Gå til innhold

Hva trengst når jeg skal på rypejakt? Hvilken hagle til nybegynner?


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg blir 16 år til sommeren og skal i morgen begynne på jegerprøvekurs. Min bror har jaktet i mange år, og i fjor var jeg med ham. Men da kunne jeg ikke skyte. I år skal det bli andre boller, og jeg lurer på hva jeg blir nødt til å ha?

 

Jeg må jo betale for kurset og haglen, så, så lite dilldall som mulig er å foretrekke. Jeg trenger en liste over hva jeg absolutt trenger, hvor jeg kan kjøpe det, og prisen.

 

Hvilken hagle er ok? Jeg har bare skutt et par skudd før (på den turen i fjor med brutterns hagle på et mål 50m borte... :p), så en overkill-hagle er ikke å foretrekke. Jeg trenger en som ikke blir ødelagt og som kan skyte to skudd uten å lade... Tror jeg... :)

 

Fint om noen kan komme med litt veiledning. Jeg vet det er en skyte-forelesning på jegerprøvekurset, og jeg skal benytte anledningen til å prøve litt forskjellige.

 

Det er som sagt rypejakt på Hardangervidda jeg skal på.

 

Med vennlig hilsen

Arne

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei!

 

Jeg blir 16 år til sommeren og skal i morgen begynne på jegerprøvekurs. Min bror har jaktet i mange år, og i fjor var jeg med ham. Men da kunne jeg ikke skyte. I år skal det bli andre boller, og jeg lurer på hva jeg blir nødt til å ha?

 

Jeg må jo betale for kurset og haglen, så, så lite dilldall som mulig er å foretrekke. Jeg trenger en liste over hva jeg absolutt trenger, hvor jeg kan kjøpe det, og prisen.

 

Hvilken hagle er ok? Jeg har bare skutt et par skudd før (på den turen i fjor med brutterns hagle på et mål 50m borte... :p), så en overkill-hagle er ikke å foretrekke. Jeg trenger en som ikke blir ødelagt og som kan skyte to skudd uten å lade... Tror jeg... :)

 

Fint om noen kan komme med litt veiledning. Jeg vet det er en skyte-forelesning på jegerprøvekurset, og jeg skal benytte anledningen til å prøve litt forskjellige.

 

Det er som sagt rypejakt på Hardangervidda jeg skal på.

 

Med vennlig hilsen

Arne

 

Hvor mye vil du bruke på hagle?

 

Jeg vil uansett anbefale o/u hagle i 12/76 med enkel avtrekker og helst utskiftbare choker.

 

Det finnes i mange prisklasser og et utall av merker, en billig Baikal duger sikkert det.

 

Ellers kan du jo kikke på Bettinsoli, Diamond, Lanber, Lincoln...rimelige hagler med ok kvalitet.

Lenke til kommentar

Jeg vil prøve å holde meg til 4k, men hvis det er veldig mye i vekt/kvalitet å vinne på å bruke 5k, så gjør jeg selvfølgelig det! ;)

 

Hva er forskjelen på de haglene i post nr. 2?

 

Min bror har en dobbelavtrekker, og sier han liker det best, siden han da får bedre kontroll over avtrekket, at det er litt lett å fyre av to ganger hvis man bare har en.

 

Hva med denne?

http://www.jaktdepotet.no/webshop/default....d=25&uid=99

Endret av Arne
Lenke til kommentar
Jeg vil prøve å holde meg til 4k, men hvis det er veldig mye i vekt/kvalitet å vinne på å bruke 5k, så gjør jeg selvfølgelig det! ;)

 

Hva er forskjelen på de haglene i post nr. 2?

 

Min bror har en dobbelavtrekker, og sier han liker det best, siden han da får bedre kontroll over avtrekket, at det er litt lett å fyre av to ganger hvis man bare har en.

 

Hva med denne?

http://www.jaktdepotet.no/webshop/default....d=25&uid=99

 

 

Det er med hagler som med allt annet, at en får det en betaler for, kanskje ikke mye forskjell i vekt men i kvalitet ja:)

 

Bare forskjellige merker som har et "godt" ord på seg blandt de rimelige merkene.

 

Smakssak om en vil ha en eller to avtrekkere men etter min mening har en bedre kontroll med en avtrekker og det er IKKE lett å fyre av to ganger utilsiktet, det har ennå ikke hendt meg men derimot kan bytte av avtrekker føre til at du misser et andre skudd på fugl hvis du ikke er meget bra drilla på 2 avtrekk.

 

Helt sikkert ok den, Churchill har jo rimelige halv auto og jeg har kikket litt på de selv, kunne godt tenkt meg en halv auto med kort løp til rugde jakt:)

Lenke til kommentar

Er det bare å skaffe seg en lisens på 12/76 eller hva det nå heter, så kan man bestemme hvilken senere?

 

Kan jeg handle alle de haglene jeg har linket til med en slik våpen-lisens?

 

Kan du fortelle meg hvordan den chruchill-hagla funker med tanke på lading, ant. skudd og avfyring?

 

Dere må være obs på at det er rypejakt på vidda det er snakk om!

Lenke til kommentar

Når eg gjekk på folkehøgskule på jakt og fiske linje så fekk eg testa litt forskjellige hagler. Sjølv har eg ei Lanber Baron 12/76, som eg syns er veldig god å skyte med, grei å bere med seg og fungerer veldig greit.

 

Samtidig så fins det enda billigare hagler, sånn som Star Baikal som kanskje er litt tyngre (huskar ikkje heilt), toler det meste du orkar å utsette den for samtidig som at den er så billig at du ikkje må vere veldig redd for den og som fungerer under så godt som alle forhold.

 

har vore på jakt med hagle i alt frå 15pluss med varierande vær, snø og tilogmed i temp heilt ned i 30minus. Trur faktisk det var en Baikal som fungerte best då...

Lenke til kommentar
Er det bare å skaffe seg en lisens på 12/76 eller hva det nå heter, så kan man bestemme hvilken senere?

 

Kan jeg handle alle de haglene jeg har linket til med en slik våpen-lisens?

 

Kan du fortelle meg hvordan den chruchill-hagla funker med tanke på lading, ant. skudd og avfyring?

 

Dere må være obs på at det er rypejakt på vidda det er snakk om!

 

Nei, du må søke på 12/76 evt på 12/76 halv auto, dette kan du få informasjon om på jegerprøven evt hos politiet når du har klart prøven.

 

Churchill hagla er halv auto men du har likevel ikke lov til å bruke mer enn 2 patroner i den, det skal egentlig være fysisk sperret for mer når du skal jakte.

 

På morro skyting kan du selvfølgelig bruke 5 patroner hvis du vil..

 

Det som er bra med den er at kolben kan justeres og at siden den er gass drevet så er det svært lite rekyl.

Lenke til kommentar

Hvis du/dere kunne tatt deg/dere tid til å lage en liste over aktuelle gode hagler til min pris, så hadde det vært fint.

 

Det er som sagt opptil 4k, men opptil 5k hvis det er veeeeeldig nødvendig.

 

Jeg har litt lange armer, så jeg må nok prøve haglene først, men hvis de er justerbare, så vil de vel passe uansett?

Lenke til kommentar

Nå snakket jeg forresten med en klassekammerat. Han sa det at han kunne få haglen sin registrert på seg når han var 16 år. Hvordan er dette mulig? Jeg skal på jakt, og har mest sannsynlig ikke mulighet til å få noen til å kjøpe våpen for meg. Brodern skulle høre med purken, men siden han allerede har hagle i det kaliberet, så ser det mørkt ut. :(

 

Som sagt, hvordan kan det gå til, det kammeraten min sier?

Lenke til kommentar

Har du bestått jegerprøve, eller har vore aktivt medlem i skytterlag/klubb i over 6 månder, kan du søke om dispensasjon fra 18 års kravet om du er 16 år. Da kan du registere våpenet i ditt navn.

 

Du trenger ikke noen andre for å kjøpe våpen til deg, det kan du gjøre selv. Men på våpensøknaden må verges underskrift være med.

Endret av robB
Lenke til kommentar

Problemet er at jeg da ikke rekker jakten i september!

 

Så det er den eneste løsningen for mitt vedkommende?

 

Funker 6mnd. medlemskap i en Jeger og fiskelag også?

 

Hva menes med aktiv? Holder det å være medlem i jegerlaget og møte opp noen ganger for leirdueskyting?

Lenke til kommentar

Jegerkurset i Samnanger varer til juni-juli.

 

Men jeg er 15 år (blir 16 i august!)! Da kan jeg vel ikke eie et våpen før det?

 

Beklager at jeg spør for mye om ting som sikkert virker åpenbare her, men det er for å unngå missforståelser, slik at jeg slipper å kokkelure mer på dette.

 

Forresten, robB, vet du om Mo Sport har bra hagle-utvalg?

Lenke til kommentar

Takk for hjelpen!

 

Jeg trodde alt håp var tapt, men når jeg fikk vite at jeg kunne kjøpe hagle når jeg er 16 uten noen form for medlemskap i klubb, kom jeg på lysere tanker!

 

Det er litt merkelig, alle andre har sagt 18 år!

 

Går og hører på lensmanskontoret i NHS i morgen! :)

 

EDIT: Forresten, vet du noe om fugle-jakt i kvam? Litt tungvindt å måtte kjøre helt opp til Garen for å blåse av et par skudd.

Endret av Arne
Lenke til kommentar
Takk for hjelpen!

 

Jeg trodde alt håp var tapt, men når jeg fikk vite at jeg kunne kjøpe hagle når jeg er 16 uten noen form for medlemskap i klubb, kom jeg på lysere tanker!

 

Det er litt merkelig, alle andre har sagt 18 år!

 

Går og hører på lensmanskontoret i NHS i morgen! :)

 

EDIT: Forresten, vet du noe om fugle-jakt i kvam? Litt tungvindt å måtte kjøre helt opp til Garen for å blåse av et par skudd.

 

 

Skulle vel være mulig med jakt i Kvam, Samnong og Fusa skulle jeg tro, evt går det å få kort på Os og jakte Rugde der..;)

inatur.no kan du sjekke for jaktområder..

 

Når du har klart jegerprøve leverer du søknad hos politi i Samnanger, tar rundt 2 uker å få svar vanligvis.

 

Du kan søke om disp fra 18år regelen med underskrift av verge.

 

Tror nok Mo sport kan ta inn det du vil ha, ellers har Intersport Baikal hagler tror jeg, ta den med en avtrekker og løse choker..

Endret av junkhouse
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...