onboard kontrollere ala ich9r.

Software raid skal jeg ikke uttale meg så mye om bortsett fra at det ikke er optimalt for raid5 på en arbeidsstasjon, grunnen er at raidet er totalt avhengig av "PC-en" for beregning av paritet. Er PC-en ustabil blir raidet det samme.

 

edit:skrivefeil.

Endret av Anvil
Lenke til kommentar
Vet du hva som er forskjellen på de forskjellige 3805-modellene som selges? Den du linket til er nå utsolgt hos amentio, men de har to andre modeller også, hvor den ene er differensiert med "SGL/128", og den andre med "256MB LP PCIE SGL W/O CABLE ROHS". Spørsmålet er vel da hva "SGL" og "LP" betegner. ROHS er miljøgreier, og den ene er altså uten kabler men med 256 MB cache.

Det er vel noen som har lest denne tråden og kommet deg i forkjøpet?

Hvis du har bestemt deg for å kjøpe kan jeg komme med en link til (koster noen få hundrelapper mer men fremdeles rimelig)

 

Forresten så har jeg fått med meg at dette kortet bruker en litt spesiell kontakt for SATA. Den har 2 kontakter som hver plittes til 4 SATA/SAS-kontakter. Vil det da si at denne splitten ikke følger med den som er merket w/o cable?

Det er korrekt, kabler kan kjøpes uoriginalt til noen hundre pr stk.

Lenke til kommentar
Anvil: Det som taler for WD GP-diskene er at de (etter hva jeg har lest på nett) skal støtte TLER, bare at man må aktivere det selv. Da burde de være like gode (i allfall nesten) som vanlige RAID-disker som koster en del mer.

 

Har du noen software som gjør dette? Evt noen link til hvor jeg kan lese litt mer om det?

Lenke til kommentar
Anvil: Det som taler for WD GP-diskene er at de (etter hva jeg har lest på nett) skal støtte TLER, bare at man må aktivere det selv. Da burde de være like gode (i allfall nesten) som vanlige RAID-disker som koster en del mer.

 

Har du noen software som gjør dette? Evt noen link til hvor jeg kan lese litt mer om det?

 

Det var "dravisher" som kom med denne infoen, søk etter en utility som heter WDTLER ;-)

 

Skal prøve den selv da jeg ikke har raid utgavene jeg heller, jeg bruker Raptor og WD7500AAKS i mine raid.

Jeg har bestilt noen stk av WD6400AAKS samt den nye VelociRaptoren for testing i raid.

Forventer å få disse i løpet av uka og skal prøve på de før jeg roter med "produksjonsdiskene" mine.

Lenke til kommentar

Det er en grei tråd på Hardforum med link til WDTLER-verktøyet. Jeg har prøvd det på min WD Raptor og det fungerte på den i allfall.

 

Jeg har bestemt meg for å kjøpe ja Anvil, men nå var det plutselig tomt for KIT-versjonene i allfall. Du vet ikke om den som bare er merket med SGL også har kabler kanskje? Evt. hvis du har funnet en butikk med KIT-versjonen inne så si gjerne ifra :)

Lenke til kommentar

her renner pengene ut, men jeg hiver meg på med et enda dyrere forslag som jeg selv endte med.

 

kjøp ny pc til lagring, q6600 og et hk med 8 sataporter samt en os disk og noen gb ram (4gb er vel ca 500kr)..

 

Da kan du kanskje klare å matche en kontroller til 3-4000 og samtidig få en lagrings/web/mailserver med linux softwareraid. Og linux softwareraid kan flyttes fra pc til pc uten problemer, det er raskt og bruker lite cpu. En hendig løsning etter min mening :)

 

q6600 1449 (klokkes lett til 3ghz om det trengs)

Gigabyte GA-P35T-DS3P 599

Corsair TWIN2X DDR2 4096MB (2x2048MB) 550

Corsair VX 550W 565

 

psu kan med fordel være litt dyrere

 

da ligger du på 3163 kr og dette forutsetter at du har kabinett harddisk, og pci skjermkort liggendes. Prisen er tatt fra billigste fra prisguide så kan variere, men dette mener jeg vil være en bedre løsning enn et raidkort til 3000 (hovedkortet er valgt random så les litt tester)

Lenke til kommentar
Det er en grei tråd på Hardforum med link til WDTLER-verktøyet. Jeg har prøvd det på min WD Raptor og det fungerte på den i allfall.

 

Jeg har bestemt meg for å kjøpe ja Anvil, men nå var det plutselig tomt for KIT-versjonene i allfall. Du vet ikke om den som bare er merket med SGL også har kabler kanskje? Evt. hvis du har funnet en butikk med KIT-versjonen inne så si gjerne ifra :)

 

Den jeg tenkte på hadde leveringstid så da er den første linken med ETA 13.mai den som ligger nærmest. Det er jo ikke mange dager til ;- (i morgen)

Lenke til kommentar
Da får jeg bare bestille og håpe på det beste, men jeg tar den ETA-en med en klype salt. Huff altså, er ikke lett å være tålmodig når man venter på nytt utstyr altså.

 

Valget falt altså på et ADAPTEC RAID 3805 KIT og fire WD GP 750 GB (ganske grei pris på disse hvis jeg får aktivert TLER på dem).

 

Den jeg tenkte på var den nye versjonen (lite forskjell) av 3805 som heter 5805 men den har levering i juni og koster ca 3700-3800 som KIT så det blir endel dyrere.

 

WD750 diskene er meget bra de, har ikke GP selv men den vanlige AAKS som sagt og de er både raske og stille. Skal bli morsomt å se hvordan den nye 640'en yter i forhold. De har økt tetthet 320GB/plate (2 plater) mens 750'en har ca 188GB/plate (4 plater)

 

Den som venter på noe godt.....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...