Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Er monogami blitt "avleggs"?


Anbefalte innlegg

Sitter her og leser en artikkel på Side2.no (http://www.side2.no/fritid/article1806181.ece). Det var også en gjest på Thomas og Harald for ei stund siden som valgte å leve med 2 kvinner, altså et polygamisk forhold.

 

Det jeg lurer på er om det per i dag i dagens samfunn er blitt mer og mer vanlig å leve i "åpne forhold" og polygamiske forhold, er det virkelig slik at monogami er blitt 'avleggs'? Eller er det bare det at jeg er konservativ og bør 'løsne opp litt'? :p

 

Er det slik at samfunnet er blitt slik, burde det være slik i og at ifra naturens side er monogami nesten ikke-eksisterende, hva mener du om saken? Diskuter, argumenter og provoser

 

"Katrine (27) og Nikko (37) har vært sammen i fem år og i 2005 giftet de seg. Sammen har de en liten sønn. Fra før har Nikko en tenåringsdatter. De lever det man kaller et «åpent forhold», noe som tillater dem å elske andre. Sex er ikke essensen i valget de har gjort, påstår de. *Sakset fra*: http://www.side2.no/fritid/article1806181.ece*"
Endret av Kenny_NOR
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tror ikke det er helt det at monogami kommer til å bli "gammeldags". Det er vel mer at nå som folk begynner å bli mer frirevet fra kirken og andre religioner som støtter monogami, og dermed kan leve som polygame dersom det skulle falle dem inn. De får gjøre som de vil, så lenge det ikke skader noen. Jeg for min del tror nok jeg forblir monogam, men folk får kose seg. ^^

Lenke til kommentar

Jeg tror nok ikke monogami kommer til å "gå ut" med det første. Jeg for min del kunne ALDRI tenke meg å være sammen med flere på en gang, og jeg hadde aldri taklet et åpent forhold. Jeg ønsker bare å ha kjæresten min, og han vil jeg ha for meg selv ;) Jeg tror jeg deler disse synspunktene med endel andre. Men at samfunnet er blitt mer liberalt og frigjort er det ingen tvil om.

Endret av Loveboat
Lenke til kommentar
Gjest member-101642

I likhet med andre postere i denne tråden, kunne jeg aldri levd i et åpent forhold. Det er ikke aktuelt å dele jenten min med noen andre.

Lenke til kommentar
Trodde det var menneskets natur å være monogam, slik som enkelte dyr. Men vi alle er jo født med defekter å feil.
Sosialt sett er nok mennesker monogame ja, men seksuelt sett? Tviler sterkt gitt. Det er mange som er utro, og slik har det nok alltid vært. Spesielt gjelder det nok i religiøse samfunn i og med at det kan være forbudt eller lite akseptert å skille seg. Endret av Ernie
Lenke til kommentar

Kenny_NOR: Tøffel much?

 

Anyways, selv så foretrekker jeg relativt monogame forhold, men har ingenting i mot trekanter, orgier, etc så lenge man er trygge på hverandre.

 

Dog jeg kjenner et par som gjerne vil ha en til person inn i forholdet og leve sammen de tre, og har ikke noe imot det. Folk er heldigvis forskjellige på alt mulig rart. Jeg synes også at tre personer som det burde få lov til å inngå samboerskap/Ekteskap. Men samtidig så må man jo tenke at slike ting skal ha en praktisk lovlig betydning og da må man nesten ha noen grenser også.

 

Men sånn generelt sett så vil jeg ikke si at Monogami er oldschool. Det er fremdeles det som er "de facto" standard i de fleste forhold i dag. Seksuelt begynner nok ting å bli løsere ja :) Noe som jeg synes er flott siden jeg er ganske så liberal av meg :)

Lenke til kommentar

Selv kunne jeg aldri i livet tenkt meg å dele kjæresten min med noen andre, og jeg ville heller ikke ha delt meg selv. Da vil jeg mye heller ha det 'old school'.

For den typen mennesker som ikke blir sjalu og kjeder seg med bare én person, er det helt sikkert aktuelt med flere partnere, men jeg verken vet om eller kjenner noen som lever slik (bortsett fra de trådstarter nevnte), så utbredt er det vel kanskje ikke enda ..?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...