Gå til innhold

Hva trengst når jeg skal på rypejakt? Hvilken hagle til nybegynner?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Okey, nå har jeg vært i butikken og sett på hagler. Det var dessverre ingen som kunne betjene meg når jeg var der, så jeg spør nå. Hva er forskjellen på Star Baikal IJ-27M1C og Star Baikal 27DT?

 

 

27DT har faste choker, dvs du kan ikke bytte, og 2 avtrekkere.

 

27M1C har løse choker slik at du kan bytte og 1 avtrekker, jeg ville absulutt valgt denne fremfor den første.

 

Skal du på lerduebane bør du få tak i enda åpnere choke enn de som følger med, mulig det kan skaffes?

Lenke til kommentar

På leirduebanen forstår jeg det sånn at man skal bruke det mest opne løpet? Det er jo to stykker, og slik jeg så det på min brors hagle er et av løpene mer opent enn det andre.

 

27M1C leveres med 1/1-1/2-1/4.

 

Er det ikke litt vanskelig å skifte løp når en fugl flyr opp rett forran deg? Det er greit nok hvis rypa ligger nedi lyngen og ruger, da kan du bare sikte godt inn og skyte, men hvis de flyger opp forran deg, blir det ikke litt vanskelig da?

Lenke til kommentar
På leirduebanen forstår jeg det sånn at man skal bruke det mest opne løpet? Det er jo to stykker, og slik jeg så det på min brors hagle er et av løpene mer opent enn det andre.

 

27M1C leveres med 1/1-1/2-1/4.

 

Er det ikke litt vanskelig å skifte løp når en fugl flyr opp rett forran deg? Det er greit nok hvis rypa ligger nedi lyngen og ruger, da kan du bare sikte godt inn og skyte, men hvis de flyger opp forran deg, blir det ikke litt vanskelig da?

 

 

Trenger åpnest choke på bane, faste choker er ikke det ideelle der.

 

Ingen problem, går fort å skifte med løpsvelger, evt bare fyre av to ganger...

 

Åpneste løpet først for korte hold, trangeste etterpå for litt lengre..

Lenke til kommentar
Jeg reiser på leirduebanen til vårt lokale jeger-lag, nemlig Øystese Jeger- og FIske-lag. Snakket med en fyr som mente at jeg skulle få låne en hagle der.

 

Når prisen er 70kr, dekker dette ammunisjon?

 

 

Vil tro det, pleier å koste rundt der for en serie, 25 skudd og 25 duer..

Lenke til kommentar

Jeg var der i går, ja. Det gikk faktisk ganske bra! Selvfølgelig hadde jeg sett feil på internett, så jeg kom en time før de andre. Det var forsåvidt bra, siden jeg fikk litt grunnopplæring av instruktøren.

 

Skytebanen var fin den, med kastemaskiner i alle retninger. Det var nesten så vi måtte flytte på bilen for ikke å få en due gjennom frontruta. :) De lånte ut hagler. Men jeg er litt usikker på hvilken jeg prøvte, det var muligens en Star Baikal, slik som jeg skal ha.

 

Vet dere om rekylen øker/minker hvis jeg bruker en halv-auto som går på gass? Må jeg ha våpenskap for dette? Er halv-auto mer eller mindre egnet til jakt enn toløper?

 

Jeg så nemlig en Churchill halvauto til en fin pris. Haglen så grei ut og:

http://www.jaktdepotet.no/webshop/default....d=25&uid=99

 

Blir det litt jalla det, eller?

 

Hva synst dere?

Lenke til kommentar

Hehe, jeg vet hvem du er nå. Jeg var og der. Jeg som brukte halvautoen.

Den haglen du lånte tror jeg var en Sabatti.

Dersom du skal ha halvauto vil jeg anbefale og ikke ha en med gass. Trenger mer vedlikehold enn en som er rekyldrevet.

 

Churchill hagla har jeg ikke hørt om før, og prisen var skummelt låg. Jeg ville ikke kjøpt en sånn.

Lenke til kommentar

Ja, ok, nå forstår jeg. Jeg var han høyeste av de to nybegynnerene. :)

 

Jeg tror nok kanskje jeg må holde meg til toløper. Det frister veldig å smelle til med en halvautomatisk superhagle fra benelli, men jeg innser at det har lite for seg siden man uansett bare kan ha to skudd i haglen.

 

Man får heller ikke velge hvor stor spredning man skal ha.

 

Hvilken hagle har du? Eller har du gjennomført jegerprøvekurs?

Endret av Arne
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...