Gå til innhold

Snart kommer Intels 4-serie


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det som irriterer meg grenseløst er at mange faktisk har laget fysiske hinder for å putte kort som støtter flere kanaler i 4x- og 1x-spora. Jeg bare lurer på hvorfor i all verden de gjør noe så dumt. Var den nye standarden altfor fleksibel, eller?

Endret av haalo
Lenke til kommentar
Det som irriterer meg grenseløst er at mange faktisk har laget fysiske hinder for å putte kort som støtter flere kanaler i 4x- og 1x-spora. Jeg bare lurer på hvorfor i all verden de gjør noe så dumt. Var den nye standarden altfor fleksibel, eller?

Det handler om strøm! 16x har 16 ganger så mange strømkontakter som 1x :p

 

Ellers er det greit med fremgang i chipsetmarkedet, og mindre effektforbruk er snedig :D x975-chipsettet mitt holder på å dra på årene, men blir vel enda ett nytt chipset før jeg oppgraderer.

Lenke til kommentar
Det som irriterer meg grenseløst er at mange faktisk har laget fysiske hinder for å putte kort som støtter flere kanaler i 4x- og 1x-spora. Jeg bare lurer på hvorfor i all verden de gjør noe så dumt. Var den nye standarden altfor fleksibel, eller?

Det handler om strøm! 16x har 16 ganger så mange strømkontakter som 1x :p

 

Ellers er det greit med fremgang i chipsetmarkedet, og mindre effektforbruk er snedig :D x975-chipsettet mitt holder på å dra på årene, men blir vel enda ett nytt chipset før jeg oppgraderer.

 

Javel? Jeg har sett åpne 4x-slotter i enkelte tilfeller, og mange kort støtter feks 1x, 2x, 4x og 8x. Er du helt sikker på at det er et problem med størm i alle tilfeller? Ellers er jeg enig i at PCIe har blitt en håpløst lite fleksibel standard kontra hva den kunne ha vært. Mange 16x-slotter støtter bare grafikkort også.

 

AtW

Lenke til kommentar

Antall signalkontakter påvirker bare båndbredde, og tar driverne hensyn til det går alle kombinasjoner mellom 1x i 16x kort og 16x i 1x spor.

 

Cluet er at kortet kan forsyne seg med en gitt mengde strøm når det står i ett spor som er nx fysisk. Hadde det ikke vært for kostnad og plassmangel hadde vi sett kort der 16x fysisk var normen, med signalfordeling som vi ser det idag.

 

Når f.eks skjermkort kommen med egen tilførsel for strøm så minsker dette belastningene på strømkontaktene i sporet, og gjør at ett strømkrevende kort i teorien kan klare seg med både 1x signal og 1x strøm.

Hovedkort har og ofte egne strømtilkoblinger i kort avstand fra pcie-sporene for å minske belastningene på banene i hovedkortet. F.eks Infinity-kortet mitt har molex + floppy i tilleg til 24pin atx og dobbel p4-plugg.

 

Kostnadshensyn gjør at det er begrenset både båndbredde og fysisk plass på ett hovedkort, selv om det er fult mulig å få mange 16x-spor. (Se workstation-kortet til asus i samme serie som p5d. Det bruker ett sært chipset med fult av pcie lanes. Forøvrig samme chipset som ble brukt i tidlig mac-pro-hovedkort)

Lenke til kommentar
Cluet er at kortet kan forsyne seg med en gitt mengde strøm når det står i ett spor som er nx fysisk.

Hvis du ser på pinouten til PCI express x1 x4 x8 og x16 så ser du at alle 12V og 3,3V er samlet i "headeren", den biten av PCI-e-kontakten som er adskilt fra resten og likt på både x1 x4 x8 og x16. Lengden på porten har altså ikke noe med strømforbruk å gjøre. Det er kun flere signalbaner som legges til. (samt GND-skjerming mellom disse)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...