Gå til innhold

Noen spørsmål om mine RAID5-planer


Anbefalte innlegg

Den som venter på noe godt.....

Tålmodighet er en dyd jeg mangler når det kommer til PC-deler. Jeg har oppdaget at det er et alternativt kontrollerkort fra Promise som ser rimelig kurant ut, EX8650. Nedsiden er at jeg finner hverken erfaringer eller anmeldelser av kortet, så det er litt usikkert om det er noe tess. Fordelen er at det er nettbutikker som har den på lager akkurat nå :p

 

Noen kommentarer på dette? Har Promise et greit rykte for sine kontrollerkort?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ser ingen grunn til at den ikke skulle fungere.

NB den krevet PCIe 8x slot, det er det eneste.

 

Link til newegg med 1 review ;-)

 

De er vel mest kjent for "vanlige" kontrollere men Promise er et helt OK merke.

 

edit: pass på å få Retail versjonen, med kabler.

Endret av Anvil
Lenke til kommentar
Hmm du sier noe om retail ja. Ingen av de som er merket "Reatil" (antageligvis feilstavning av retail) er på lager, men kanskje jeg kan kjøpe kabler ved siden av? Jeg har fått med meg at tilkoblingen på selve kortet heter SFF-8087. Er det slike kabler jeg trenger?

 

Den du linket har samme varenr som den som følger med i Adaptec kontrolleren.

Prisen var ikke så ille!

 

Kjøper du Promise eller Adaptec'en da? (la ikke merke til hva Promisen kostet)

Lenke til kommentar

Er så redd for at den ene Adaptec-en som er igjen hos amentio går bort i mellomtiden (jeg vet av erfaring at lagerbeholdningen kan henge litt etter i svingene), så jeg tror jeg tar sjansen på de 4 promise-kortene som er på datakjeden :p.

Endret av dravisher
Lenke til kommentar

Huffda, siden jeg hadde lagt inn ordre hos amentio (som nå er kanselert), så er beløpet fremdeles reservert på kontoen, og jeg har ikke dekning til å gjøre dette kjøpet dobbelt opp akkurat nå :/. Håper ikke slike reservasjoner blir liggende i systemet så alt for lenge.

Lenke til kommentar
Huffda, siden jeg hadde lagt inn ordre hos amentio (som nå er kanselert), så er beløpet fremdeles reservert på kontoen, og jeg har ikke dekning til å gjøre dette kjøpet dobbelt opp akkurat nå :/. Håper ikke slike reservasjoner blir liggende i systemet så alt for lenge.

 

Du kan ringe dem i morgen tidlig og ev. samtidig få en reel status på levering.

Jeg vet ikke hvordan det fungerer hos dem mht reservasjon, den burde egentlig løse seg selv opp i løpet av kort tid.

Lenke til kommentar

Nå har jeg gjort en ny bestilling, forhåpentligvis den endelige. Fikk låne VISA-kortet til far min og har nå bestilt oppfølgern til 3805, 5805 + kabler sepparat, og 4 stk. WD GP 750 GB. Nå håper jeg bare at jeg faktisk får det ene kontrollerkortet som er oppgitt på lager.

 

Kontrollerkortet fikk en knakende god anmeldelse på tomshardware, og det var jo veldig lite man måtte opp i pris sammenlignet med 3805. Jeg turde ikke nevne det før jeg hadde lagt inn bestilling i frykt for at noen skulle stjele det fra meg :p

Endret av dravisher
Lenke til kommentar
Nå har jeg gjort en ny bestilling, forhåpentligvis den endelige. Fikk låne VISA-kortet til far min og har nå bestilt oppfølgern til 3805, 5805 + kabler sepparat, og 4 stk. WD GP 750 GB. Nå håper jeg bare at jeg faktisk får det ene kontrollerkortet som er oppgitt på lager.

 

Kontrollerkortet fikk en knakende god anmeldelse på tomshardware, og det var jo veldig lite man måtte opp i pris sammenlignet med 3805. Jeg turde ikke nevne det før jeg hadde lagt inn bestilling i frykt for at noen skulle stjele det fra meg :p

 

Hehe, sikkert smart!

Det er den nye referanse kontrolleren til TomsHardware.

Lenke til kommentar

Tror du ikke det var en jævel som tok adaptec 5805 fra meg også :hrm:. Da er jeg tilbake til Promise EX8650 som det nest beste valget tror jeg. Adaptec-en er ikke ventet inn på lager før 28. mai, og den datoen kan jo fort bevege seg enda lengre bort.

 

En ting jeg har lurt litt på er om man kunne kjøpe SAS expanders også bare bruke Adaptec 5405 (fireportversjonen av 5805), men jeg har ikke klart å finne en eneste SAS expander til salgs noe sted. Noen som vet noe om det?

Lenke til kommentar
Det viste seg at jeg fikk kontrollerkortet allikevel, men da var kablene utsolgt i stedet :p. Heldigvis fant jeg tilsvarende kabel hos Nextron, så nå er alt utstyret i hus og fungerer bra så langt.

 

Takk for alle innspill :)

 

Hvordan er førsteinntrykket mht støynivå og ytelse?

Lenke til kommentar

Jeg hører at det er 4 ekstra disker i PC-en (hadde 4 fra før av), men det er vanskelig å si om disse støyer mer eller mindre (har et par 750 GB Seagate 7200.10-disker, en 400 GB Hitachi, og en Raptor X).

 

Ytelsen er god den, har ikke kjørt noe ytelsestester men det går i det minste fort når jeg overfører til RAID5-diskene fra flere andre disker samtidig.

 

En ting å bemerke er at kontrollerkortet blir ekstremt varmt. Hvis jeg ikke kjører kabinettviftene på maks så får jeg opp advarsler om for høy temperatur (rundt 90 grader er visst for høyt, mens 85 er ok). Veldig dårlig at de ikke har brukt en litt større kjøleribbe, det ville jo fint vært plass til det. Men jeg har bestilt en PCI-slot kjøler så forhåpentligvis går det greit med den.

 

Jeg kan også bekrefte at man kan aktivere TLER på WD GP 750 GB-diskene.

Lenke til kommentar
Jeg hører at det er 4 ekstra disker i PC-en (hadde 4 fra før av), men det er vanskelig å si om disse støyer mer eller mindre (har et par 750 GB Seagate 7200.10-disker, en 400 GB Hitachi, og en Raptor X).

 

Ytelsen er god den, har ikke kjørt noe ytelsestester men det går i det minste fort når jeg overfører til RAID5-diskene fra flere andre disker samtidig.

 

En ting å bemerke er at kontrollerkortet blir ekstremt varmt. Hvis jeg ikke kjører kabinettviftene på maks så får jeg opp advarsler om for høy temperatur (rundt 90 grader er visst for høyt, mens 85 er ok). Veldig dårlig at de ikke har brukt en litt større kjøleribbe, det ville jo fint vært plass til det. Men jeg har bestilt en PCI-slot kjøler så forhåpentligvis går det greit med den.

 

Jeg kan også bekrefte at man kan aktivere TLER på WD GP 750 GB-diskene.

 

Bra!

 

Min kontroller ligger stort sett rundt 45-46C men da har jeg god luftflyt i kabinettet.

(Lian-Li PCA-71A med masse vifter som merkelig nok ikke støyer nevneverdig)

Endret av Anvil
Lenke til kommentar
3 eller 4 stk. Western Digital Caviar GP 1 TB-disker, siden man etter hva jeg har forstått kan aktivere TLER på disse vha. et lite program man kjører i DOS. Diskene er vel også relativt støysvake og bruker lite strøm, som jo er en fordel når det er så mange av dem.

 

Kunne ikkje se at du faktisk fikk noe svar på det du spurte om her; men googler du wdtler.zip - så finner du et verktøy som fikser biffen. Har akkuratt gjort det med mine 4 WD Caviar GP 1TB disker :)

 

Dvs. Programmet påstår at det fikser biffen ..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...