Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Fjerning av vepsebol


Anbefalte innlegg

Hei alle sammen

 

Har funnet et vepsebol rett over terassen. siden vepsene er større enn jeg kan huske å ha sett, pluss at jeg ikke har bihatt eller kjeledress, vurderer jeg å få folk fra skadedyrkontrollen for å få fjernet faenskapet.

Har noen erfaring i dette. og evt. hvor mye slikt koster.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skyt i stykker vepsebolet med MP5, du får helvetes mye veps rundt om kring, men bolet er borte :)

 

det beste er vel kanskje å bruke en søppel-sekk som nevnt ovenfor.

 

det du kan gjøre er å bruke 2 lange pinner , feste sekken på disse og ta bolet på god avstand...

Lenke til kommentar

Vepsebolet er fjernet, men de hersens vepsene er der enda. Det er et furu\gran tre rett forran terrassen. Og vepsene svermer alltid rundt toppen av treet (som er i høyde med terassen) Hvis jeg ikke husker feil så skiller slike trær ut sånn klebrig "nektar" greie. Finnes det noe jeg kan spraye på treet som holder skiten inne i treet?

Endret av Zippi
Lenke til kommentar

Kanskje de savner huset sitt, og ikke helt vet hvor de skal flytte enda? Jeg vet ikke om jeg er enig i å "herje" så mye med naturen da. Trær bør ikke påføres et lag klarlakk for å holde kvaen inne for eksempel.

Veps har jeg ikke i hagen min selv (kun en og annen humle og noen få bier, men de er jo både hyggelige og nyttige), så jeg vet ikke hvordan du skal få overtalt dem til å dra på husjakt i en annen hage. Kanskje ringe en slem mann med insektspray?

Endret av freke
Lenke til kommentar

Jeg hadde vepesbol i verandataket forige sommer og fikk gjort bolet ubeboelig ved å spraye skjøreolje rundt sprekkene de kom inn gjennom.

Ingen veps kom inn i bolet og de som var der døde når de trampet i oljen, men det svermet veps rundt det i flere uker etterpå.

De savner tydeligvis bolet sitt.

 

Nå det er sagt er skjæreolje helt ufarlig for miljøet for de som ønsker å kalle meg miljøsvin.

Lenke til kommentar

fikk en kar til å se på saken. han sa at dette var furuveps eller noe slikt. Vepsene legger egg i skuddene til treet. Og larvene som deretter klekker ut graver seg inn i treet for så å bli veps neste år. Siden treet til slutt ville dø ut, ble treet hogd ned.

Synd for de få vepsene som driver og vimser her ennå, på leting etter treet. Men nå kan jeg ha døra og vinduene oppe. og nyte sommer været

 

takk for all hjelp alle sammen.

God Helg

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Vi fikk en bisverm i hagen engang, svermen satte seg på en av grene til epletræne. Det så ut som treet levde! Det var helt likt som i linker over her, bare 3 ganger så stor! Allikevell valgte vi en litt mer snillere metode ;) Gule sider på bokstaven B, så kom en sånn mann med dress og greier(birøker?). Han var bare fornøyd for å få en nu kube

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...
Hei alle sammen

 

Har funnet et vepsebol rett over terassen. siden vepsene er større enn jeg kan huske å ha sett, pluss at jeg ikke har bihatt eller kjeledress, vurderer jeg å få folk fra skadedyrkontrollen for å få fjernet faenskapet.

Har noen erfaring i dette. og evt. hvor mye slikt koster.

 

Hei

Skadedyrfirmaer har både vepsedrakter og riktig utstyr. Jeg driver med dette til daglig.

Normalt er man nødt til å gå rett på bolet med insektspray for å få vellykket resultat. Beskytt deg godt med regntøy e.l. Hvis du ikke kan se bolet, bør du forsøke å lokalisere det, og behandle direkte. Veldig ofte bygges vepsebolet inne på loftet. Les mer om veps LYKKE TIL

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...