Gå til innhold

Hjelp til valg av pc komponenter til ny pc

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal kjøpe meg en ny pc tenkte jeg. Kan vel si jeg har sånn hallveis peiling på pc, men det er jo greit å høre hva litt mer erfarne pc brukere har å si.

Utgangspunktet mitt er denne pcen fra komplett.

http://www.komplett.no/k/config.aspx?ConfigSystemId=10286

Før dere begynner å vrake fra menyen er dette noen viktige opplysninger.

-Valg av kabinett er ikke viktig for meg, så jeg kommer nok til å velge en av de billigste, hvis ikke noen andre her kommmer med en annen grunn til jeg skulle velge noe annet.

-Støy fra vifte, skjermkort er heller ikke noe dere trenger å ta utgangspunkt i.

-Skjerm, mus, tastatur, headset, musmatte operativsystem og ekstra hardiskerhar jeg fra før av, så det trenger dere ikke velge på menyen.

-Tror ikke jeg trenger ekstra lydkort heller, så lenge hovedkortet gir meg grei lyd.

Så bruksområdet mitt.

Jeg bruker pcen en del timer hver dag. Jeg ser filmer, laster, hører musikk, surfer, spiller, bla bla det vanlige. Det er jo selvsalgt spilledelen som blir viktig for å velge komponenter. Snart er age of conan ute og dette tenkte jeg jeg skulle prøve meg på. Andre spill jeg kommer til å spille er feks Crysis, Cod4, battlefield osv, og kanskje noen større krevende strategispill. Jeg tenkte meg en pc som var "godt balansert". Med dette mener jeg at den kan brukes til alle typer spill og at den gir god ytelse på spillene. Godt balanser mener jeg også med at komponentene passer til hverandre. Feks så er det dumt å

kjøpe et rådyrt skjermkort til dårlige ram/prosessor etc. "Ingen korkhals på flasken"=)

Derfor blir valg av hovedkort, strømforsyning, skjermkort, ram, prosessor den store utfordringen. Kanskje jeg også burde hatt en rask harddisk og ekstra lydkort også?

Kanskje dere har noen synspunkter også om jeg burde hatt Vista/Xp også?

Det ville også vært fint å vite hva slags skjermkort jeg trenger egentlig. Er det nødvendig med 9800gx2? eller funker det fint med 9800tx, og hvor stor er forskjellen eller bør jeg velge annet skjermkort?

Tenkte jeg ville bruke rundt fra 12-14000 kroner på pcen fra beskrivelsen over.

Så om noen har litt peiling og klarer å sette sammen en fin kombinasjon av deler som passer til beskivelsen min, ville dette være til stor hjelp. Har dere andre ting dere vil tilføye, eller spør om så kjør på. Jeg lytter til alt =)

på forhånd takk, mvh Steffen

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-Pqy3rC
Skrevet (endret)

Merk; Jeg så ikke på handlekørja, her er are noen generelle synspunkter;

I dagens spill har du mest nytte av en rask dualcore CPU til fordel for en quad core. Kommende spill vil i større grad kunne dra større nytte av flere kjerner.

DDR2-8500 minne holder i lange baner. Ville vel kjøpt 2Gb moduler så senere en kan komme opp i 8Gb totalt med 4 slotter (64bits OS trengs for mer enn 4Gb).

Hovedkort velges gjerne ut i fra hva det trengs støtte for. En PCIe x8 port (i tillegg til 2 x16) er kjekk med tanke på ekspansjonskort. Siden det er intel CPU ville jeg vel valgt X38/X48 brikkesettet, men da får du ikke kjørt SLI (Kun CF). Gigabyte er poppis for tiden, gode å overklokke.

Ang. skjermkort kommer det an på hvor FPS hårsår du er på høy oppløsning. 9800gtx holder greit for de fleste med ikke for alle. Ytelse vs. Pris er 2 x 3870 i CF best. Det ryktes at at RV770 fra AMD kommer i løpet av mai og antagelig skape litt prisdropp. Høy oppløsning krever mye ram på skjermkortet, helst over 512Mb.

Det er bedre å sette 2 "vanlige" disker i RAID0 enn ha en kjapp. Jeg veit ikke om noen egentlig trenger de beindyre raptorene, skulle jeg brukt så mye penger på en disk ville jeg gått for SAS isteden.

Endret av Slettet-Pqy3rC

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...