Gå til innhold

Reklamere på produkt kjøpt av en på Finn.no


Anbefalte innlegg

Jeg og en kompis diskuterte her om dagen dette med reklamasjon på en iPhone kjøpt på Finn.no

Kjøpsloven gjelder her da det er snakk om kjøp mellom to privatpersoner uten mellomledd.

 

Ifølge kjøpsloven, kan man reklamere innen to år ved påvisst mangel

§ 32. Reklamasjon.

 

(1) Kjøperen taper sin rett til å gjøre en mangel gjeldende dersom han ikke innen rimelig tid etter at han oppdaget eller burde ha oppdaget den, gir selgeren melding som angir hva slags mangel det gjelder.

 

(2) Reklamerer kjøperen ikke innen to år etter den dag da han overtok tingen, kan han ikke seinere gjøre mangelen gjeldende. Dette gjelder ikke dersom selgeren ved garanti eller annen avtale har påtatt seg ansvar for mangler i lengre tid.

 

Hva defineres som mangel i dette tilfelle? En feil?

 

Om en kjøpt iPhone slutter å fungere etter 1 år, har man krav til å reklamere på kjøpet da en slik produkt er ment å vare x-antall år?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Etter å ha lest kjøpsloven, noen innlegg og artikkelen (som var veldig god btw) til Ryuk, så tolker jeg det som at en iPhone kjøpt av en selger på Finn.no har 2 års reklamasjonsrett.

 

Altså, går den i stykker uten noen form for ytre påvirkinger, har du rett til å få den reparert av selger innen 2 år fra kjøpsdato. Noen som tolker lovverket annerledes?

Endret av überGoliath
Lenke til kommentar
Etter å ha lest kjøpsloven, noen innlegg og artikkelen (som var veldig god btw) til Ryuk, så tolker jeg det som at en iPhone kjøpt av en selger på Finn.no har 2 års reklamasjonsrett.

 

Altså, går den i stykker uten noen form for ytre påvirkinger, har du rett til å få den reparert av selger innen 2 år fra kjøpsdato. Noen som tolker lovverket annerledes?

 

Det vil bero på hva annonsen/avtalen sa ved salg. Jeg har som klausul at varen selges uten at jeg tar videre ansvar enn at den er testet. Nå har KVTl og jeg vært litt frem og tilbake på hvorvidt denne bryter med avtl. §36 om urimelige avtaler, men enn så lenge har ingen lagd problemer for meg.

Lenke til kommentar
Etter å ha lest kjøpsloven, noen innlegg og artikkelen (som var veldig god btw) til Ryuk, så tolker jeg det som at en iPhone kjøpt av en selger på Finn.no har 2 års reklamasjonsrett.

 

Altså, går den i stykker uten noen form for ytre påvirkinger, har du rett til å få den reparert av selger innen 2 år fra kjøpsdato. Noen som tolker lovverket annerledes?

Lovverket er ganske klart, men siden ingen her har sett annonsen eller eventuell avtale mellom deg og selger er det ingen som kan gi et "fasitsvar". Kjøpsloven gjelder nemlig kun dersom det ikke er satt andre betingelser mellom deg og selger.

 

F.eks. kan jeg nevne at folk som kjøper varer fra GNT ikke har mer enn 1 års reklamasjonsfrist. Det samme gjelder mange andre som forholder seg til Kjøpsloven som tillater at det kan avtales dårligere vilkår.

 

Se på annonsen hva du godtok når du kjøpte telefonen.

Lenke til kommentar
med mindre kjøper har godtatt en avtale som korter ned reklamasjonstiden e.l. så skal du det ja.

 

høyesterett kom vel frem til at en mobil har forventet levetid på 3- år hvis jeg husker riktig.

Man kan ikke lage avtaler som gir kjøper dårligere betingelser enn lovverket, så derfor kan man ikke lage en avtale som korter ned reklamasjonstiden. Ang. mobilen så var det 5 år.

Lenke til kommentar
med mindre kjøper har godtatt en avtale som korter ned reklamasjonstiden e.l. så skal du det ja.

 

høyesterett kom vel frem til at en mobil har forventet levetid på 3- år hvis jeg husker riktig.

Man kan ikke lage avtaler som gir kjøper dårligere betingelser enn lovverket, så derfor kan man ikke lage en avtale som korter ned reklamasjonstiden. Ang. mobilen så var det 5 år.

 

Og så er det det å vite hvillket lovverk en snakker om;

 

Forbrukerkjøp: kan ikke avtale dårligere

Vanlig kjøp, feks privatsalg; avtalefrihet

Lenke til kommentar
med mindre kjøper har godtatt en avtale som korter ned reklamasjonstiden e.l. så skal du det ja.

 

høyesterett kom vel frem til at en mobil har forventet levetid på 3- år hvis jeg husker riktig.

Man kan ikke lage avtaler som gir kjøper dårligere betingelser enn lovverket, så derfor kan man ikke lage en avtale som korter ned reklamasjonstiden. Ang. mobilen så var det 5 år.

trådstarter sier selv det er handel mellom private dvs da gjelder kjøpsloven ikke forbrukerkjøpsloven, og kjøpsloven i motsetning til forbrukerkjøpsloven er fravikelig, dvs man kan avtale vilkår som er dårligere en det som står i loven.

 

ja reklamasjonstiden på en mobiltelefon er 5 år men forventet levetid som jeg nevnte er 3-4 ifølge høyesterett. man kan ikke reklamere på noe etter den forventede levetiden er utgått.

det blir som å reklamere på en råtten banan

 

*tillegg* kjøpsloven gir kun 2 års reklamasjon

Endret av stich_it
Lenke til kommentar

Kan man virkelig rette en reklamasjon mot en privat selger? Som selger noe brukt?

 

Hvis jeg selger en brukt støvsuger (la oss si ett år gammel) til en annen privatperson, kan virkelig denne personen komme tilbake etter et års tid og REKLAMERE mot meg?

Lenke til kommentar
Azidops: Ikke uttal deg skråsikkert på ting du tar feil på. Det øker ikke kvaliteten på forumet.

Jeg kunne sendt deg en PM, men siden du er moderator og velger å henge meg ut i offentlighet passer det å kommentere deg i offentlighet.

 

Dette er en upassende kommentar fra en moderator. I stedet for å komme med slike spydige usakeligheter, som forøvrig ikke øker kvaliteten på forumet, bør du konsentrere din innsats på å faktisk går inn for å ødelegge forumet. Innlegget var ment som et seriøst innlegg, ikke som et sleivspark slik ditt innlegg er.

 

For øvrig har jeg ikke problemer med å innse at jeg tar feil. Det betyr ikke at jeg senker kvaliteten på forumet fordi jeg tar feil. Når det gjelder reklamasjonstiden på mobil så er det 5 år (VG) så hva jeg har uttalt meg skråsikkert og tatt feil på får du dokumentere.

 

Alastor, slutt å slenge BS etter brukerene på dette forumet...

Lenke til kommentar
Azidops: Ikke uttal deg skråsikkert på ting du tar feil på. Det øker ikke kvaliteten på forumet.

Jeg kunne sendt deg en PM, men siden du er moderator og velger å henge meg ut i offentlighet passer det å kommentere deg i offentlighet.

 

Dette er en upassende kommentar fra en moderator. I stedet for å komme med slike spydige usakeligheter, som forøvrig ikke øker kvaliteten på forumet, bør du konsentrere din innsats på å faktisk går inn for å ødelegge forumet. Innlegget var ment som et seriøst innlegg, ikke som et sleivspark slik ditt innlegg er.

 

For øvrig har jeg ikke problemer med å innse at jeg tar feil. Det betyr ikke at jeg senker kvaliteten på forumet fordi jeg tar feil. Når det gjelder reklamasjonstiden på mobil så er det 5 år (VG) så hva jeg har uttalt meg skråsikkert og tatt feil på får du dokumentere.

 

Alastor, slutt å slenge BS etter brukerene på dette forumet...

 

Når det gjelder kvaliteten; generelt er den meget god her, men vi som bruker jussdelen av forumet er hva normale mennesker kaller paragrafryttere, vi liker at ting skal stemme med virkeligheten slik at andre brukere som leser det får et korrekt bilde av hva som er gjeldende rett. Som andre her har nevnt til deg så ser du ikke hele konteksten; dette er et salg mellom to privatpersoner, og slår du opp i forbrukerkjøpsloven sin virkeområde så ser du at den ikke gjelder for denne type salg/kjøp.

Hadde en der i mot snakke om en forhandler som solgte til en privatperson, så hadde jeg gitt deg rett, men slik er en dog ikke saken i dette tilfellet.

Derfor er det ikke BS, som du så fint kaller det, når vi da retter på deg. Og det kalles heller ikke uthengning, det kalles å korrigere, og i posten din og nå fremstår svaret som meget bastant på at du har rett og vi feil, men enn så lenge dette er et privatkjøp mellom to personer, og ikke bedrift til forbruker, så tar du dessverre feil :)

Lenke til kommentar
Azidops: Ikke uttal deg skråsikkert på ting du tar feil på. Det øker ikke kvaliteten på forumet.

Jeg kunne sendt deg en PM, men siden du er moderator og velger å henge meg ut i offentlighet passer det å kommentere deg i offentlighet.

 

Dette er en upassende kommentar fra en moderator. I stedet for å komme med slike spydige usakeligheter, som forøvrig ikke øker kvaliteten på forumet, bør du konsentrere din innsats på å faktisk går inn for å ødelegge forumet. Innlegget var ment som et seriøst innlegg, ikke som et sleivspark slik ditt innlegg er.

 

For øvrig har jeg ikke problemer med å innse at jeg tar feil. Det betyr ikke at jeg senker kvaliteten på forumet fordi jeg tar feil. Når det gjelder reklamasjonstiden på mobil så er det 5 år (VG) så hva jeg har uttalt meg skråsikkert og tatt feil på får du dokumentere.

 

Alastor, slutt å slenge BS etter brukerene på dette forumet...

 

Når det gjelder kvaliteten; generelt er den meget god her, men vi som bruker jussdelen av forumet er hva normale mennesker kaller paragrafryttere, vi liker at ting skal stemme med virkeligheten slik at andre brukere som leser det får et korrekt bilde av hva som er gjeldende rett. Som andre her har nevnt til deg så ser du ikke hele konteksten; dette er et salg mellom to privatpersoner, og slår du opp i forbrukerkjøpsloven sin virkeområde så ser du at den ikke gjelder for denne type salg/kjøp.

Hadde en der i mot snakke om en forhandler som solgte til en privatperson, så hadde jeg gitt deg rett, men slik er en dog ikke saken i dette tilfellet.

Derfor er det ikke BS, som du så fint kaller det, når vi da retter på deg. Og det kalles heller ikke uthengning, det kalles å korrigere, og i posten din og nå fremstår svaret som meget bastant på at du har rett og vi feil, men enn så lenge dette er et privatkjøp mellom to personer, og ikke bedrift til forbruker, så tar du dessverre feil :)

Siden dere (og i særdeleshet Alastor) nå er mer interessert i å ta tråden off topic, så kan vi godt gjøre det.

 

1. Christian, nå har jeg aldri sagt at dere andre kommer med BS. Det kommer klart og tydelig fram at jeg refererer til Alastors svar til meg der han anklager meg for å senke kvaliteten på forumet. Det er den bemerkningen jeg kaller BS, ikke deres andres svar. Når en moderator uttrykker seg på den måten (altså kommer med en unødvendig tilleggskommentar), kaller jeg det uthenging. En korrigering inneholder ikke nedsettende bemerkninger om andres deltagelse. En moderator bør vite bedre.

 

2. Da jeg skrev at man ikke kunne gi dårligere vilkår enn det loven tilsier, var det et svar til en -EN- enkelt post, ikke til alle dere andre som du påstår. At dette er feil når det gjelder mellom privatpersoner bøyer jeg meg i støvet for. Der tok jeg feil. Det holder at en person kommenterer det og ikke 3-4 poster på rad og jeg har heller ikke argumentert videre på det etter at feilen ble påpekt.

Endret av Azidops
Lenke til kommentar

en mangel forklares slik hos forbrukerportalen:

Feil og mangler ved varen

 

Kjøperen kan kreve at varen har de egenskaper som ble lovet da varen ble kjøpt, eller som framgår av annonser for varen, varens emballasje e.l. Har kjøperen gjort selgeren oppmerksom på hva varen skal brukes til, anses det som en mangel dersom selgeren ikke har sagt fra om at tingen ikke kan brukes til dette formål.

 

Varer som ikke samsvarer med sikkerhetskrav o.a. forskrifter fastsatt av offentlig myndighet, er mangelfulle.

 

Det er ikke enhver feil ved en vare som er mangel etter kjøpsloven. Dette gjelder f.eks. feil man må regne med på grunn av slitasje eller feil som oppstår som følge av uforsvarlig bruk.

Kilde -> Kjøpsloven - dine rettigheter

 

eventuelt så må du se på lovdata: Kapittel IV. Varens egenskaper; mangler m m.

 

og azidops, det er ikke bs at du trekker ned kvaliteten på et forum når du uttaler deg som det du sier er helt hundre prosent riktig og du tar feil. og det at en moderator skriver en irrettesetelse for å bemerke dette kan da ikke kalles BS, det er jo fakta. har fått det selv og ser ikke helt problemet.

 

for å summere opp. du utalte deg skråsikkert og tok feil. du ble irretesatt og nå mener du det at å bli irrettesatt av en moderator for å komme med feilinformasjon om lov i et juss forum er BS?

Lenke til kommentar

Liten oppklaring, jeg forsøkte hverken å være spydig eller forsøke å rakke ned på noen, det var ment som et tips ang hva som forventes i et forum der vi tross alt diskuterer lov og rett - hvor trådstarter gjerne hører mye mer på oss enn andre fordi vi som uttaler oss skal vite hva vi snakker om.

 

Om dette føltes som såring, azidops, beklager jeg - uttalelsen trekkes isåfall tilbake. Ønsket kun å klare opp.

 

Da kan vi ta å gå videre i saken, nok off topic nå :). Fortsett gjerne på pm forøvrig, om du ønsker å snakke mer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...