Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Trådløs overføring av LYSE TV signaler


Anbefalte innlegg

LYSE (optisk Fiber fra Stavanger firma LYSE) har inngangpunkt i kjeller hos meg. Via veggen har jeg kablel (vanlig LAN kabel) opp til TV modemet i 2 etg. TV modemet har LAN kabel som input (CAT5) og har Scart ut til TV. Modemet tar vel ut TV signalene fra kabelen uten at jeg vet så mye om den.

Nå ser det ut som om den kablelen skranter litt. Jeg orker ikke å legge opp ny kabel !

 

Så jeg ønsker å overføre signalet trådløst. Da kommer vi til poenget. Anbefalinger eller erfaringer ?

Jeg har den klasiske Linksys trådløs på internett: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=314078

 

Finnes det en mottager som tar imot det trådløse nettet og har LAN utgang som kan gå inn i LYSE modemet. Er usikker på hastigheten de har på "TV linjen" men det er sikkert endel.

 

Bør jeg oppgradere routeren min til denne http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=331590

og ha en tilsvarende mottager (hvilken?).

Hvis så .. dette er en N-router. Vil de "gamle" PC'ene som er på det nåværende trådløse G-nettet fungerer ?

 

Mange spørsmål men er takknemdling for tips/vink/meninger.

 

Tom

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette prosjektet tror jeg ikke blir lett. Det du trenger er en trådløs mottaker med ethernet utgang. Disse finnes det ikke flust av.

Jeg bruker selv et produkt fra D-link DWL-810+ i forbindelse med GET(http://www.dlink.no/?go=gNTyP9CnptFMIC4AStFCF834mptYIe5XTNvhLPG3yV3oUox5galtbNlwaaRp/jwpHS3syydG+4s=)

 

Problemet er at denne støtter kun G standard, d.v.s max 54Mbs. Dette tror jeg blir for lite for overføring av tv bilder

Lenke til kommentar

Ved å sette opp en WDS link, vil all broadcast trafikk flyte over WLANet i tillegg, og dermed vil du ha full tilgang til å kjøre Lyse TV over denne.

 

http://www.dd-wrt.com/wiki/index.php/Wireless_Bridge

 

http://www.dd-wrt.com/wiki/index.php/Repeater_Bridge

 

Værsegod :) Enkleste hvis du ikke har en WRT54GL fra før av er nok en Repeater Bridge. Sånn forøvrig er 25 mbit/s(ca det du får ved en grei link) nok til TV. Er ikke sikker på hvor mange mbit/s hd kanalene til Lyse er på, men NRK(som har høyest bitrate) ligger på ca 14mbit/s.

Endret av kpolberg
Lenke til kommentar
Ved å sette opp en WDS link, vil all broadcast trafikk flyte over WLANet i tillegg, og dermed vil du ha full tilgang til å kjøre Lyse TV over denne.

 

http://www.dd-wrt.com/wiki/index.php/Wireless_Bridge

 

http://www.dd-wrt.com/wiki/index.php/Repeater_Bridge

 

Værsegod :) Enkleste hvis du ikke har en WRT54GL fra før av er nok en Repeater Bridge. Sånn forøvrig er 25 mbit/s(ca det du får ved en grei link) nok til TV. Er ikke sikker på hvor mange mbit/s hd kanalene til Lyse er på, men NRK(som har høyest bitrate) ligger på ca 14mbit/s.

 

 

Dette ser spennende ut. Har WRT54G så dette kan jeg jo prøve direkte. Skal ta en titt. Takk for info og tilbakemelding.

 

Hvis NRK sin HD er 25 mbit/sek så tror jeg ikke LYSE sitt er mye større. Jeg har ikke støtte for HD sending enda så det blir vanlig TV signaler en stund enda ..

 

Tom

Lenke til kommentar

In Wireless/Basic Settings choose "Client-Bridged" as Wireless Mode and set SSID, Wireless channel and Network Mode can be set to same values as your Base Station, normally Auto / Mixed.

 

 

Hmmm finner ikke noen valg på dette i min 54GL versjon. Jeg har bare Mixed, B-only, G-only og disable....

Lenke til kommentar
Hmmm finner ikke noen valg på dette i min 54GL versjon. Jeg har bare Mixed, B-only, G-only og disable....

Hehe, glemte å si at du må gjerne bytte firmware til DD-WRT :)

 

 

Det er ikke noen problem. Famt metode og filer på nettet. Vil den settingen jeg har nå slettes ved oppdatering eller vil den beholdes. Må jeg sette opp ting omigjen ?.

Har pratet med Lyse og de sier at 25 mbit/s er tilstrekkelig.

Det fraråder meg trådløs løsning. De selv jobber med å finne en men mener det ikke er stabilt.

Lenke til kommentar

I alle eksemplene som er ute på nette for å sette opp WDS så refereres det til ver 4 av WRT54G.

 

jeg har en ver 1 av WRT54GL. Hva er forskjellen mellom WRT54G og WRT54GL og er det viktig at en evt ny router er av samme versjon ?

Lenke til kommentar

Har du en WRT54GL har du uansett mulighet til å legge inn ny firmware(dd-wrt, openwrt o.l) og kan dermed bruke disse guidene. Litt være blir det med en gang hvis du sitter med en WRT54G v.7.

 

Forskjellen er stort sett at etter v4 eller rundt omkring der, gikk Linksys over til vxworks i stedet for linux og kappet ned på hvor mye flash minne det er i boksen.

 

Du må forøvrig sette ting opp igjen når du flasher med ny firmware, les deg nøye opp på hvordan flashingen skal gjennomføres. Det er mulighet for at du "bricker" wrten din, og da må man begynne å gjøre større inngrep.

Endret av kpolberg
Lenke til kommentar

OK det skal jeg gjøre. Takk for tipset. Har lest endel allerede.

 

Jeg er forsatt usikker på om dette går. Jeg prøvde nå følgende.

CAT5 kabel som går fra Lyse modem til Lyse TV dekoder puttet jeg inn i LAN utgangen på WRT54GL'en mens andre ende forsatt sto i Lyse TV dekoder. det fungerte ikke da Linksys'en tydlighvis ikke tar ut all informasjonen ut på LAN men bare "internettet".

 

 

>Ved å sette opp en WDS link, vil all broadcast trafikk flyte over WLANet i tillegg, og

>dermed vil du ha full tilgang til å kjøre Lyse TV over denne.

 

TV og internett signalet alså. Dette vil ikke være det samme forsøket mitt over.

 

Er ukjent med dette tema så må bare spørre så jeg er sikker på alt.

 

Takker igjen for gode svar "!!

Lenke til kommentar
Dette stemmer, hadde du vært på det gamle nettet til Lyse kunne du brukt hvilken som helst utgang til både tv og internett. Hvis du sitter på det nye systemet må du dessverre dedikere wrten til enten tv eller internett.

 

Så jeg trenger 2 stk for å sette opp trådløs overføring av TV også trenger jeg en til for å ha internett trådløst. Ja ja det skal vel ikke være noe problem egentlig.

 

Takk for svar (igjen)

Lenke til kommentar

jeg har akuratt dem samme box'en , med dd-wrt og testa det for ca 1 år siden og vil ikke funke mer enn ca 20min før box'en tryner. veldig få som støtter over wlan multicast stabilt.

hvis du får det til og funke så vil du blokere alt som går på den frekvesen(kanalen) så har du andre wlan vil dem ikke funke i det helletatt, siden multicasten spiser opp alt sammen.

Lenke til kommentar
jeg har akuratt dem samme box'en , med dd-wrt og testa det for ca 1 år siden og vil ikke funke mer enn ca 20min før box'en tryner. veldig få som støtter over wlan multicast stabilt.

hvis du får det til og funke så vil du blokere alt som går på den frekvesen(kanalen) så har du andre wlan vil dem ikke funke i det helletatt, siden multicasten spiser opp alt sammen.

 

 

Dette var veldig verdifull info. Har pratet med LYSE også. De mener at de heller ikke klarer å få det stabilt. Det samsvarer med det du sier. Kansje en vanvittig lang LAN kabel er løsning alikavell (helvete :-).

 

Takk for all bidrag og god diskusjon.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...